Článek
Není to ale úplně blesk z čistého nebe, protože přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec se ztratil z modelu SL 65 i G 65 a Mercedes už před půl rokem oznámil ústy Tobiase Moiera, šéfa divize AMG, že v nové generaci třídy S už dvanáctiválce nebudou – automobilka je pravděpodobně (!) nechá jen pro vlajkovou loď v podobě luxusní limuzíny Maybach. Mercedes je ohledně S 65 zatím skoupý na informace, ale prý by to mělo být důstojné rozloučení.

Doby pohledných motorů jsou dávno pryč, za chvíli budeme podobně vzpomínat na dvanáctiválce
Každopádně tohle není dobré zpráva. Je to jen další důkaz toho, že i tak velké a silné automobilky musí pečlivě hledět na každý gram emisí, které jejich auta vypustí do vzduchu. Právě emise jsou totiž důvodem, proč Mercedes bude nahrazovat tyhle důstojné jednotky přeplňovanými osmiválci. Moier k tomu řekl, že zákazníci se rozhodně nemusí bát, že by přišli o výkon a rychlost svých vozů. Bonusem má být nižší spotřeba, a tedy i nižší emise. O nedostatku výkonu rozhodně nikdo nepochybuje, ale jestli jste někdy řídili auto s dvanáctiválcem, nebo ho alespoň slyšeli, určitě jste byli fascinováni tím, s jakým stoickým klidem se předvádí od volnoběhu až k omezovači. Dvanáctiválcové motory jsou totiž téměř prosté jakýchkoliv vibrací a mají svůj specifický projev.
Šestilitrový dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turby má označení M279 a ve výrobě je od roku 2012, ale jeho původ hledejme až v počátku nového milénia a v jednotce M275. I kvůli tomu má tento dvanáctiválec problém s tím, aby splňoval extrémně přísné požadavky na emise…
Mercedes však není jediný, kdo se loučí s dvanáctiválcovým motorem. Podobný osud čeká i BMW a Audi. Mnichovská automobilka už na pár měsíců přestala svůj dvanáctiválec 6,6 l se dvěma turby dodávat, ale pak ho vrátila do hry, byť s filtrem pevných částic a se sníženým výkonem. A do osmičkové řady už ho vůbec nenasadila… No, a Audi již přiznalo, že jejich W12 skončí společně s aktuální verzí modelu A8.

Označení, které už budeme vídat jen na modelech Maybach. Možná...
Dvanáctiválce se tak stávají vskutku exkluzivní záležitostí a v nových autech si za ně patřičně připlatíte – najdete je totiž jen u exkluzivních značek jako Rolls-Royce, Ferrari, Aston Martin, Bentley či Lamborghini. Takže jestli o ušlechtilém dvanáctiválci přemýšlíte, možná je nejvyšší čas.