Hlavní obsah

Markus Krug: Nejdražší natáčecí den jsme opakovali

Foto: Red Bull

Série Road trip, kterou Red Bull již dříve natáčel ve Spojených státech nebo v Nizozemsku, se v dubnu přesunula do Česka a na Slovensko. A výsledek opravdu stojí za nejméně jedno zhlédnutí. Řemeslně dokonalých sedm minut oslavy krásy zdejší krajiny a kulturního dědictví režíroval Markus Krug, kterého znáte například z druhé série pořadu One Man Show.

Článek

Režisér a kameraman Markus Krug se narodil v květnu roku 1990 v Praze. Za sebou má studium na Filmové škole v Písku i práci pro internetovou televizi Stream.cz V rozhovoru mluví o svém posledním počinu, který vyvolal řadu emocí – video pro Red Bull, v němž hlavní roli hraje formule, ale i česká a slovenská krajina.

Jak jsi se vlastně dostal k práci pro Red Bull?

Zastoupení Red Bull pro Českou a Slovenskou republiku se loni rozhodlo, že chtějí udělat video ze série road trip a v prosinci 2020 vyhlásili tendr. Kvůli němu mě oslovilo dokonce více produkcí. Jsem zapsaný jako megaloman, tak se možná rozhodli, že to by mohlo být pro mě, což mě těší. Napsal jsem scénář a chvíli před Vánocemi mi volal producent Vít Hašek, že jsme to dostali. A tam ten boj teprve začal.

Jak dlouho trvalo napsat scénář?

Scénář jsem napsal za dva dny, ale nebyl kompletně hotový. Měl jsem dvě různé verze. Red Bull poslal všem producentům vizuál formule na Karlově mostu s tím, že jim se to líbí a že jej do scénáře můžeme zakomponovat. Scénář samotný jsem napsal na základě toho, jak by moje prezentace Red Bull vypadala, kdybych měl neomezené možnosti. Druhý koncept měl být takový, že pětiletý Verstappen vypráví tátovi, co bude jednou dělat s formulí, až vyroste. Všechny triky by byly vidět v prostřizích. Na konci by ho táta, též známý závodník, odbyl slovy: „Jen sni dál, synku.“

To byl prosinec 2020. Jak natáčení ovlivnila koronavirová krize, která v tu dobu vrcholila?

Ještě 14 dní před natáčením jsme neměli jistotu, že budeme točit a jestli do Česka vůbec závodní tým bude moci přijet. Štáb měl sto lidí a všechny jsme museli pravidelně testovat na covid. Jenom pronájem lokací stál miliony, například Karlův most stál půl milionu korun a natáčení zde bylo nejsložitější. Hned po natáčení začalo trojnásobné šetrné čištění. Ale i natáčení v Tatrách bylo s ohledem na nezbytná povolení náročné – byla zde spousta krásných lokací, kde se ale třeba kvůli vzácným živočichům nedalo natáčet. Ale bylo to paradoxní, protože běžná auta tam jezdit směla.

Předpokládám, že problémy se vám při takto velkém problémy nevyhnuly…

Na Slovensku jsme měli točit i pod Spišským hradem. Jeden web nenapadlo nic lepšího než zveřejnit přesné časy a místa, kde budeme natáčet. Pro nás to znamenalo, že tam při covidu přijelo mnoho lidí. Dva a půl kilometru dlouhou silnici k hradu lemovaly zaparkovaná auta, takže jsme tuto lokaci museli zrušit kvůli bezpečnosti. Nemohli jsme si z toho dovolit udělat festival, notabene během covidu. Nehledě na to, že formule by tu jezdila opravdu rychle a to by s ohledem na přihlížející dohromady opravdu nešlo.

Foto: Red Bull

Režisér Markus Krug

Mimochodem, kolik jste s formulí jeli nejrychleji?

Vím, že tam padala čísla kolem 250 km/h, možná i víc.

Měli jste během takto náročného natáčení nějaké speciální bezpečností prvky?

Pilot formule musel v případě požáru vždy vědět kde zastavit, a tam musel stát člověk s hasičákem. Po sto metrech jsme tedy měli schované lidi s hasicími přístroji. Na silnici jsme dávali značky, aby pilot věděl, kde má zastavit. Ještě jsme měli doprovodné vozidlo, které jelo za ním.

A co je také zajímavé, je přítlak formule, který má takovou sílu, že od určité rychlosti vystřelí kanály do vzduchu. To jsme si také nemohli dovolit riskovat. V místech, kde jsme věděli, že pojedeme rychle, jsme je dopředu s lokační firmou zalepovali a následně odlepovali. Nevystřelili jsme nakonec ani jeden.

Pilotoval formuli David Coulthard nebo jeho dublér, jak se spekulovalo?

Odpověď je jednoduchá, ale velice mě baví, že to lidí řeší. Veřejně to proto nikde neříkám, protože tu diskuzi nechci zbytečně kazit jasnou odpovědí.

Dobře. Byla formule, ať už s ní jel kdokoliv, nějakým způsobem upravovaná?

Byla zvednutá na maximum, co to jde, což je nějakých 3,5 centimetru od země. Nejhorší nakonec nebyly kostky, ale Lednický zámek, kde je cesta pokryta jemným pískem. Skákalo to tam strašně.

A že by monopost zastavil natáčení, to se nestalo?

Formule jsme měli dvě, kdyby se náhodou s tou první něco stalo. Ale nebyla potřeba, odjezdila to jedna. Měnily se pouze pneumatiky. A co je zajímavé, jsme první štáb na světě, který v rámci natáčení vyjel veškerý benzin. Jezdili jsme do poslední kapky. Paradoxně nejnáročnější byla pro formuli pomalá jízda, kvůli přehřívání.

Velice těžká musela být koordinace mezi formulí a letadlem, které pilotoval Martin Šonka. Vznikly z toho nádherné záběry, ale jak jste to vymysleli, aby to bylo proveditelné?

Martin Šonka je v letadle závislý na vztlaku, to proto, aby zůstal ve vzduchu. A formule zase potřebuje přítlak. Za křídlem u formule je sloupec vzduchu a nikdo nám nebyl schopen říct, jak velký bude. Pokud by do tohoto místa přilétlo letadlo, tak by šlo vrtulí dopředu, přímo do asfaltu v rychlosti 220 km/h.

Nejtěžší bylo zjistit, jak nízko si s letadlem můžeme dovolit jít, aby to bylo efektní a zároveň bezpečné. Nikdo to předtím nedělal, takže nebylo z čeho vycházet. Martin Šonka je ale v tom, co dělá, nejlepší na světě a s sebou měl celý tým, se kterým byl spojen. Celý den jsme trénovali a pak druhý den točili.

Kolik vlastně bylo natáčecích dnů a jak dlouho trvala postprodukce?

S formulí jsme původně měli pět natáčecích dnů, ale Red Bull nám nakonec přidal ještě jeden v Popradu. Bylo to kvůli počasí, protože to bylo tak špatné, že na pozadí nebyly vidět majestátní Tatry. Bylo to náročné a drahé: pronájem mezinárodního letiště, vrtulníku, soukromý tryskáč pro tým. Nejdražší den, který se musel zdublovat. Ale bylo to důležité kvůli příběhu, který pak dále navazuje jízdou v Tatrách. Jeden natáčecí den byl pak příběhový, kdy muž prezentuje své vize Davidu Coulthardovi a spol. Postprodukčně se video ladilo zhruba měsíc.

Ta příběhová část se také točila v Česku?

Točilo se to v Praze v nové budově Univerzity Karlovy, kterou jsme si trošku upravili. Zajímavostí je, že porota je složená z lidí z vedení českého a slovenského Red Bullu. Ve filmu si zahrála třeba i naše zdravotnice, která na Slovensku ukazuje cestu formuli, a prezentér řekne vysokým hlasem „that way“ tak dobře, že si spousta lidí myslí, že to říká ta žena.

Ten projekt byl megalomanský. Byla někdy chvíle, kdy na tebe kvůli veškeré odpovědnosti padla tíha?

Covid mě stresoval. Do poslední chvíle se nevědělo, který z pilotů bude moci přijet. Co se týče počasí, točili jsme na konci dubna a já jsem doufal, že se příroda zazelená. Lokace jsem vymýšlel tak, aby nebyly závislé na počasí. Ale třeba moravské vinice - tam nebyl jediný lísteček, bylo hnusně a vypadalo to fakt strašně. Celkově to bylo velmi náročné technicky a produkčně.

Po celodenním natáčení jsme večer museli dostat sto lidí do auta, jet 400 kilometrů a v sedm byl nástup na plac. Bylo to harakiri. Ale všechny to naprosto bavilo. Nebyl tam jediný člověk a jediný moment, kdy by lidi řekli: „To mě nebaví, tady nejsem rád“.

Jak na video reagovali diváci? Na internetu jsem potkal převážně pozitivní reakce…

Vůbec jsem nechápal, že v téhle době a v této zemi to bude mít takto pozitivní komentáře. Na tom hlavním místě na YouTube bylo přes 2 600 komentářů. Přečetl jsem je všechny. Musím přiznat, že to dělám vždy u všech svých projektů. A tohle video mělo jen 10 negativních komentářů a většinou dost nekonstruktivních. Psala mi i spousta filmařů a režisérů, kterých si vážím.

Otázka na závěr, co chystáš v nejbližších měsících?

Mám rozjednanou spolupráci s produkcí v Anglii. Od podzimu tam začínám připravovat velký projekt jako režisér a koproducent projektu pro Netflix, kde se objeví i velká zahraniční jména. Mohlo by to pro mě konečně mít zahraniční přesah. Do té doby se budu věnovat reklamám ve spolupráci s pražskou produkcí Ad Kolektiv a v jednání jsou i dva projekty ve spolupráci s Red Bullem, jedna se týká aut. Později bych rád do Ameriky a dává mi to smysl dostat se tam přes Anglii.

A jedno příjemné překvapení na závěr: producenti snímku kvůli obrovskému zájmu veřejnosti nevylučují, že by v blízké budoucnosti v Česku a na Slovensku proběhly speciální veřejné jízdy formule. Ale kdy to bude (a zda vůbec) je zatím ve hvězdách.

Reklama

Související témata:
Načítám