Hlavní obsah

Pikes Peak ovládl elektrický VW - zajel absolutní rekord

Foto: Volkswagen

Volkswagen I.D. R zajel na Pikes Peaku nový absolutní rekord

25. 6. 2018

Není tajemstvím, že Volkswagen chtěl o víkendovém závodu na Pikes Peaku udělat rekord mezi eletrickými auty a zabojovat o vítězství. Realita však byla daleko rychlejší, než si kdo před závodem myslel!

Článek

Nepochyboval jsem o tom, že Volkswagen postavil na Pikes Peak rychlé auto. Podle informací, co pouštěli, bylo jasné, že i když měli na vývoj jen osm měsíců, tak odvedou perfektní práci. Tisíce počítačových simulací, podrobné výpočty, kdy na jedné straně rovnice byla výdrž baterií a na druhé váha auta. A za volantem jeden z nejpovolanějších lidí - 40letý francouzský závodník Romain Dumas, který na Pikes Peaku zvítězil třikrát za poslední čtyři roky. Přesto když jsem viděl výsledky kvalifikace, zůstal jsem koukat s otevřenou pusou, protože I.D. R bylo rychlejší, než jsem si myslel. A i v samotném závodě pak byl tenhle elektrický Volkswagen podstatně rychlejší, než si všichni mysleli...

Tým Volkswagen Motorsport chtěl původně smazat rekord mezi elektrickými prototypy (8:57,118), ale nakonec Dumas projel 19,99 kilometru dlouhou trať se 156 zatáčkami ještě o výrazně rychleji! A nebylo to o pár vteřin, ale o celou minutu!!! Výsledný čas 7:57,148 znamenal nejen absolutní vítězství, ale taky přepsání pět let starého rekordu Sébastiena Loeba, který tehdy řídil závodní Peugeot 208 T16 (3,2 l twin-turbo, 875 koní). Tohle překvapilo snad i samotného Dumase: „Věděl jsem, že máme rychlé auto a výsledek z kvalifikace byl samozřejmě slibný, ale že pojedeme pod osm minut... A mohli jsme být ještě rychlejší, v druhém sektoru trati totiž bylo mlhavo a trať nebyla úplně suchá! Samozřejmě, že jsem nadšený z výsledku, ale všichni teď víme, že jsme mohli být ještě rychlejší, kdyby nám přálo počasí.

Technický ředitel projektu Francois-Xavier Demaison po závodě přiznal, že je netrápilo jen počasí, ale i technické problémy. „Věděli jsme, že máme rychlost, ale potýkali jsme s obsluhou baterií. O to víc si ceníme úspěchu.“ A ještě jedna věc - Dumas jel v I.D. R celou trať kompletní až poprvé v závodě. „Romain předvedl neuvěřitelný výkon, vždyť do celého projektu naskočil až v jeho průběhu, a protože jsme nemohli pořádně testovat, neboť podle pravidel se jezdí s autem jen jednotlivé sektory, je jeho výkon o to cennější,“ dodal Sven Smeets, ředitel VW Motorsport.

Celá věc mě fascinuje o to víc, že s vývojem elektrického závodního vozu I.D. R začal Volkswagen před osmi měsíci a měl před sebou jen čistý list papíru. Základem auta je podle VW platforma MEB, určená pro budoucí sériové elektromobily koncernu. Dva elektromotory mají společný výkon 500 kW (680 koní) a točivý moment 650 Nm. Hmotnost závodního auta je 1,1 tuny, na stovce zrychlí I.D. R za 2,25 sekundy a jede 240 km/h. Pořád mám k elektromobilům lehkou averzi, pramenící z nedostatečného dojezdu a omezené infrastruktury, ale tohle je respektu hodný počin, ať se vám elektromobily líbí nebo ne.

autowebAUTOWEBaUtOwEb