Hlavní obsah

Autor veleúspěšného vozu F1 se v důchodu nudil. Postavil úžasný stroj s osmiválcem pro hrstku vyvolených

Foto: Nichols Cars

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sedmilitrový objem, osm válců a 650 koňských sil. Jen tyto parametry jsou v dnešním světě těžko uvěřitelné. Výčet zajímavostí o projektu Nichols N1A jimi ale teprve začíná.

Článek

O uplynulém víkendu se uskutečnila Velká cena Maďarska vozů Formule 1, ve které stáj Red Bull překonala 35 let starý rekord, když se jí povedlo vyhrát dvanáct Velkých cen v řadě. Naposledy takové krasojízdy dosáhl monopost McLaren - Honda MP4/4 v roce 1988 s Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem v kokpitu. Tu sezonu nevyhrál dominantní vůz ze šestnácti pouze jediný závod.

Úžasnou vítěznou šňůru nezmiňujeme jen ze slušnosti. Autorem designu monopostu byl tehdy jistý Steve Nichols, který na stará kolena (v roce 2017) založil vlastní automobilovou společnost Nichols Cars a nyní představuje nový produkt s označením N1A. Nejde však o poctu legendárnímu vozu F1, ale překvapivě jinému McLarenu, modelu M1A s motorem uprostřed z roku 1963.

Foto: McLaren

McLaren M1A byl závodní speciál s osmiválcem uprostřed navržený pro Group 7, pozdější verze M1B a M1C závodily v sérii Can-Am. Designovou inspiraci z toho otevřeného prototypu si vzal i McLaren pro limitovanou edici modelu Elva.

Ač je Nicholsovi už 76 let, zájem o automobilovou techniku jej ani v důchodu neopouští. Naopak. Vždyť svůj otevřený vůz vybavil sedmilitrovým osmiválcem s výkonem 650 koní! Motor vycházel z bloku LS3 od General Motors, došlo však k výraznému přepracování včetně vlastních pístů a ojnic. Nichols si k projektu jen těžko mohl přivolat někoho povolanějšího – na motorové práce totiž dohlížel Richard Langford, jeden z klíčových konstruktérů Cosworthu, který se podílel na úspěšných pohonných jednotkách F1 v sedmdesátých letech.

Foto: Nichols Cars

Steve Nichols má za sebou úžasnou konstruktérskou minulost. A zjevně i budoucnost…

Jenže jak už jsme avizovali, samotným motorem výčet zajímavostí teprve začíná. V nabídce je samočinná dvouspojková převodovka Graziano, puristé však sáhnou po šestistupňovém manuálu krásně doplňujícím pohon zadních kol. Devatenáctipalcová vpředu a dvacetipalcová vzadu obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Vůz má dále nezávislé zavěšení přední a zadní nápravy s dvojitými příčnými rameny a stabilizátory. Součástí je rovněž kontrola trakce, zatímco posilovač řízení a ABS jsou volitelné položky.

Panely karoserie byly navrženy s ohledem na maximální aerodynamickou účinnost a jsou vyrobeny z uhlíkových vláken třídy F1 s obsahem grafenu. Interiér nešetří kůží či prémiovou látkou. Vrchní část řadicí páky je údajně inspirována samotným Ayrtonem Sennou, jak přesně, ale výrobce neudává.

„Po dlouhá desetiletí jsem si užíval úžasné závodní vozy, ale nikdy jsem jejich schopnosti nebyl schopen přenést do silničního provozu,“ uvedl Nichols s tím, že právě tento projekt startuje zcela novou éru. „Když vezmu v úvahu všechny lidi, kteří na tomto autě pracovali, jsem neuvěřitelně hrdý,“ dodává právem.

Jak sám říká, cílem N1A je spojení automobilové minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Prvních patnáct kusů bude očíslováno a symbolizují patnáct vítězství McLarenu MP4/4 v oné památné sezoně. Celkem je produkce limitována na 100 kusů. A vymyslet si prý můžete jakékoliv zbarvení karoserie. Tak co, už přemýšlíte?

Reklama

Související témata:
Načítám