Hlavní obsah

Nástrahy podzimu aneb Na co si dát při jízdě pozor

Foto: Shutterstock / Montypeter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Mokrá silnice, spadané listí, přízemní mrazíky. Ale taky nepříjemné paprsky nízkého sluníčka, ranní mlhy a spousta zvěře. Takže na co všechno si máte dát při podzimním jezdění pozor? Čistě statisticky jde o nejnebezpečnější řidičské období v roce.

Článek

Já vím, já vím, podobných článků už jste četli spousty. A sami přece nejlíp víte, co máte dělat. Jenže pokud jste na článek přece jen klikli, budu rád, když ho dočtete do konce. Můj táta vždycky říkal, že opakování je matka moudrosti. A já tvrdím, že podzim je přesně to období, kdy se na silnici dostane do průšvihu, ani nevíte jak.

Foto: Policie České republiky

Typická podzimní nehoda, tady naštěstí bez větších následků

Nevěříte? Tak schválně. Už jste taky viděli na teploměru v autě teploty pod nulou? A napadlo vás, že by to mohlo někde klouzat? Třeba zrovna tam, kde se cesta, po které občas jezdíte, klikatí kolem potoka? Nebo v tom údolí v lese? Když je sníh a když mrzne, tak s tím, že by to mohlo klouzat, počítáte tak nějak automaticky, ale kombinace listí a vlhké silnice může být stejně nebezpečná jako samotný led.

A když už jsme u toho klouzání… Jakmile vidíte traktor (teď nejčastěji s cukrovou řepou), tak automaticky nohu z plynu. S vysokou pravděpodobností se totiž někde poblíž bude sklízet a to opět může znamenat kluzkou silnici, tentokrát na ní bude jemné bláto. Ostatně na podobná kritická místa vás mohou upozornit červené patníky.

Samozřejmě že s obojím souvisí pneumatiky. Zákonná povinnost přezouvat platí od prvního listopadu, ale na prvním místě by měl být váš zdravý rozum a úsudek. Podle zákona byste třeba mohli v klidu ještě jezdit na pneumatikách, které mají víc než 1,6 mm, ale každý, kdo někdy zažil aquaplaning, vám jistě poví, že on už až na hranici gumy nesjíždí. A druhá věc je stáří pneumatiky – ty roky ztvrdlé už dávno nelepí, jak mají, a v zatáčkách hrozí, že vám auto nekontrolovaně ustřelí. To platí zvlášť teď, když už asfalt není prohřátý, jak jste byli celé léto zvyklí.

Foto: BMW

Informace o stáří pneumatiky spolehlivě vyčtete na jejím boku. Číslo DOT značí týden a rok výroby

Ztvrdlé pak mohou být i gumičky stěračů. Ani tady neexistuje žádné železné pravidlo, jako je třeba „vyměňte je jednou za dva roky nebo při každé výměně oleje“, je to o citu. Většina má životnost tak rok až dva, ale záleží nejen na tom, jak často je používáte, ale i kde parkujete. Auto schované v tmavé vyhřívané garáži bude mít pneumatiky i stěrače po dvou letech v lepší kondici než to, které stráví celý rok na ulici. Opotřebené stěrače každopádně poznáte podle toho, že vodu místo roztírání rozmazávají, že pískají nebo dokonce poskakují po skle.

Co byste ale dělat měli pravidelně, to je mytí oken v autě. I někteří z nás, kteří mají svoje auto rádi vyšňořené, zapomínají na to umývat okna zevnitř. Nemusíte to dělat pokaždé, když jedete s autem do myčky, ale myslete na to. Kombinace nízkého sluníčka, deště a zevnitř umaštěného skla vám spolehlivě způsobí řidičskou slepotu.

A když už jsme u toho vidět a být viděn… Jak vy a denní svícení? Spoléháte se bezmezně na něj? Necháváte za vás rozhodovat automatiku? A víte, jestli vám při denním svícení svítí i zadní lampy, nebo jen předek auta? No popřemýšlejte nebo se podívejte. A myslete na to pak pokaždé, když začne sluníčko být nízko, protože stejně jako oslňuje vás, tak oslňuje i další řidiče a ti vás mohou přehlédnout.

Foto: Shutterstock / Lucky Business

Tak kdo se s tím letos už setkal?

Naopak kdy vás ostatní řidiči spolehlivě nepřehlédnou, ale taky je spolehlivě rozzuříte do běla, to je, když používáte mlhovky (hlavně ty zadní), když nemáte. Psali jsme o tom mockrát, ale myslete na to, že jimi snadno oslníte řidiče aut za sebou. Prostě je včas zhasněte. Základní poučka zní – když si myslíte, že by auto před vámi bylo lépe vidět, kdyby svítilo mlhovkami, použijte je taky. Pokud spolehlivě vidíte jeho zadní obrysová světla navzdory třeba hustému dešti, pak je nepotřebujete ani vy.

Hned na začátku článku jsem taky zmínil riziko srážky se zvěří. Statistiky hovoří jasně, největší riziko nehody se zvěří je právě na podzim. Myslete na to nejen tam, kde na zvěř upozorňuje dopravní značka, ale opět používejte rozum. Kraje lesa, remízky nebo zbytky kukuřice na ještě nesklizených polích jsou přesně ta místa, kde se před vámi může na silnici něco vynořit. Nejhorší jsou brzká rána a začínající večery, kdy je ještě trochu světla. Nejspolehlivější prevencí je kromě nižší rychlosti taky použití dálkových světel, pokud máte to štěstí, že máte v autě systém nočního vidění, rozhodně ho zapněte.

Foto: Shutterstock

Následky střetu se zvěří mohou být horší, než si myslíte

Železné pravidlo pak říká, že tam, kde je jedno zvíře, bude nejspíš i další. A že byste speciálně na podzim neměli koukat jen na silnici před sebe, ale používat periferní vidění. S těmi zvířaty mě napadla ještě jedna věc… Vozte v autě deku na zahřátí. Kamarád srazil srnku tak nešťastně, že prorazil chladič, takže auto bylo nepojízdné. Než se dočkal policie a odtahovky, uběhlo několik hodin, které strávil jen v tričku a slabé mikině. Nikdy by mě nenapadlo, jak snadné je dostat zápal plic.

Ale tím už bychom se asi mohli rozloučit, protože to by pak sklouzlo k tomu, co máte mít v autě kromě povinné výbavy. A z dlouhého článku by se stal ještě delší a vy přece tohle všechno dávno víte. Nebo snad ne?

Reklama

Související témata:
Načítám