Hlavní obsah

Generální ředitel Toyoty a kritik elektromobility Akio Tojoda po 13 letech odstupuje

Foto: Toyota

Akio Tojoda odchází z vedení společnosti po třinácti letech. Díky němu máme sportovní modely a díky němu Toyota posílila svoje bestsellery

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Říkal o sobě, že je raději mezi lidmi v továrně, než aby seděl v kanceláři. Osobně testoval všechny nové modely před uvedením na trh a přímo se podílel na vývoji. A sportovní divize Gazoo Racing je přímo jeho dítě. Teď šestašedesátiletý Akio Tojoda odchází z vedení největší světové automobilky, otěže převezme šéf Lexusu Kodži Sató .

Článek

Japonská automobilka oznámila změnu ve čtvrtek s tím, že dosavadní šéf Akio Tojoda bude jmenován předsedou představenstva, jakmile jeho nástupce – ředitel Lexusu Kodži Sató – převezme každodenní řízení společnosti. Takeshi Uchiyamada, současný předseda představenstva, rezignuje na svůj post, ale zůstane v představenstvu, uvedla společnost. Změny mají začít platit od 1. dubna.

Je to překvapující zpráva. Tojoda je pořád v plné síle a v čele společnosti je třináct let. Do Toyoty nastoupil v době globální krize a dostal ji tam, kde je. „Jsou dvě cesty. Jedna cesta vede ke krátkodobému úspěchu nebo rychlému vítězství. Druhá cesta vede zpět k základním vlastnostem a filozofiím, které nám daly sílu. Vybral jsem si to druhé,“ řekl Tojoda.

Foto: Toyota

Tojoda se netají s tím, že čistá elektromobilita mu nedává smysl

Změna přichází v době, kdy je Toyota pranýřována, že zaostává v přípravách a výrobě čistě elektrických vozidel. Na rozdíl od jiných automobilek firma již dříve uvedla, že stále není přesvědčena, že je to ta nejlepší cesta vpřed. A Tojoda byl tím, který ten názor uměl říct nahlas.

Pravda je, že Toyota, největší výrobce automobilů na světě z hlediska prodaných vozů, zůstala pozadu za většinou ostatních hlavních světových konkurentů ve výrobě plně bateriově poháněných elektromobilů, a to navzdory své historii vedoucí pozice v oblasti hybridních vozidel. Přitom automobilka investuje víc než ostatní do vývoje elektrických vozidel poháněných palubními vodíkovými palivovými články.

Tojoda si svého nástupce vychoval, připomněl mu ale, že by společnost neměl řídit sám, ale že by měl poslouchat i ostatní. A také zmínil, že Sató – vedle Lexusu také šéf sportovní divize Gazoo Racing – vždy tvrdě pracoval na výrobě nových automobilů a že přijal filozofii, techniku i postupy Toyoty. „To jsou přesně ty vlastnosti, které bych chtěl, aby ztělesnil ten, kdo stojí na vrcholu Toyoty.“

V projevu Tojoda taky připomněl, že těch třináct let byla kamenitá cesta, která vyžadovala ohromné množství času, aby přinesla ovoce, a která není chápána nebo oceňována těmi, kdo se zaměřují na krátkodobý horizont. „Když se podívám zpět na svých posledních třináct let ve funkci prezidenta, nikdy nebyl pokojný rok, měsíc a snad ani den. Ne vždy jsem cítil podporu vedení, ale věřím, že za posledních třináct let jsem vybudoval pevné základy pro předávání štafety.“

Foto: Toyota

Tojoda sám aktivně závodil, zúčastnil se i 24hodinovky na Nürburgringu

Tojoda je člověkem, díky kterému Toyota vylepšila dlouhodobé bestsellery, jako jsou Crown a Corolla, díky němu a jeho vášni pro řízení vznikly GR86, Supra a GR Yaris.

„Pokud to není zábava řídit, není to auto,“ řekl Akio Tojoda, když byl ve funkci šéfa společnosti tři roky. Od vrcholného představitele tak konzervativního koncernu to bylo jak blesk z čistého nebe.

Ale kdo ho sledoval od začátku, toho to nemohlo překvapit. Vnuk zakladatele automobilky Kiichira Toyody měl a má auta skutečně rád a vždy dělal všechno pro to, aby udělal značku atraktivnější. Navíc ji dokázal několikrát dostat z poměrně zásadních problémů. Tím prvním byl zasekávající se plynový pedál některých modelů, pak přišlo ničivé zemětřesení na severu země.

Toyota se v roce 2011 propadla z pozice největšího výrobce aut světa na třetí místo za koncerny General Motors a Volkswagen Group. Mohly za to nejen zmíněné problémy, ale i silný kurz japonské měny, nejvyšší za posledních pětašedesát let. Kvůli tomu byla najednou japonská auta na exportních trzích drahá, a tudíž nekonkurenceschopná.

Akio Tojoda se ale se vším dokázal vypořádat, a to až úctyhodně rychle. Úplně změnil způsob řízení firmy. Dal větší svobodu evropské a americké divizi, snížil počet členů představenstva na polovinu, odebral vrstvy ve struktuře řízení firmy a zavedl schůzky každé úterý ráno se svými pěti nejdůležitějšími konzultanty, aby zhodnotili operace firmy za uplynulý týden. Zrušil také tradiční vyměňování pozic vrcholných manažerů, kteří nyní zůstávají ve svých oborech.

Uvidíme, jak si Toyota povede dál bez něj. A jak dlouho bude trvat, než se Tojoda buď úplně stáhne z vedení společnosti, nebo se naopak ozvou hlasy, aby se vrátil do jejího vedení.

Reklama

Načítám