Hlavní obsah

Auto, které koupíte i v Česku, začalo komunikovat s chodci. Stačí k tomu jednoduchý trik s maskou

Foto: Opel
2:18
2:18

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Autonomní řízení už se netýká jen hrstky automobilek, na svých řešeních dnes pracuje celá řada značek. Patří mezi ně i koncern Stellantis, respektive Opel a jeho SUV Grandland.

Článek

Autonomní prototyp Opelu vznikl pod hlavičkou inženýrů značky ve spolupráci s Technickou univerzitou Darmstadt. Je vybaven autopilotem třetí úrovně, s nímž se řidič může na určitý čas od řízení zcela odstřihnout. V takovém případě se o slovo přihlásí nejen řízení autonomní, ale i nová vychytávka.

Logo s bleskem totiž v masce Grandlandu nahradily barevné diody a několik emblémů. Systém řízení spolupracující s nespočtem kamer a umělou inteligencí vyhodnocuje nejrůznější scénáře a vlastně dokáže komunikovat s chodci.

Foto: Opel

Takto Opel Grandland svítí, když jej řídíte…

Jede-li vůz v autonomním režimu, svítí diody modře. Pokud je detekován chodec a auto začne zpomalovat, změní se barva na fialovou a uprostřed masky se objeví i příslušná ikonka. Když vůz zcela zastaví, svítí maska zeleně a emblém uprostřed dává chodcům znamení, že mohou před auto bezpečně vstoupit.

Foto: Opel

… takto, když jede v autonomním režimu a zastavuje…

„Světlomety hrají důležitou roli ve zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Moderní světla však umějí mnohem více a stávají se komunikačním nástrojem, který doplňuje funkce autonomního řízení,“ vysvětluje Philipp Röckl, vedoucí pracovník Stellantisu v oblasti světelné techniky.

Foto: Opel

… a takto, když zcela zastaví.

A jak se vlastně rozhodovalo o barvách? „Záměrně jsme vybrali odstíny, které ještě nejsou spojeny s žádnou jinou funkcí vozu. Třeba červená je snadno srozumitelná, ale už se používá pro brzdové zadní svítilny. Modrou a fialovou jsme vyhodnotili jako vhodné, protože se v dopravních situacích prakticky nevyskytují,“ popisuje Julisa Le, hlavní inženýrka inovací ve Stellantisu.

Foto: Opel

Stanou se přední světla novým komunikačním nástrojem?

Vylepšení komunikace s chodci však nemusí být nutně propojeno jen s autonomním řízením. Na Slovensku třeba už nějaký čas intenzivně vyvíjejí přední zelené brzdové světlo, které funguje stejně jako zadní, ale informuje o zpomalování účastníky dopravního provozu před autem. A pokud mají taková řešení zachránit alespoň jeden lidský život, mají smysl!

Načítám