Hlavní obsah

První dojmy: Land Rover Discovery Sport přijíždí kompletně v novém

Foto: Land Rover
18. 9. 2019

Nenechte se zmást – Land Rover tomu říká „omlazení v půlce životního cyklu“, ale tohle rozhodně není žádný typicky odfláknutý facelift s upravenými světly a nárazníky, pár chromovanými lištami v kabině navrch a hotovo, aby se ze zašlého modelu trochu odfouknul napadaný prach. Kdepak, nové Discovery Sport je KOMPLETNĚ NOVÉ AUTO!

Článek

Jistě, tvary vám budou připadat hodně povědomé a rozměry jsou prakticky totožné (protože kompaktní balení prvního modelu bylo pro zákazníky ideální), takže si na první pohled všimnete právě jen nových LED světel s propracovanou grafikou (vyrábí je česká firma Varroc!) a nových nárazníků (ten přední auto opticky rozšiřuje), jenže to je vážně jen špička ledovce.

Foto: Land Rover

Designové změny jsou nejsnáze viditelné, ale modernizace Discovery Sport byla daleko komplexnější

Všechno zcela nové

Pod známým kabátkem se totiž ukrývá zcela nová platforma (Premium Transverse Architecture pro střední SUV s motorem napříč), která byla představena s druhou generací RR Evoque. Ta přinesla nejen vyšší tuhost (skvělá vlastnost pro auto s terénními ambicemi), vyšší bezpečnost a lepší izolaci kabiny, ale především integraci nových technologií (včetně moderních jízdních asistentů) a nové generace motorů Ingenium.

Jde o dva dvoulitrové čtyřválce, dieselový a benzinový, hned v několika stupních výkonového ladění (D150, D180, D240 a P200, P250 – označení znamená diesel nebo petrol a číslo je výkon v koních) kombinované s automatickou 9stupňovou převodovkou a pohonem všech kol (pouze základní D150 může být s manuálem a v předokolce). Všechny motorizace jsou vybavené 48V mild-hybridním ústrojím, které slibuje o 7 % nižší spotřebu (majitele potěší i o 20 % větší nádrž), v blízké budoucnosti dorazí ještě plug-in hybridní verze.

Foto: Land Rover

Všechny motory jsou vybavené úspornou MHEV technikou

Kompletně nový je také interiér. Tedy základní uspořádání ne, pořád si můžete vybírat, jestli vám stačí pět míst (a 897 litrů kufru) nebo potřebujete i sklápěcí třetí řadu pro menší děti (a 754, resp. 157 l kufru), ale změnila se sedadla (pohodlnější s lepším čalouněním) a materiály v kabině (kvalitnější s minimem viditelných plastů), z větších modelů byl převzatý volant, volicí páka převodovky a také palubní deska.

S přehledem 360 stupňů

Zachovává si výrazné horizontální a vertikální linie, aby interiér působil robustně a vy jste se cítili bezpečně a pohodlně, jenže technika je výrazně modernizovaná (už bylo taky na čase). Řidič má tak před sebou 12“ digitální kokpit s možností doplnění head-up displejem, ve středu palubní desky je 10“ infotainment s online 4G připojením, wi-fi hot spotem a podporou Apple CarPlay a Android Auto (doplněnou bezdrátovým nabíjením), pod ním je další displej s ovládáním klimatizace. Ten má módní „neviditelná“ dotyková tlačítka doplněná fyzickými otočnými ovladači, kterými nastavujete teplotu, intenzitu větrání a jízdní režim.

Nové Discovery Sport je vybavené sofistikovaným systémem Terrain Response 2 s terénními režimy pro písek, kamení nebo sníh, ale chytrá elektronika si snadno poradí i v automatickém režimu, kdy sama rozpoznává povrch pod koly a kontinuálně se mu přizpůsobuje. Stejně jako v Evoque, tak i tady je 360° kamerový systém pro dokonalý přehled nejen při parkování, ale také při překonávání terénních překážek – snadno vidíte na všechny strany a s novým režimem ClearSight Ground View dokonce i „skrz kapotu“.

Poradí si i tam, kde jiní popadají dech

Land Rover nám všechny tyhle nové vychytávky chtěl ukázat v praxi, takže součástí prvních jízd bylo i zdolávání náročných tratí v testovacím areálu Les Comes kousek od Barcelony. A až když se pak v Disco Sport prokousáváte úzkými kamenitými stezkami, kontrolovaně zdoláváte náročná stoupání a visíte v pásech při strmých klesáních, když se brodíte bahnem nebo když skoro drhnete zrcátkem o zem při bočním náklonu, to vše na běžných silničních gumách, uvědomíte si, že všechna SUV vážně nejsou stejná. Disco Sport si hravě poradilo i tam, kde by ostatní prémioví konkurenti drhli břichy nebo bezradně protáčeli kola…

Jezdí obratně, ale sportovnost nepřeceňuje

Asi vás tedy nepřekvapí, že i když má v názvu „sport“, příliš sportovní není – to označení totiž jen znamená, že jezdí obratněji než katedrála na kolech jménem Discovery 5. Základní verze je i na 20“ kolech příjemně houpavá a úžasně poddajná, což je pro rodinné auto dokonalá kvalifikace. Sáhnout můžete také po sportovnějším paketu R-Dynamic s 21“ koly a tužším podvozkem, který při průjezdu zatáčkami působí stabilněji a jistěji. To je na hladkém španělském asfaltu příjemná vlastnost, ale pro české tankodromy bude daleko rozumnější zůstat u skromnější verze.

S jakým motorem?

Volba motoru je podobně jasná. Benzinový motor je sice báječně tichý a hladký, přičemž na plný plyn slyšíte naštvaně syčící sání jako u hot hatche, ale taky je docela nenasytný – dostat spotřebu pod deset litrů bude chtít hodně lehkou nohu. To diesel bude ochotně jezdit o dva litry laciněji a nabídne nenucenější zátah při dostatečně kultivovaném chodu, také s ním utáhnete na kouli až 2,5 tuny.

Nové Discovery Sport je tak po technické stránce důkladně překopané, aby odpovídalo současným požadavkům i těch nejnáročnějších zákazníků. Přitom se však drží původního receptu, který z něj udělal bestseller (od roku 2014 se ho prodalo přes 475 tisíc kusů a poslední tři roky byl nejprodávanějším modelem značky). Pokud tedy hledáte pohodové a všestranné rodinné SUV, se kterým byste občas rádi vyrazili do skutečného terénu, dál už nehledejte – Discovery Sport je pro vás to pravé.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama