Hlavní obsah

Řídili jsme nový Range Rover Evoque a je vážně dokonalý!

Foto: Land Rover

Range Rover Evoque se při své premiéře koupal v bazénu

23. 11. 2018

Už jsem s autem dělal hodně věcí, ale ještě nikdy jsem v něm nevjel do bazénu! Připadám si jako rebelská rocková hvězda na koksu, když se čumák noří pod hladinu plaveckého bazénu bývalých lázní, jen se pevně držím alcantarového volantu a směju se na celé kolo. Jediné, co chybí k dokonalosti, jsou rozezlené pohledy plavkyň v dobových plaveckých úborech. Já byl v tu chvíli totiž samozřejmě bez plavek – místo toho jsem seděl v novém Range Roveru Evoque.

Článek

Hoši Land Roveru si na každé akci dávají nesmírně záležet a vždy připraví náročnou off-roadovou trať, která otestuje terénní schopnosti auta na samou hranici. Tentokrát jsme v historických prostorách na londýnské Bishopsgate jezdili nahoru a dolů po ocelových konstrukcích, stoupali do neznáma s výhledem jen na nebe (vlastně na klenuté cihlové stropy), nakláněli se, až jsme drhnuli klikou o zem, naslepo se plížili po opuštěných vlakových kolejích anebo právě projížděli bazénem. A Evoque to s přehledem zvládal, i když byla celá tahle akrobacie spojená s manévrováním na milimetry – stejně jako v městské džungli.

Range Rover Evoque trénuje v městské džungli

Právě pro ni se Evoque zrodil. Zapomeňte na nájezdové a přechodové úhly, světlou výšku 212 mm a brodivost 600 mm nebo sofistikovaný systém pohonu všech kol podpořený jízdními režimy Terrain Response 2 – Evoque to vše má a všechno to skvěle funguje, ale jeho místo není uprostřed ničeho s blátem až na střeše. Evoque má především dělat parádu na městských bulvárech. Když se v roce 2011 objevil na trhu, přinesl značce skutečnou revoluci – do showroomů najednou začali chodit zákazníci, které víc než kolik brodí nebo kolik utáhne na kouli, zajímalo, v jakých barvách laku je dostupný a jestli můžou mít interiér ve vínové kůži. Zákazníci Evoque byli ze tří čtvrtin u značky noví, většina z nich byla bezdětná a bydlela ve městě. A stylové prémiové kompaktní SUV se naprosto dokonale trefilo do jejich vkusu a potřeb.

Druhá generace jde za svým cílem ještě důrazněji – většina úprav byla zaměřená na zlepšení kultivovanosti, zvýšení komfortu a ještě větší atraktivitu. Design si proto zachovává stejné základní tvary a proporce (specifická je zejména zužující se linie oken směrem vzad), ale přejímá nejnovější výrazové prvky definované populárním Velarem: tenké Matrix LED světlomety, zapuštěné kliky, protažená LED koncová světla s prostorovým efektem. Klidně mu říkejte Velar junior.

Inspiraci Velarem najdete i v interiéru – 12,3palcové digitální budíky před řidičem, naklápěcí 10palcový dotykový displej infotainmentu a přidružený multifunkční 10palcový dotykový displej pod ním (celý koncept se jmenuje Touch Pro Duo a umí 4G internet a wi-fi, podporuje Apple CarPlay i Android Auto a nabídne až 6 USB konektorů). Osvědčený koncept nebylo třeba měnit, když funguje tak skvěle a je správně cool. Designéři si taky dali hodně záležet na materiálech čalounění – v nabídce je třeba speciální směs vlny Kvadrat nebo nová eukalyptová textilie Melange v kombinaci s Ultrafabric jako prémiové alternativy ke koženému čalounění, každé sedadlo může mít speciální, na míru vytvořené detaily, jako je například perforace připomínající broušený diamant. Styl byl při návrhu důležitý, ale vylepšený interiér je také praktičtější (větší odkládací prostory, nová je schránka pod plovoucí palubní deskou), prostornější (např. o 20 mm více místa pro nohy vzadu a širší kufr s objemem 591 l konečně pojme dva golfové bagy) a vzdušnější (také díky nové dvoudílné otevíratelné panoramatické střeše).

Aby vám v něm bylo ještě příjemněji, museli vývojáři změnit celou řadu věcí – například přepracovali řízení, aby nepřenášelo vibrace, snížili uchycení motoru pro lepší kultivovanost, ze stejného důvodu upravili přední nápravu a ta zadní převzala klíčové komponenty z Velaru. Překopali vlastně úplně celou konstrukci karoserie (o 21 mm delší rozvor), z minulého Evoque zbyly nedotčené jen závěsy dveří. V konstrukci se zvýšil podíl hliníku a vysokopevnostní oceli, karoserie je tak o 13 % tužší. Došlo i na shazování kil, upravený zadní diferenciál ušetřil 6 kg, nové bi-metalické brzdy další 1,2 kg v každém rohu.

Cílem bylo samozřejmě zvýšení efektivity (čti snížení emisí a spotřeby). Nová evoluce Ingenium benzinových (2,0 turbo AWD s výkonem 200, 250 a 300 koní) a dieselových (2,0 d FWD 150 k, 2,0 d AWD se 180 a 240 koni) motorů je tak výkonnější i úspornější. Evoque také umí při běžné jízdě odpojit celou zadní část pohonu všech kol (čili od předního diferenciálu dál) a tím šetřit palivo – zpět ji připojí za méně než 300 ms. Verze s automatem (čili všechny motorizace kromě základního FWD dieselu) budou navíc vybaveny mild hybrid technologií se 48V rozvodem a startér-generátorem s výkonem 11 kW a 101 Nm, který při rozjezdech ulehčuje práci motoru. Stop/start díky tomu také zhasne motor pod rychlostí 17 km/h a nastartuje o 20 % rychleji než současné systémy. Toto řešení pomohlo snížit spotřebu o 6 %. Ke konci příštího roku pak dorazí plug-in hybridní verze s tříválcem 1,5 l a elektrickým dojezdem kolem 50 km.

Foto: Land Rover

Kouzelné vnitřní zpětné zrcátko se umí změnit na displej zpětné kamery, takže budete mít vždy dokonalý výhled

Nový Evoque se samozřejmě také dočkal nejnovějších jízdních asistentů, jako je adaptivní tempomat stop&go nebo aktivní udržování jízdy v pruhu. Zajímavější je však nové vnitřní zpětné zrcátko, které se umí přepnout na displej zobrazující pohled zpětné kamery umístěné ve žraločí ploutvi na střeše (říkají tomu Clear Sight Rear View) – ta zajistí ničím (nadměrným nákladem nebo hlavami pasažérů vzadu) nerušený výhled na silnici za vozem. A hlavně je to definitivní omluvenka Land Roveru za to nepoužitelné zadní okno připomínající spíš škvíru poštovní schránky.

Foto: Land Rover

Tři kamery renderují pohled na silnici přímo před vámi, kam byste přes kapotu jinak neviděli

Opravdová pecka je pak systém ClearSight Ground View, tedy sériová verze konceptu „průhledné kapoty“ z roku 2014. Tehdy to vypadalo jako sci-fi nesmysl, ale teď je to tady a skutečně to funguje! Kamera v čumáku a dvě v zrcátkách snímají prostor před autem a na displej infotainmentu renderují cestu před vámi, kam nevidíte. Vážně jako byste hleděli skrz kapotu. No, nedá se podle toho jezdit úplně na milimetry, ale určitě vám zachrání odřeniny od skal v terénu. Nebo obrubníků ve městě.

Foto: Land Rover

Range Rover Evoque se představil jako pětidvéř. S třídveřovým kupé moc nepočítejte, kabrio má ale velkou šanci

O detailech nového RR Evoque by se dalo mluvit ještě celé hodiny, vy však potřebujete vědět hlavně to, že si na něm Land Rover dal vážně záležet, aby byl ještě pohlednější, stylovější, komfortnější, vybavenější, efektivnější a schopnější než kdy dřív. Konkurence za ty roky notně posílila, ale druhý Evoque je skutečně velice atraktivní balíček a na úspěch má zaděláno. První generace se na 117 trzích prodalo víc než 770 tisíc kusů, její nástupce má potenciál tohle číslo trumfnout. Je vážně dokonalý!

HLASUJTE: Líbí se vám nový Range Rover Evoque?
ANO, dokonale mi sedne ke kabelce, nutně ho potřebuji!
74.8 %
NE, další přerostlá zbytečnost dobrá jen na machrování...
11.1 %
Hezký, ale raději bych Dacii Duster
14.1 %
Celkem hlasovalo 441 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama