Hlavní obsah

Na prodej je malé auto Playboy. Jedno z 97 kusů!

Foto: Jeff Creech - RM Auctions

Playboy A48 Convertible

Když se řekne Playboy, většina lidí si automaticky vybaví pánský časopis a za ním stojícího Hugha Hefnera, tradičně obklopeného sličnými „Playmates“. Jenomže pár let předtím, než založil Hefner svůj legendární plátek, přišla parta podnikavců těsně po druhé světové válce s docela jiným Playboyem. Totiž s vlastní stejnojmennou automobilkou.

Článek

Název Playboy svádí k domněnce, že se jedná o noblesní a opulentní vozy, v nichž se má zlatá mládež prohánět po městských bulvárech. Ovšem chyba lávky. Plán automobilky založené prodejcem Packardu Louisem Horwitzem a jeho dvěma společníky byl výrazně přízemnější. Jen co dozněla druhá světová válka, razantně se zvedla poptávka po osobních vozech, neboť velká spousta automobilek se do té doby věnovala zbrojení. Právě toho chtěl Playboy využít a přišel tedy s vizí malého a levného automobilu v ceně do 1000 dolarů (dnes 21 700 korun) zastávajícího funkci druhého vozu v rodině.

Nově vznikající společnost si opatřila potřebné finance do začátku a začala s výrobou prototypů. V plánu bylo představit auto Americe, sehnat schopné investory a dealery po celé zemi a během pár let dosáhnout odbytu 100 000 kusů ročně.

Jenže smělých cílů nikdy nebylo dosaženo. Prototypy kolovaly po různých akcích a prezentacích po Státech i ve světě, ale nikdo o ně neprojevil zájem. Do nově vznikajících automobilek totiž nechtěli boháči vkládat své peníze, což mělo své důvody. V podobnou dobu se totiž světu prezentoval dnes již legendární Tucker 48 a jeho premiéra byla obrovským fiaskem. Nefunkční a nehotové auto tehdy média označila za podvod na investory, což znamenalo, že kdokoliv, kdo měl potenciál vrážet finanční prostedky do nových automobilových projektů, se raději stáhnul z trhu.

Foto: Jeff Creech - RM Auctions

Dobové logo automobilky

Playboy tedy skončil na ocet a do roku 1951, kdy oficiálně oznámil bankrot, stihl vyrobit pouze 97 vozů, z nichž většinu tvořily prototypy dvoumístného kabrioletu s pevnou skládací střechou. Poté byl majetek firmy rozprodán na několik různých míst. Do dnešních dnů se ví jen o necelých 50 autech, z nichž odhadem 15 je jezdících a funkčních. A právě jedno z těch provozuschopných je nyní na prodej.

Vůz se objevil v nabídce aukční síně RM Sotheby’s a jedná se o celkem 88. vyrobený Playboy A48 Convertible. Ročník 1948 znamená, že jde o pozdější provedení, v němž byl původní vojenský motor Hercules nahrazen agregátem Continental o objemu 1,5 litru poskytujícím 40 koní výkonu. Převodovka byla manuální třístupňová a auto disponuje dokonce i originálními přídavnými světly pod čelním sklem. Jejich směřování lze ovládat ručně pákami v interiéru.

Dražený kus je po pár let staré lehké renovaci, bez problémů jezdí a vypadá naprosto perfektně. Málo známé auto jde pod aukční kladívko 11. října a výsledná cena by se měla podle odhadu pohybovat mezi 55 a 75 tisíci dolary (1,2 až 1,6 milionu korun).

Co má společného automobilka s magazínem Playboy?

Mnoho z vás se pochopitelně ptá, zda tedy existuje nějaká souvislost mezi neúspěšnou automobilkou ze čtyřicátých let a veleúspěšným pánským magazínem založeným jen o pár let později, v roce 1953. Vskutku tady souvislost je. Jak uvedl biografický dokument „Hugh Hefner: Playboy, Activist, and Rebel“, s nápadem pojmenovat nový časopis Playboy přišel Hefnerův kamarád, jehož matka pracovala právě v automobilce Playboy ještě před jejím bankrotem. Tuto skutečnost o inspiraci v názvu později potvrdil i sám Hefner.

Reklama

Související témata:
Playboy
Načítám