Hlavní obsah

Reportáže: Nejlepší servisák Jaguaru a Land Roveru na světě je Čech!

Foto: Daniel Potocký, PP Partners

Seznamte se se Štěpánem Konývkou, mistrem světa mezi servisními techniky Jaguaru a Land Roveru

pátek 05:00

Česká zručnost není jen zaprášený pojem z dávné historie. Denně ji prokazují spousty šikovných Čechů a mezi nimi vynikl Štěpán Konývka, servisní diagnostik pražského dealerství Autosalon Dajbych, který se prosadil v silné konkurenci a stal se nejlepším servisním technikem značek Jaguar a Land Rover na světě.

Článek

Být nejlepší mezi 19 000 servisními odborníky z 1 656 dealerství rozmístěných ve 201 světových regionech, to už je pořádný úspěch, na který můžete být opravdu hrdí. Ale na Štěpánovi Konývkovi není žádná pýcha znát.

„Já jsem hlavně nechtěl být poslední,“ říká se skromným úsměvem.

Foto: Daniel Potocký, PP Partners

Označení „poctivý fachman“ by Štěpána vystihovalo asi nejlépe. Čest takovým lidem!

Program Jaguar Land Rover Everyday Legends (Legendy všedního dne) oceňuje za každodenní tvrdou práci ty, kteří značku Jaguar Land Rover (JLR) reprezentují a starají se o nejlepší úroveň servisních služeb pro zákazníky. Jeho finále proběhlo v Jaguar Land Rover Academy v anglickém Warwicku a síly v něm poměřilo 12 nejlepších přijímacích techniků a 23 servisních techniků z celého světa.

Štěpánovi zajistilo účast ve světovém finále nedávno absolvované školení na nejvyšší technickou úroveň (Level 4), kterou mohou servisáci vozů JLR dosáhnout.

„Údajně jsem měl nejlepší výsledky,“ přiznává trochu nesměle a potvrzuje tak další vlastnost, kterou mají praví fachmani vrozenou – raději pracuje, než aby se o tom sáhodlouze vybavoval. Právě skutečné schopnosti se prověřovaly ve finálovém klání, kde na všechny účastníky čekalo pět náročných disciplín s hodinovým časovým limitem. Ty prověřily nejen jejich zručnost a znalosti, ale také diagnostické schopnosti.

„Mým prvním úkolem bylo sundat čalounění opěráku sedačky, zkontrolovat výplň a znovu ji nastrojit, to bylo docela jednoduché. Potom jsem absolvoval znalostní test u počítače – kvíz, ve kterém byly otázky například na chybové kódy nebo měření a propočty elektrických schémat,“ popisuje Štěpán průběh zkoušky. Přiznává, že měl trochu štěstí, že začal s lehčími úkoly, protože poslední tři byly náročnější hlavně svou komplexností.

Foto: Jaguar Land Rover

Finálové zkoušky byly nejen o zručnosti a znalostech, zahrnovaly také složité diagnostické úlohy, které připomínaly práci detektiva

„Šlo o diagnostické úlohy a probíhaly podobně jako se skutečným zákazníkem, který přijíždí se závadou. Musel jsem se tedy ještě ptát, jak se závada projevuje a co se s autem v poslední době dělo. První test byla závada ruční brzdy, což se ukázalo být porušenými kabely k motoru. Zadání druhého znělo „auto nejde nastartovat“ – a skutečně nestartovalo, infotainment občas fungoval, občas ne. Až doplňující dotaz odhalil, že do auta před půl rokem zateklo, což mě nasměrovalo ke korozi kabelů."

"A třetí porucha se projevovala špatným volnoběhem a omezeným výkonem, to vše navíc komplikované předchozím smazáním chyb z diagnostiky. Dlouhá zkoumání a zjišťování ukázala, že za to mohlo prosté ucpání výfuku,“ vysvětloval Štěpán složité úkoly, které připomínaly detektivní hon na zloděje. Byl na ně sice hodinový limit, ale prakticky nikdo je v tomto časovém úseku nestihl. S tím porotci soutěže tak trochu počítali, a posuzovali tak především správný postup a myšlenkové směřování k cíli. Dá se na něco takového vůbec speciálně připravit?

„Pročetl jsem si skripta z posledních školení, kterých bylo šest a zahrnovala motory, infotainment i bezpečnostní systémy, ale nakonec jsem nic z toho nepotřeboval. Šlo spíš o věci z praxe, které běžně využíváme,“ hodnotil zaměření zkoušky Štěpán. Cílem programu totiž není prověřit nabiflované znalosti, ale zjistit, čemu se technici ve své praxi věnují a jaký mají přístup k práci a k zákazníkovi. Proto mezi soupeři nebyla žádná řevnivost a porotci nenaháněli hrůzu.

„Největší dojem na mě udělalo, že se celá soutěž nesla v přátelském duchu, žádná napjatá atmosféra. Vlastně to celé byl příjemný výlet s trochou práce,“ zlehčuje Štěpán náročné zápolení. Pořadatelé celé skupině finálových účastníků ještě před vypuknutím soutěže zdůrazňovali, že už teď jsou všichni vítězové, ale tím nejlepším se mohl stát pouze jeden. Vlastně dva, protože přijímací technici a servisní technici byli hodnoceni samostatně. Na slavnostním galavečeru v Britském automobilovém muzeu byl nejlepším přijímacím technikem na světě jmenován Johnver Marquez Celis ze Spojených arabských emirátů a Čech Štěpán Konývka získal titul nejlepšího servisního technika.

Foto: Jaguar Land Rover

Na to, že „nechtěl skončit poslední“, to nakonec nedopadlo vůbec špatně...

Jeho vítězství tak vylepšuje předloňské 12. místo jeho kolegy Martina Mendy a je zárukou, že když se svým Jaguarem a Land Roverem přijedete na servis do Autosalonu Dajbych, dostanete tu nejlepší možnou odbornou péči. To ostatně potvrzuje i sám majitel autosalonu Petr Dajbych: „Jsme na Štěpána Konývku pyšní. A nejen na něj. Takový okamžik připomene to, co v pracovním shonu člověk ne vždy vnímá... jak dobrou práci každodenně musí celý tým dělat, aby zákazníci byli spokojení."

Štěpán Konývka se díky svému skvělému výkonu může těšit na výhru v podobě zimní akademie Jaguaru a Land Roveru na sněhu a ledu, která se koná ve švédském Arjeplogu. A my se můžeme těšit z toho, že se v Česku stále rodí šikovní a pracovití lidé, jejichž zručnost se dokáže prosadit v celosvětové konkurenci.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama