Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

První dojmy: Land Rover Defender P400 S – Legenda je zpět

Foto: Jakub Deml

Jako správnému Defenderu to i novince nejvíc sluší, když má bláto až na střeše

12. 6. 2020

Terénní Land Rover Defender je ikona. Když se v roce 2016 – po neuvěřitelných 68 letech produkce – definitivně přestal vyrábět, fanoušci vyplakali moře slz. Nyní se legenda vrací. Ve zcela nové podobě. Je to dobré auto? Stane se důstojným nástupcem? Dokázali konstruktéři i přes moderní techniku ponechat nezapomenutelné kouzlo starobylého originálu? Tyto otázky mi hlodají v hlavě, když nasedám za volant úplně prvního Defenderu v Česku…

Článek

A už po pár metrech je jasné, že to naprosto zpackali. Nesedím na bedně s nářadím a levý loket nemusím mít vystrčený z okýnka, na otáčení volantem nepotřebuji sílu ocelových paží a s pákou manuální převodovky se nemusím prát dokonce vůbec, za jízdy se ze mě nový Defender nesnaží vytřást duši a zároveň mě ohlušit… prostě všechno špatně. Tedy pokud jste byli masochistický milovník původního Defenderu.

Minulý Defender byl totiž úžasně charismatický, ale také beznadějně zastaralý – jak ostatně naznačuje těch 68 let souvislé produkce a postupného, ale spíše decentního vylepšování. Jenže ani přes nejlepší snahu konstruktérů už nebylo možné oblbnout současné bezpečnostní normy, nárazové zkoušky, emisní testy ani neochotu zákazníků dobrovolně si pořídit drahý čtyřkolový mučicí nástroj. O náročné a drahé výrobě ani nemluvě. Defender se prostě musel radikálně změnit.

Což byla pro Land Rover náročnější výzva, než s jakou se kdy potkala jejich auta v terénu. A že jich bylo… Jak zároveň splnit požadavky moderních nařízení, uspokojit dnešní náročné zákazníky a potěšit ortodoxní fanoušky? Se stejným problémem se v posledních letech potýkaly i další offroadové ikony: majestátní vládce Mercedes G-Wagen a importovaný vyzyvatel Jeep Wrangler (kapesní Suzuki Jimny se technicky prakticky nezměnilo). A teď už vám mohu prozradit, že Defender z nich dopadl nejlépe.

Foto: Jakub Deml

Nový Defender si z toho minulého vzal jen to důležité: sympatický krabicovitý design. Všechno ostatní šlo po právu do koše

Land Rover totiž přišel s kompletním redesignem: začal s čistým listem papíru a použil ty nejlepší komponenty, které měl k dispozici. Místo ocelového rámu je tu lehká hliníková samonosná konstrukce, místo pružin a listových per jsou tu vzduchové vaky, místo rachtajícího a dýchavičného dieselu z Fordu Transit jsou tu sametové, výkonné a úsporné naftové i benzinové jednotky nejmodernější řady Ingenium (čtyřválcový dvoulitr v benzinu i dieselu plus nový řadový šestiválec s turbodmychadlem), místo pák řazení, redukce a uzamykání diferenciálu je tu chytrá automatika.

Foto: Jakub Deml

Největší výzvou je najít pro Defender dostatečně náročnou terénní výzvu

Technika tak až nápadně připomíná model Discovery, takže možná přemýšlíte, proč se vůbec snažili. No, rozdíl je v tom, že Defender byl navržený s ohledem na terénní použití, takže je mnohem robustnější a odolnější. Má světlou výšku 291 mm (vzduchový podvozek se ale umí přisát k silnici a parkovací pozice je pro snazší nástup ještě nižší) a minimální převisy pro lepší nájezdové úhly, brodí 900 mm, uveze 900 kg nákladu a na střechu naložíte až 168 kg (při statickém zatížení dokonce 300 kg).

Jeho podvozek s nezávislým zavěšením testovali na krev na asfaltu i mimo něj, dokonce s ním opakovaně přejížděli 200 mm vysoký obrubník v rychlosti 40 km/h. Defender tak zvládne a vydrží nejen víc než Discovery, ale především víc než vy za volantem.

Foto: Jakub Deml

Na silnici je nový Defender o světelné roky dál než jeho uskákaný, hlučný a nepohodlný předchůdce

Stačí jen otočit voličem Terrain Response (a vybrat režim pro sníh, bláto, písek, kameny a tak dále), zařadit drive a pustit brzdu – Defender se hravě prokousává i těmi nejnáročnějšími podmínkami (celé to můžete sledovat na kamerách pro lepší přehled), na kterých by jiná (sériová) terénní auta shořela jako papír. No, aspoň tak působil, protože při úvodní krátké seznamovací jízdě jsme nenašli dost velkou offroadovou výzvu (v drsné akci jsme ho zatím viděli jen na videu).

Ale to správné kouzlo pravého offroadu z něj bylo cítit – pořád vás provokuje, abyste sjeli z asfaltu a odvážně se vrhli do terénního dobrodružství, které zvládá s absolutní grácií zkušeného horského vůdce a odborníka na přežití v extrémních podmínkách v jednom.

Přitom na silnici jede naprosto hladce, je hbitý (zvlášť s přeplňovaným 400koňovým šestiválcem pod kapotou), obratný (na 2,3tunový offroad) a nechá se precizně vést. Nic z toho o předchůdci říct nemohu. Při klidné jízdě působí uvolněně a konejšivě, takže s ním (na rozdíl od předchůdce, kde jste po pár hodinách za volantem potřebovali péči chiropraktika a ušního lékaře) můžete skutečně i někam pohodlně dojet…

Svůj podíl na tom má i kompletně nový interiér, který je nesrovnatelně prostornější, má mnohem lepší ergonomii a pochopitelně může být také pohádkově vybavený – digitální přístrojový panel, dotykový infotainment s online funkcemi a širokou mobilní konektivitou, digitální klimatizace, sedadla vyhřívaná i odvětrávaná, záplava USB konektorů (a dalších dobíjecích zásuvek), fůra odkládacích ploch, poliček, háčků a úchytů… S tímhle autem bude radost žít každý den.

Foto: Jakub Deml

Kabina Defenderu je prostorná, chytře navržená, plná moderní techniky a postavená z odolných materiálů, aby odolala všemu, co si s ním troufnete podniknout

Část kouzla původního Defenderu je v jeho přizpůsobivosti a pro nový model to platí také: můžete si ho pořídit v krátké (třídveřová varianta je označená historickým číslem 90, i když je jeho rozvor fyzicky delší) nebo dlouhé (pětidvéřová varianta, která může mít až sedm míst, je označená 110) verzi karoserie (o kabriu zatím bohužel nemáme žádné zprávy, za to můžete čekat plug-in hybrid).

Můžete si ho naspecifikovat do podoby fešáckého SUV na machrování v Pařížské ulici, nebo jako expediční speciál do namibijské pouště, můžete mít auto plné špičkové techniky (takový byl i náš ukázkový kus, který vás má oslnit), nebo naopak jednoduchého pracanta (s klasickým „ocelovým“ podvozkem). Je to jen na vás, jakého ho budete chtít mít.

Tak to je nový Defender. Pořád vyniká v terénu a dopřeje vám pocit všemocné nezastavitelnosti, pořád je to ohromná osobnost, ale nově vám nabídne i schopnosti na silnici, pocit bezpečí a životní pohodlí. Je dražší, ale minulý Defender rozhodně nebyl o moc levnější a tentokrát za své peníze dostanete lepší techniku a víc komfortu.

Samozřejmě ve srovnání s předchůdcem je to obrovský skok. Je to tak velký skok, protože minulý Defender měl kořeny tak hluboko v minulosti, že to v celé automobilové historii nemá obdoby. Ano, je to kompletně jiné auto. Mnohem, MNOHEM lepší auto. Navíc s kusem kouzla původního Defenderu. Víte co? Podle mě to Land Rover trefil naprosto dokonale.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.