Hlavní obsah

Neprůstřelný autobus? Nebojácný Torsus Praetorian!

Foto: Torsus

Torsus Praetorian je jedním z nejodolnějších obrněných autobusů na světě

13. 5. 2021

Z předešlých článků jste si už patrně všimli, že poslední dobou se těší poměrně slušné oblibě obrněné vozy – ať už jde o takto upravené supersporty, limuzíny, luxusní SUV čí přímo od základu postavené terénní vozy, které kromě skvělé pasivní (a občas i aktivní) bezpečnosti nabídnou rovněž velmi obstojné schopnosti při jízdě mimo silnici. Ale obrněný autobus? Takových v dnešní době mnoho není.

Článek

V tomto mikrosegmentu s největší pravděpodobností v současné době drží prim firma Torsus se svým modelem Praetorian. Zasvěcení už jistě vědí, že jde o firmu sídlící v Praze. Jednoho by skoro až šokovalo, že zrovna u nás v srdci Evropy, kde se můžeme těšit poměrně poklidné atmosféře, se vyrábí vozy, které odolají i těm nejnehostinnějším podmínkám.

Foto: Torsus

Ať už se ocitnete v jakékoliv šlamastice, Torsus Praetorian vás v ní rozhodně nenechá

Pretoriáni byli vybraní bojovníci z dob starého Říma – název se odvozuje od legionářského sídla velitele, kterému se říkalo praetorium. Mnoho římských vojevůdců si z těchto elitních legionářů sestavovalo jednotky, potažmo hlídky, které působily buďto jako osobní stráž, případně hlídaly důležité strategické objekty.

Je to pro výrobek značky Torsus výstižné jméno? O tom nepochybujte! Torsus Praetorian dokonce disponuje povrchovou úpravou s balistickou ochranou, která je přímo odvozena od vojenského průmyslu. Pro zajištění slušné pohyblivosti tohoto kolosu tu k pohonu slouží 6,9l naftový motor o výkonu 290 koní a hlavně drtivých 1 150 Nm točivého momentu, takže tento legionář bude táhnout jako stádo volů. Díky této úctyhodné síle a velmi odolné převodovce spojené s propracovaným systémem pohonu všech kol výrobce udává, že „Pretorián“ bez potíží „vyšplhá“ až svah se 65% stoupáním.

Aby své schopnosti naplno využil, používá sofistikované šasi původem od známé firmy MAN, síla je potom schopna se přenést na jakýkoliv povrch díky pneumatikám Michelin XLR. Torsus Praetorian se pak nezastaví ani před extrémním horkem, ani před extrémním mrazem – výrobce udává rozmezí od minus 20 stupňů Celsia až po plus 60 stupňů. Jenže co je na tom ještě obdivuhodnější, Pretorián je schopen udržet uvnitř pokojovou teplotu i v případě, že venku je deset pod nulou.

Foto: Torsus

I přes nekompromisní ochranu nabízí Praetorian slušnou porci komfortu

Správný teréňák si musí umět venku poradit nejen za světla, ale i v noci – od toho je tu světelná rampa z LED diod o svítivosti až 4 100 lumenů, což je pro srovnání třikrát víc, než nabízí běžná halogenová žárovka. Do určité míry s sebou vozíte takové svoje vlastní slunce… Samozřejmostí jsou potom pneumatické nášlapy pro lepší nastupování a povrchová úprava karoserie nabízí ne jen balistickou ochranu, je i ohnivzdorná.

Když je řeč o povrchové úpravě, sluší se zmínit jedna perlička, kterou výrobce svůj terénní autobus Praetorian vybavil. Ve vojenském průmyslu je to tak trochu poslední výkřik „módy“ – panely karoserie jsou takzvaně elastometrické, když je na ně tedy „působeno silou“, vrátí se zpět do původního tvaru. Torsus už však nezmiňuje konkrétně, o jaké „působení silou“ jde, jestli o horu nahromaděného kamení či dobře známou útočnou pušku sovětské výroby.

Maximální obsazení Pretoriána je až 35 osob a pro případ, že by se někdo nechtěl z okna dívat na tu spoušť okolo, je tu v každé sedačce zabudovaný systém infotainmentu, který lze spárovat s chytrým telefonem.

Torsus kromě modelu Praetorian vyrábí ještě dodávku Terrastorm. Oba je pak možné si objednat v různých typech výbavy – například model Praetorian můžete mít buďto ve výbavě Anti-Riot, uzpůsobené pro bezpečnostní složky, pak je tu Evacuation jako dělaná pro záchranáře, velmi výmluvně nazvaná verze Expedition nebo dokonce verze Motorsport, sloužící jako zázemí pro sportovní týmy. K mání je však i plně obytná verze Overlander či „osekaná“ Empty-Shell – tu si může každý naspecifikovat podle své fantazie a potřeb. Ceny začínají na částce 3,9 milionu Kč za nejméně vybavený Empty-Shell.

Reklama

Sdílejte článek