Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Blog: Lehce nabyl, lehce pozbyl. Musk již miliardářům nekraluje

Foto: Tesla

Elon Musk

26. 2. 2021

V naší nekonečné telenovele „jak se daří penězům Elona Muska“ přichází další zvrat. Jednu dobu nejbohatší člověk planety se v současnosti vrátil do stínu svého vyzyvatele v boji o dobývání vesmíru – Jeffa Bezose. Ředitel Tesly si svůj pád ale způsobil z části sám, takže není proč plakat.

Článek

Fotografie raket, technické detaily o elektromobilech, vtipné obrázky, postřehy z rodinného života, rady ohledně kryptoměn, mobilních aplikací, ale i hudby. Do klasické nabídky twitterového účtu šéfa americké automobilky Tesla Elona Muska se zatoulal příspěvek o tom, že nejznámější kryptoměny Bitcoin a Etherum „do seems high lol“ neboli „vypadají draze haha“, někdo by mohl dokonce číst „nadhodnoceně“.

Pokud se nyní divíte, jak může Muskovo hodnocení cen kryptoměn zasahovat do světa automobilů, je důležité si připomenout, že Tesla před nedávnem investovala do bitcoinu 1,5 miliardy dolarů, takže hodnota značky z malé části roste a padá s hodnotou kryptoměny. Stejně, jako Muskův majetek roste a padá s hodnotou automobilky.

Právě díky rostoucí ceně cenných papírů Tesly se Musk před časem stal nejbohatším mužem světa a úplně stejně se komentářem k ceně kryptoměny, která padla během pár dní z rekordních 58 000 dolarů na 47 500 dolarů, o první pozici připravil. Cenu samozřejmě neurčuje jen Musk, je zde ovšem vidět nervozita investorů, kteří zůstávají ostražití a při každém náznaku, že letadlo jméno kryptoměny ztrácí tah, prodávají své cenné imaginární mince. To se ostatně týká i Tesly, podle BBC mohl ohlášený nákup bitcoinu, který je známý svým nejistým vývojem hodnoty, přimět některé investory prodat cenné papíry automobilky nehledě na vývoj ceny kryptoměny.

Foto: Tesla

Tesla Model S

Pokud by někoho zajímaly přesné částky, které si ale běžný smrtelník stejně nedokáže představit, Muskovo jmění se podle serveru The Guardian propadlo o 8,6 %, což v přepočtu znamená ztrátu zhruba 15 miliard dolarů. Na prvním místě boháčů tak opět stojí šéf Amazonu Jeff Bezos se 186 miliardami amerických dolarů, na záda mu dýchá Musk se 183 miliardami, který jen čeká, až ho další retweet známého investora, fotka známého herce v Tesle či veselé meme odkazující na projekt Starlink či SpaceX vynese na zádech krátkodobých investorů na první příčku.

A pokud by někoho zaujala zmínka o „vyzyvateli v boji o dobývání vesmíru“ z perexu tohoto článku, mohla by ho zajímat únorová zpráva o tom, že Bezos po 27 letech končí jako CEO gigantu Amazon. Investory se podařilo přesvědčit, že při strategickém rozhodování zůstává přítomen, proto akcie obřího e-shopu a poskytovatele cloudových služeb na tuto zprávu skoro nezareagovaly. Sám Bezos ovšem chce více energie vložit do společnosti Blue Origin, která si klade ambiciózní cíl dohnat Muskův SpaceX v závodě o dobývání vesmíru.

Tesla versus rok 2021

Tyto peripetie miliardářů se ovšem koncových zákazníků, kteří si chtějí koupit auto a nemají čas pročítat Muskův twitter, netýkají. Zřejmě nejdůležitější projekt automobilky pro rok 2021, zprovoznění německé Gigafactory, která má chrlit především baterie a elektromotory pro celou značku, ale i samotné vozy – konkrétně modely 3 a Y, dál pokračuje. Začínají se ovšem objevovat zvěsti, že Tesle hrozí „obří zpoždění“ dostavby továrny nedaleko Berlína a spuštění produkce právě modelů Y. Již v létě tohoto roku se ukáže, zda Muskovy ambiciózní plány a pověstná německá dochvilnost stačí na rozběhnutí výroby.

Jinak si náš miliardář stále užívá podpory řady fanoušků, která může v některých případech připomínat až kult, Musk oslňuje sociální sítě peněžními příspěvky na zalesňování planety a podpory projektů na zachytávání CO2, zatímco Gigafactory roste na místě, kde kdysi stával les, a čím dál více se komentuje obří energetická náročnost těžby a správy kryptoměn.

Blíží se konec vlády Tesly?

Na burzu nyní míří i konkurenční projekt Tesly, značka Lucid Motors. Za ní stojí někteří zaměstnanci, kteří odešli od Muska, ale i z jiných automobilek. Americká firma má v plánu nabízet výlučně elektromobily, a podle dostupných informací necílí na vozy pro všechny, naopak její nejlevnější sedan má stát přes 1,5 milionu korun. Tesla si přitom o vlastních vozech za zhruba polovinu této částky myslí, že jsou stále příliš drahé.

Není bez zajímavosti, že Lucid si myslí na peníze od investorů, aniž by vyrobil jediné auto. Zdá se, že doba přeje projektům se svěží propagací a frázemi o udržitelném stylu života, samotné vozy jsou až druhotné. Nezbývá tedy než sledovat, zda se Lucid Motors podaří vyrazit cestičkou vyšlapanou Teslou, či po vzoru Nikoly propálí pár milionů dolarů a zmizí. Neodvažujeme se říci, co je pravděpodobnější.

Reklama

Sdílejte článek