Hlavní obsah

Našli jsme vůbec nejdražší klasické motorky Jawa. Na některé kousky si připravte i milion a půl

Foto: Motoren.sk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V historii značky Jawa najdeme řadu zajímavých motocyklů. A některé typy jsou samozřejmě obdivovanější, vyhledávanější, a tedy i cennější než jiné.

Článek

Napadlo nás, že právě na hodnotu některých motorek značky Jawa se podíváme detailněji – a vydali jsme se rovnou na vrchol, pátrali jsme po strojích, které jsou aktuálně na prodej za nejvyšší cenu. Postup jsme zvolili přímočarý - prošli jsme si nejen českou a slovenskou, ale rovnou i celoevropskou inzerci a hledali v ní prostě nejdražší motorky Jawa. Podmínkou pro zařazení do našeho přehledu byla přítomnost alespoň jedné fotografie v nabídce.

A pochopitelně jsme museli vytáhnout jen inzeráty se specifikovanou cenou. V inzerci jsme totiž bohužel našli několik nádherných a žádaných strojů, které už na pohled vyhlížejí draze, jenže místo alespoň výchozí částky k jednání se v nabídkách objevovaly poznámky o „ceně dohodou“.

Naše pátrání nakonec shodou okolností dopadlo tak, že jsme šest aktuálně nejdražších motorek Jawa k mání našli na Slovensku u dvou prodejců. Začněme těmi levnějšími kousky, na které nás navedl český portál Bazoš.cz. Na něm jsme narazili na dvě Jawy 500 OHV „Rumpál“ od jednoho prodejce. Za 1 020 000 Kč nabízí stroj z roku 1929, který je po renovaci, ale chybí mu ještě lakování. Motocykl má jinak originální motor, původní kola, sedadlo a nádrž. Jiné díly byly vyrobeny jako repliky původních komponentů.

Po úplné renovaci má být druhý „Rumpál“. Ten je z roku 1930 a také využívá některé originální části, například motor, sedadlo nebo kola. Na prodej je za 1 100 000 Kč.

Připomeňme, že Jawa 500 OHV je prvním sériově vyráběným motocyklem značky. Vznikla na konci 20. let minulého století, kdy zbrojovka Františka Janečka hledala doplnění výrobního programu, protože se zbrojní zakázky v té době omezovaly. Firma rozšíření záběru našla nejprve v motocyklech, později také v automobilech. Pro urychlení náběhu produkce v roce 1929 zvolila licenční stavbu německého stroje Wanderer 500, který dostal jméno Jawa (zkratka Janeček – Wanderer) 500 OHV. O pohon se staral čtyřdobý, vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec OHV se zdvihovým objemem 499 cm³ poskytující maximální výkon 13 kW.

Na čtveřici nejdražších aktuálně prodávaných motocyklů Jawa nás pak navedl web Rájveteránů.cz. Všechny motorky prodává slovenská společnost Motoren a ve všech případech jde o legendární Jawu 500 OHC, poslední sériově vyráběný motocykl své značky se čtyřdobým motorem vlastní konstrukce. Jawa tento stroj stavěla v letech 1952 až 1958 a podle dostupných informací vzniklo jen něco okolo sedmi tisíc exemplářů. Příběh této úžasné mašiny si můžete přečíst zde:

Ale zpět k Jawám 500 OHC, které jsou k mání na Slovensku. Za 1,1 milionu korun (s poznámkou, že je možná dohoda) prodejce nabízí dva kousky z roku 1954. Jde tedy o typ 15/01 s dvojicí kuželových ozubených kol na každém konci takzvaného královského hřídele. Obě motorky jsou prý po renovaci, chybí jim však technický průkaz a registrační značky.

Na 1 350 000 Kč (opět s poznámkou o možné dohodě) si prodejce cení starší Jawu 500 OHC typu 15/00 ještě se šnekovým převodem na horním konci královského hřídele. I v tomto případě má být motorka po renovaci a bez technického průkazu a registračních značek.

Nejdražší je stroj, o němž prodejce hovoří jako o prototypu Jawy 500 OHC. Detaily bohužel nepřidává, cena (zase k dohodě) činí 1 450 000 Kč a opět jde o mašinu po renovaci.

Na závěr doplňme, že Jawu 500 OHC pohání čtyřdobý, vzduchem chlazený dvouválec o objemu 488 cm³, který podle oficiálních údajů poskytoval ve verzích 15/00 a 15/01 maximální výkon 19 kW. U vylepšeného typu 15/02, vyráběného od roku 1956, už to bylo 21 kW.

Související témata:
Načítám