Hlavní obsah

Německý soud rozhodl, že Tesla o Autopilotu zákazníkům lhala

Foto: Tesla
17. 7. 2020

Přehnaně optimistická prohlášení Tesly o schopnostech autonomní jízdy systému Autopilot způsobila už mnoho zbytečný nehod, mnohdy i s fatálními následky. Řadu předchozích varování odborníků nyní potvrdil rozsudek německého soudu – Tesla Autopilot prostě není systém pro plně autonomní jízdu.

Článek

Oblastní soud v Mnichově před několika dny potvrdil to, co odborníci tvrdí už roky, a to, že Tesla o schopnostech svého autonomního řízení jménem Autopilot svým zákazníkům lže. Tesla systém totiž vydává za plně autonomní (i když zároveň vyzývá řidiče, aby nepouštěli ruce z volantu), který za vás zvládne řídit. Jenže dlouhá řada nehod (často i s fatálními následky) vozů Tesla řízených Autopilotem ukazovala na opak.

Díky výroku německého soudu je teď ale konečně jasno. „Použití názvu ‚Autopilot‘ a další fráze naznačují, že vozy Tesla jsou technicky způsobilé ke kompletně autonomní jízdě, což však nejsou. Automobilka zároveň tvrdí, že je tento způsob jízdy v Německu legální, ale ani to není pravda,“ zní oficiální vyjádření soudu. Z rozhodnutí soudu nesmí Tesla označení „Autopilot“ dále používat a musí také upravit svá reklamní vyjádření.

Sám velký šéf Elon Musk se sice proti výroku ohradil a uvedl, že pojem „Autopilot“ převzali od leteckého systému, který rozhodně nenahrazuje pilota. Jenže Tesla zároveň už dlouho zmiňuje u svých vozů „zcela samočinnou jízdu“ a nechává zákazníky za tuto funkci dokonce platit. Taky jim v roce 2019 slíbila plně samočinnou jízdu ve městě, což stále ještě nedokázala splnit.

Foto: Tesla

Schopnosti Autopilota jsou sice široké, ale rozhodně nejde o všemocný a neprůstřelný systém autonomního řízení, za jaký ho někteří zákazníci na základě vyjádření automobilky považují

Především právě kvůli tomuto odvážnému a nenaplněnému prohlášení se celý případ dostal k německému soudu. Žalobu podala německá nezisková organizace Centrum pro ochranu proti nekalé konkurenci (financovaná průmyslovými firmami a skupinami) a opírala se o to, že společnost Tesla svým zákazníkům slíbila víc, než jim nakonec skutečně dodala, což soud ve svém verdiktu potvrdil.

Částečně za to může sám Elon Musk, technický nadšenec a věčný optimista. Například minulý týden zmínil, že je jeho automobilka technicky na dosah absolutně autonomní jízdy (Level 5), tedy zcela bez zásahu řidiče – ačkoliv se odborníci na dopravu poslední roky přiklání k názoru, že této úrovně nejspíš nikdy nepůjde bezpečně dosáhnout. Ostatně ani nejnovější funkce Tesly v podobě přivolání vozu mobilní aplikací nefunguje právě bezchybně (což znovu dokazuje celá řada nehod).

Foto: Tesla

Tesla sice mluví o zcela autonomní jízdě, zároveň však nabádá řidiče, aby raději drželi volant. Ti na to však většinou kašlou...

Je tedy jen dobře, že německý soud krotí přinejlepším optimistická, přinejhorším vyloženě lživá prohlášení automobilky Tesla. Snad tak pomůže zabránit zákazníkům, aby vkládali do omezených schopností Autopilota přehnanou důvěru a zbytečně bourali. I když by na to měl stačit selský rozum…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.