Hlavní obsah

Nové BMW řady 8 nemá mrkačky, ale stejně je drtivě elegantní

Foto: BMW

BMW řady 8

Dlouho jsme čekali, až jsme se konečně dočkali. U příležitosti závodu 24 hodin Le Mans uveřejnilo BMW finální podobu sériové řady 8. Vůz, navazující na stejnojmenného předchůdce z devadesátých let, nahrazuje v nabídce kupé řady 6 a nabízí hromadu luxusu ve velkolepém cestovním balení.

Článek

Prapůvodní řada 8 měla jeden designový prvek, který jej razantně vytrhával ze zbytku modelové řady té doby. Řeč je pochopitelně o legendárních mrkačkách, tedy výklopných světlometech. Nová osmička už takovou parádou nedisponuje, ale třeba bezrámová okna dveří, nebo plynule elegantní tvar, dostala po letech znovu.

Celková podoba auta se hodně blíží starším konceptům. Osma o celkové délce 4843 mm má zuřivě vyhlížející příď s hubenými světly a masivními ledvinkami, ukrývajícími aktivní klapky pro vstup vzduchu. Osmiválec (detaily za chvíli) se pochlubí i agresivním nárazníkem s velkými průduchy a dvacetipalcovými koly. Svalnatou siluetu zdůrazňuje nízká linie oken a střecha plynule padající k zadní masce s nízkými světlomety a lichoběžníkovými koncovkami výfuku.

Coby správná vlajková loď značky, disponuje řada 8 nespočtem technologií a technických vychytávek. Třeba světlomety jsou standardně poskládány z LED diod, za příplatek se potom najdou i laserová světla s dosvitem 600 metrů. Podvozek je kompletně aerodynamicky zakrytován, nápravy sestávají z dvojitých lichoběžníků vpředu, z pětiprvkového zavěšení vzadu a tlumiče jsou již standardně adaptivní. Dále nechybí třeba aktivní řízení s proměnným převodem, elektronicky řízený zadní diferenciál, noční vidění, asistenty na všechno možné, adaptivní tempomat, samočinný parkovací asistent nebo prostě jen karbonová střecha.

Uvnitř má řidič k dispozici digitální palubní desku, velký dotykový displej systému iDrive a ovládání buď otočným ovladačem, nebo pohybovými gesty. Auto je připojeno k internetu, lze jej spárovat s telefony či chytrými hodinkami a všechna zařízení jsou dobíjena bezdrátově. Stejně jako další „vyšší modely“ od BMW, má i osmička digitální klíč s displejem.

Interiér je pro čtyři, nicméně zadní sedadla jsou pojata spíše jako nouzová, případně pro menší děti. Příjemným detailem je každopádně možnost sklopit opěradla a vytvořit si více místa pro zavazadla. Už v plném postavení má přitom zavazadelník slušných 420 litrů. Ve standardním provedení jsou sedadla oděna do kůže, ale na výběr je nepřeberné množství provedení, zbarvení, případně i prvků z řady BMW Individual. V ceníku se najdou speciality jako strop čalouněný Alcantarou, ventilovaná sedadla nebo palubní deska v kůži.

Při uvedení na trh dává BMW na výběr ze dvou motorů, oba s osmistupňovým automatem a oba s pohonem všech kol. Vzato od slabšího, je tady diesel 840d xDrive. Šestiválcový třílitr má 320 koní výkonu, 680 N.m točivého momentu a z nuly na sto zrychlí za 4.9 sekundy. Přesně tak, i slabší motorizace nové osmičky zvládne stovku do pěti sekund. Hmotnost přitom není úplně nízká – osmička váží přinejmenším 1830 kilogramů bez řidiče.

Ještě rychlejší je potom benzínový osmiválec M850d xDrive. Agregát o klasickém objemu 4,4 litru má dvě dvoukomorová turba, celkem 530 koní výkonu a 750 N.m krouťáku. Díky brutální síle klesnul čas potřebný k akceleraci na 3,7 sekundy. Malinko nás ovšem u osmiválce děsí velikost palivové nádrže. Máme totiž drobnou obavu, že na 68 litrů osmička s „vé-osmičkou“ moc daleko neujede. Přestože oficiální kombinovaná spotřeba činí optimistických 10 litrů na sto.

Nové BMW řady 8 se začne vyrábět v listopadu letošního roku v továrně Dingolfing. Právě zde vzniká i technický příbuzný sedan řady 7. Listopad je také měsícem nástupu na trh, ačkoliv cena zůstává zatím neznámá. Postupem času se objeví ještě vrcholná verze M8 a dále kabriolet bez pevné střechy.

autowebAUTOWEBaUtOwEb