Článek
Autonomní prototyp Opelu vznikl pod hlavičkou inženýrů značky ve spolupráci s Technickou univerzitou Darmstadt. Je vybaven autopilotem třetí úrovně, s nímž se řidič může na určitý čas od řízení zcela odstřihnout. V takovém případě se o slovo přihlásí nejen řízení autonomní, ale i nová vychytávka.
Logo s bleskem totiž v masce Grandlandu nahradily barevné diody a několik emblémů. Systém řízení spolupracující s nespočtem kamer a umělou inteligencí vyhodnocuje nejrůznější scénáře a vlastně dokáže komunikovat s chodci.

Takto Opel Grandland svítí, když jej řídíte…
Jede-li vůz v autonomním režimu, svítí diody modře. Pokud je detekován chodec a auto začne zpomalovat, změní se barva na fialovou a uprostřed masky se objeví i příslušná ikonka. Když vůz zcela zastaví, svítí maska zeleně a emblém uprostřed dává chodcům znamení, že mohou před auto bezpečně vstoupit.

… takto, když jede v autonomním režimu a zastavuje…
„Světlomety hrají důležitou roli ve zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Moderní světla však umějí mnohem více a stávají se komunikačním nástrojem, který doplňuje funkce autonomního řízení,“ vysvětluje Philipp Röckl, vedoucí pracovník Stellantisu v oblasti světelné techniky.

… a takto, když zcela zastaví.
A jak se vlastně rozhodovalo o barvách? „Záměrně jsme vybrali odstíny, které ještě nejsou spojeny s žádnou jinou funkcí vozu. Třeba červená je snadno srozumitelná, ale už se používá pro brzdové zadní svítilny. Modrou a fialovou jsme vyhodnotili jako vhodné, protože se v dopravních situacích prakticky nevyskytují,“ popisuje Julisa Le, hlavní inženýrka inovací ve Stellantisu.

Stanou se přední světla novým komunikačním nástrojem?
Vylepšení komunikace s chodci však nemusí být nutně propojeno jen s autonomním řízením. Na Slovensku třeba už nějaký čas intenzivně vyvíjejí přední zelené brzdové světlo, které funguje stejně jako zadní, ale informuje o zpomalování účastníky dopravního provozu před autem. A pokud mají taková řešení zachránit alespoň jeden lidský život, mají smysl!