Hlavní obsah

Je hlasové ovládání budoucnost, nebo slepá ulička?

Foto: BMW

BMW řady 8

21. 12. 2018

Rádio, video, televize, ale i takový mobilní telefon... To vše jsme do nedávné doby ovládali výhradně pomocí hardwarových tlačítek. Do světa mobilních telefonů však přišel dotykový displej, který se pomalu, ale ve většině případů dostává i do automobilového světa. Stejnou cestou jde i hlasové ovládání. Svoji asistentku jménem Siri má Apple, ale pozadu nejsou ani Google nebo Amazon. Bohužel ani jedna ze zmíněných společností nepodporuje češtinu. Ačkoliv nadiktovat SMSku na iPhonu v češtině můžete.

Článek

Hlasové ovládání v technologiích automobilů není žádná horká novinka. Například auta koncernu VW ovládání hlasem podporují už několik let, a to i česky. Popovídat si můžete také s Mercedesem a nově i s BMW. Co všechno však hlasem můžete ovládat? A dává tato technologie vůbec smysl? Nebo je to spíš slepá ulička?

Foto: BMW

BMW řady 3 a detail z jeho interiéru

Pomalu pryč je doba, kdy jste na auto museli mluvit jako robot a stejně vás pak často ani neposlechlo. Po trochu mrtvějším období automobilky nyní na hlasovém ovládání pracují o poznání usilovněji. Hlasové ovládání, které rozumí česky, najdete i v dostupnějších modelech. Ne vždycky musí jít o vlajkovou loď. Praktický celý koncern Volkswagen tuto technologii má bez ohledu na to, zda jde o Audi nebo Škodu Auto. Naopak s autem si moc „nepopovídáte" v BMW či u japonských automobilek. Lexus nebo Nissan česky neumí a lépe na tom není ani Hyundai.

Dobrým příkladem je Mercedes. Do třídy E, ale později i do třídy S dal novou generaci hlasových asistentů. Mluví česky a věci, které vám dokáží splnit, rozhodně nekončí jen zadáním navigace nebo vytočením hovoru. Po stisknutí tlačítka můžete říct například: „Zapnout masáž sedadla spolujezdce!” Načež se ozve: „Masáž spolujezdce je zapnutá”. Podobně to funguje s vyhříváním nebo klimatizováním sedadla.

Směr, jakým se však hlasové ovládání bude ubírat, udává nová třída A. Zapomeňte na mačkání tlačítka, prostřednictvím kterého zadáváte autu různé úkoly. Ve třídě A stačí říct: „Hej Mercedes”, podobně jako to má Apple se svojí Siri nebo Google se svým asistentem. Chcete vědět, jaké bude počasí ve městě, kam zrovna míříte? Nebo se vám nechce hledat adresa hotelu, kde budete spát? Nevadí. Řeknete jen „Hej Mercedes, jaké bude dnes počasí v Ostravě?” Případně „Hej Mercedes, naviguj směr hotel Fraud Ostravice!” Auto si vše dohledá a daný úkon provede. Pořád to není dokonalé a najdou se i zádrhely, ale po pár týdnech do sebe dostanete přesné obraty, které musíte Mercedesu říct, aby byla úspěšnost daleko větší. A jestli podobně dobře bude fungovat i hlasová asistentka, kterou BMW představilo v nové řadě 3, pak se máme na co těšit.

Zatímco ještě zhruba před rokem jsem si myslel, že ovládání hlasem půjde cestou spárování telefonu s autem a ovládáním skrz rozhraní telefonu, třeba zrovna Mercedes je dobrou ukázkou, že by to mohlo fungovat i bez mobilu. Každý, kdo za volantem tráví spoustu času, bude jistě souhlasit, že nadiktovat si poznámku, připomínku nebo zjistit nějakou informaci pomocí hlasu by byla příjemná záležitost. Věřím, že od toho nejsme tak daleko.

Pro lepší představu, co tato technologie dnes umí, se přesuneme do USA. Hyundai ve spolupráci s hlasovou asistentkou Amazon umožňuje ovládat auto i na dálku. Ráno tak vstanete, auto máte zaparkované v garáži a pouhým hlasem Alexe (jméno hlasové asistentky od Amazonu) řeknete, ať vám auto nastartuje. Stejnou funkci umí i Mercedes v kombinaci s Google Home. Dostupná je však pouze v USA. U mobilních telefonů můžeme jít ještě dále. Siri stačí říct, ať vám připomene, že máte dnes večer zavolat babičce. Můžete se jí také zeptat, jak hrál váš fotbalový tým či na to, jaké bude o víkendu počasí. A tím to vše pouze začíná, ačkoliv jak již bylo zmíněno, česky si se Siri nepopovídáte. A bohužel nejen s ní.

V minulosti se však hned několik automobilek pochlubilo tím, že do svých modelů budou integrovat asistentku Alexu od Amazonu. Jako první tak učinil SEAT. Podobnou cestou má jít také Škoda Auto a BMW. Osobně si myslím, že hlasové ovládání není slepá ulička. Největší nevýhodou je momentálně absence češtiny. Jakmile se však tato situace změní, zmíněné hlasové ovládání se logicky bude těšit ještě mnohem širší uživatelské odezvě.

HLASUJTE: Používáte ať už v autě nebo na telefonu hlasové ovládání?
ANO
42.9 %
NE
57.1 %
Celkem hlasovalo 413 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama