Hlavní obsah

Nejrychlejší Dacia Duster na světě: Bizarnost a brutalita

Foto: Dacia

Dacia Duster „No Limit“ Pikes Peak (2011)

29. 1. 2020

Dacia Duster rozhodně není jedno z těch aut, u kterého byste očekávali, že poslouží jako základ pro vrchařský speciál. Je to možná tím, že ji v sériovém provedení známe jako SUV těžící ze své jednoduché konstrukce, zdá se být tento speciál o výkonu 850 koní o to zajímavější. A také bizarnější… Přinášíme příběh z roku 2011 o zrodu jednoho z nejzajímavějších vrchařských speciálů. A také o zrodu té nejrychlejší Dacie na světě, která by všechny sporťáky zadupala do země… Nežertujeme.

Článek

Je zajímavé občas si připomenout, jak by mohlo závodní auto vypadat, a hlavně jet, kdyby nebylo svázané naprosto žádnými regulemi a pravidly. Prostě tolik výkonu, kolik je potřeba. Tvar přesně podle aerodynamických potřeb. Libovolná převodovka, libovolné pneumatiky, žádná minimální hmotnost. Žádné minimum nebo maximum paliva… Prostě naprosto volné pole působnosti pro inženýry a techniky.

Foto: Dacia

Zde je krásně vidět, co „všechno“ z původního Dusteru (ne)zůstalo…

V červnu 2018 nám něco přesně takového ukázalo Porsche, když deklasovalo dosavadní rekord jedné neblaze proslulé zpoplatněné komunikace u našich západních sousedů. A z velmi podobného soudku pochází tato Dacia, speciálně uzpůsobená a upravená na známý a rovněž obávaný vrchařský závod Pikes Peak v Coloradu. Jde o jeden z nejnebezpečnějších vrchařských závodů na světě a hora Pikes Peak už si také za ta léta nějaký ten lidský život vyžádala.

Vůz nese příznačný název Dacia Duster „No Limit“. Projekt vznikl už v roce 2011 jako výkladní skříň společenství Renault-Nissan. Na Pikes Peaku se účastnil vrcholné kategorie Unlimited, kde je ve jménu rychlosti takřka vše dovoleno. Na první pohled to možná nemusí být až tolik znát, ale pozornější pohled odhalí, že tento Duster má s původním SUV jen pramálo společného. To už má vlastně možná i víc společného se závodním autem. Nebo Nissanem GT-R…

Ale hezky popořadě. Zvenku jsou patrné značné aerodynamické úpravy. Přední nárazník je doplněn o ohromný spoiler, který využívá nápor vzduchu k tomu, aby tlačil čumák auta co nejvíce k silnici. Vzduch, který se nestačí využít ke „stlačení“ předku, je sveden pod auto, kde je tento vzduch víceméně uvězněn, a pak je za pomoci obřího zadního difuzoru velmi rychle vyloučen zpod auta tak, aby vytvořil nízký tlak, a tedy i vysoký přítlak. Nesmí chybět průduchy na kapotě a zejména obří zadní křídlo, které auto tlačí ještě více k zemi.

Foto: Dacia

Motor původem z Nissanu GT-R se přesunul kvůli lepšímu rozložení hmotnosti doprostřed vozu před zadní kola

Jak už bylo řečeno, kategorie Unlimited opravdu nemá takřka žádné hranice, snad pokud se nehodláte na startu objevit s létajícím talířem. Žádné limity co se týká velikosti nebo výkonu, aerodynamiky, hmotnosti a tak dále. Srdcem, pohánějícím tohle monstrum, byla zvolena jednotka VR38 DETT z výše zmíněného japonského sporťáku, ovšem zde naladěn na výkon, řekněme, velmi užitečných 850 koní – všimněte si, že i výfuk je vyveden na boku auta, aby byl co nejkratší, a pomohl tak zvýšit výkon. S motorem si „pohrála“ společnost Sodemo a věřte nám, že úpravy opravdu nezůstaly jen u výfuku…

Motor – 3,8l dvakrát přeplňovaný V6 – je spřažen se závodní šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Sadev. Převodovka ještě musela být údajně dodatečně zesílena, aby si vůbec s takovou porcí výkonu poradila. To víte, „no limits“. Výsledek? Duster No Limit si na jedné z nejnebezpečnějších tratí světa vyjel skvělé třetí místo! První tehdy byl legendární Nobuhiro Tajima přezdívaný Monster, když stanovil tehdy nový traťový rekord s časem 9:51. Druhý byl Rhys Millen se speciálem Hyundai Genesis Red Bull, a třetí právě tento zběsilý Duster. Slušné, ne?

Ptáte se, zda má tato bestie něco společného s mateřským koncernem Renault Group? Budete možná překvapeni, ale ano. Závodní oddělení Renault Sport Technologies se na projektu podílela překvapivě velkou měrou, jmenovitě přispěla především svou odborností, zkušenostmi, logistikou a dodala velkou také část dílů. Takže se dá s trochou nadsázky říct, že za touto šíleností stojí stejná automobilka, která vyrábí také dobře známý městský hatchback…

Doba však pokročila za těch několik málo let mílovými kroky, a tak je dnes už konkurence mnohem modernější, vyspělejší, a kupodivu ekologičtější. Duster No Limit si však získává naše srdce díky kombinaci bizarnosti a brutality.

I přes hladké pneumatiky a aerodynamické čáry a kouzla však vůz přesto nejede vždy 100% rovně – na Pikes Peaku číhá nebezpečí opravdu na každém rohu. „Vrchařský závod Pikes Peak je jediná soutěž na světě, kde si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je driftovat s monstrem o výkonu 850 koní v rychlostech přes 200 km/h; protože i když už je dnes trať celá vyasfaltovaná, jde spíš o směs asfaltu, prachu a špíny,“ vzpomíná francouzský pilot Dusteru No Limit Jean-Philippe Dayraut. „Myslím, že na světě není žádné odvětví motorsportu, které by něco takového umožňovalo.“

Duster No Limit už byste na startu legendárního závodu hledali marně. Nicméně stále se sem tam objeví na nějaké vrchařské soutěži různě po Evropě, což znamená, že stále můžete mít to štěstí si jej prohlédnout (a poslechnout) naživo – inu, kdoví. Pravda, Volkswagen ID.R je sice střela na kolech, ale naším favoritem je jednoznačně tento Duster!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama