Hlavní obsah

Koenigsegg uvede na trh produkční motor bez vaček

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Regera a zakladatel společnosti Christian von Koenigsegg

Švédský Koenigsegg je až dosud znám hlavně jako výrobce pozoruhodných extrémně výkonných hypersportů, určených pro nechutně bohaté nadšence. Jenomže tahle pozice se možná již brzy promění. Koenigsegg má totiž v plánu spustit do výroby zcela přelomovou technologii ovládání ventilů bez vačkových hřídelí. A to by mohlo spustit revoluci.

Článek

Už přes deset let pracuje Koenigsegg na projektu FreeValve, v jehož rámci jsou nahrazeny klasické rozvody nezávislým, elektronicky řízeným hydraulickým ovládáním ventilů. Z motoru tak zcela mizí vačkové hřídele, mechanicky propojené s klikovou hřídelí, a do hlavy se usadí pouze kompaktní jednotky, skládající se z ventilu, pružiny, senzoru polohy a vlastního hydraulického zdvihátka. Kdy se jaký ventil otevře a zavře, o tom plně rozhoduje počítač.

Výhoda je pochopitelně nasnadě. Nezávislé ovládání ventilů poskytuje zcela nové možnosti v oblasti řízení motoru a jde mnohem dál než mechanicky komplikované variabilní časování. Podle Koenigseggu tak lze dosáhnout rapidně efektivnějšího spalování v různých režimech, navýšit točivý moment hlavně v nízkých a středních otáčkách, a navíc snížit emise. A nejen to, značka taky uvedla, že motor může bez mechanických změn spalovat benzín, naftu či alkohol, a dokonce (za předpokladu, že tomu bude uzpůsobena konstrukce) střídat čtyřtaktní a dvoutaktní režim. Koenigsegg mluví třeba o stavu, kdy bude motor při extrémně nízkých teplotách startovat na alkohol, aby dosahoval nižších emisí.

V jednom rozhovoru pro americký server Jalopnik sám Christian von Koenigsegg použil přirovnání, že ovládat ventily vačkovou hřídelí je jako hrát na piano koštětem. Zatímco s technologií FreeValve budete hrát opravdu prsty.

Jak už bylo řečeno výše, technologie už je nějakou dobu vyvíjená, a dokonce existuje i starší funkční prototyp Saabu 9-5 s bezvačkovým motorem, nebo koncept čínské značky Qoros Qamfree. Jenže teprve nyní se blíží moment, kdy dojde na zavedení do sériové výroby. Koenigsegg totiž oznámil, že prodal jednu pětinu společnosti National Electric Vehicle Sweden (NEVS), zabývající se novými technologiemi, hybridy a elektromobily. Značka, která až dosud vyráběla několik málo hypersportů ročně, chce totiž rozšířit pole působnosti, začít vyrábět „levnější model“ za milion euro (ano, to je v řeči Koenigseggu levnější auto) a tento nový model vybavit právě FreeValve technologií a hybridním pohonným ústrojím.

Foto: FreeValve

Jeden z prvních funkčních prototypů motoru bez vačkových hřídelí

Samozřejmě, že se tu pořád bavíme o extrémně drahém autě, vyráběném v nákladu maximálně pár stovek kusů ročně. Jenže spousta technologií začínala přesně tímhle způsobem, než se mohla rozšířit do skutečně masové výroby. Něco nám říká, že právě řízení ventilů bez vaček by mohlo být dalším velkým krokem v oblasti automobilového vývoje.

autowebAUTOWEBaUtOwEb