Hlavní obsah

Dvanáctiválec, 715 koní a manuál: Aston Martin slaví 110 let značky ve velkém stylu

Foto: Aston Martin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aston Martin letos slaví 110. narozeniny a jako dárek si (a vyvoleným zákazníkům) nadělil specialitku s velice zajímavou technikou a obdivuhodnými parametry.

Článek

Ale představme si nejprve vzhled. Design vozu, který dostal jméno Valour (v překladu tohle slovo znamená chrabrost, udatnost nebo odvahu), se inspiroval u modelu V8 Vantage a jeho závodní verze ze 70. let minulého století (které se přezdívalo „Muncher“ kvůli závratnému tempu, jakým při závodě v Le Mans žvýkala brzdové sady). Novinka ovšem připomíná především unikátní Aston Martin Victor, jenž vznikl v roce 2020 v jediném exempláři na přání zákazníka.

Valour je alespoň teoreticky přece jen trochu dostupnější. Aston Martin totiž naplánoval sérii 110 kusů (jeden kus za každý rok historie automobilky) - jenže ta je údajně už vyprodána. Přitom každý exemplář stál podle zákulisních informací nějakých 30-40 milionů korun. Jenže tohle auto vážně stojí za každou utracenou korunu…

Už jen to, jak fantasticky vypadá! Hned na první pohled zaujmou kulaté světlomety, které na přídi doplňují zajímavé otvory a výrazně tvarovaný nárazník s nápadným splitterem. Interesantně vypadá také přední kapota.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Valour vypadá skvěle ze všech úhlů, největší dojem ale zřejmě udělá při pohledu zezadu.

Ještě větší dojem ale možná udělá záď, a to hlavně díky „žaluziím“ na zadním okně (které ve skutečnosti vlastně oknem není), minimalistickým světlům, obřímu „kachnímu ocasu“, třem koncovkám výfuku a masivnímu difuzoru. Při výrobě částí karoserie se bohatě uplatnila uhlíková vlákna.

Působivě vyhlíží technika, která je nádherně přímočará. Pod přední kapotou pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,2 litru, který poskytuje maximální výkon 526 kW (715 koní) a nejvyšší točivý moment 752 Nm. V Astonu ho popisují jako „strhující specifikaci pro konec jedné éry“ – to znamená, že z těch dvanácti hrnků vymáčkli fakt maximum.

Motor posílá svou sílu na zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku a mechanický samosvorný diferenciál. A sympaticky vypadají také dostupné jízdní režimy, auto nabízí módy Sport, Sport+ a Track. Tady nějaký Eco režim nečekejte.

Aston Martin přitom tvrdí, že Valour vyvinul primárně jako silniční vůz a že si dal mimořádně záležet na naladění podvozku s adaptivními tlumiči. Auto stojí na 21palcových kovaných kolech obouvajících pneumatiky Michelin Pilot Sport 5S. O deceleraci se starají karbon-keramické brzdy, jejichž přední kotouče mají obrovský průměr 410 milimetrů a zadní 360 mm. Vpředu pracují šestipístkové třmeny, vzadu čtyřpístkové.

„V Aston Martinu se vždy snažíme o progresivní design, ale když jde o oslavu významného milníku – v tomto případě našich 110. narozenin – dovolili jsme si trochu volnosti,“ vysvětluje podstatu tohoto speciálu designový ředitel Astonu Miles Nurnberger. „Proto je Valour nádherně svůj; drsňák ze staré školy přepracovaný a vybroušený optikou roku 2023.“

Nádherná oslava narozenin… a konce jedné éry.

Reklama

Související témata:
Načítám