Hlavní obsah

Jan Macháček: Projel indické hory, v Kolumbii hledal Mustang

Foto: Jan Macháček

Indický ekvivalent Fiatu 124 se nejeví jako úplně vhodné vozidlo do hor, ale schopnosti vozu překvapily i samotného Honzu

Jan Macháček si plní sny z dětství a objevuje o sto šest. V rámci nespočetných dobrodružství se vydal indickým ekvivalentem Fiatu 124 přes vysoké pohoří, v Kolumbii hledal dědečkův Ford Mustang a naživo okusil prázdnou barmskou megasilnici. Mrkněte na příběh vášnivého mladého dobrodruha, který žije cestováním.

Článek

Honza Macháček je 30letý spoluzakladatel cestovatelského webu, školitel a milovník pouští, které v rámci každoroční tradice aktivně navštěvuje. V rámci cest se dostal už leckam, přičemž nevynechal Evropu, Asii, Afriku nebo Střední a část Jižní Ameriky. Podle jeho slov však nezáleží na tom, kde zrovna jste a kolik zemí máte zdolaných, důležité je cestovat s otevřenou hlavou a nebát se nových zážitků.

Motivací k cestování je mladému dobrodruhovi především zvědavost. Jako malý sledoval autobusy na sídlišti a představoval si, jak to vypadá na konečné stanici. Když ho rodiče na vytoužené místo vzali, byl nadšený. Dnes tvrdí, že je to v zásadě stejné, jen došlo k posunu vzdáleností.

Foto: Jan Macháček

Jak stopovat na Ukrajině? Honza radí: mějte úsměv na tváři a českou vlajku s sebou

„Nyní mě nejvíce baví porovnávat obyčejné věci ve světě s těmi u nás. Jako blázen všude na cestách sleduji dopravu a snažím se najít věci, které jsou s těmi našimi společné a které ne. Občas se podívám do škol, pekáren nebo si jen tak sednu na obrubník a sleduji okolí,“ popisuje Macháček.

Jan málokdy vyrazí bez batohu na zádech, obvykle sedne na letadlo a následně chodí pěšky, jede autobusem či na skútru. Někdy využije též stop, jindy vlak. Podstatné prý je, aby se dopravní prostředky střídaly.

Foto: Jan Macháček

Honza se někdy prostě zastaví, posadí a sleduje život okolo

Mezi nejsilnější Honzovy zážitky patří návštěva barmské megasilnice s 18 proudy. „Byl jsem tam ráno, kdy měla být ta největší špička, a nikde nikdo nebyl. Pokud jste viděli barmský speciál Top Gearu, tak to je přesně to místo, kde moderátoři hráli s místními policisty fotbal,“ upřesňuje Macháček.

Foto: Jan Macháček

Obří silnice měla být ráno vytížená, ale ve skutečnosti 18 proudů zelo prázdnotou

Vloni se cestovatel vypravil do Kolumbie, aby našel Ford Mustang svého dědy, který s tímto vozem jezdil v 60. letech v Bogotě. Myslel si, že to je asi nereálné, ale tajně doufal, že se alespoň sveze legendární klasikou s koněm v logu. Oslovil proto šéfa tamního Mustang klubu a ten Honzu vozil městem asi pět hodin a seznamoval ho s dalšími a dalšími vlastníky mustangů ze 60. let.

Foto: Jan Macháček

Jan Macháček hledal v Kolumbii dědečkův Mustang. Průvodcem městem mu byl prezident tamního Mustang klubu

„Největším motoristickým zážitkem byla cesta se slovenským projektem Lada Svetom po Indii. Koupili jsme si místní ekvivalent Fiatu 124, respektive Seatu 124 D, Premier 118 NE a vyrazili horskými cestami do výšky přes 5 400 metrů nad mořem. Pokořili jsme jednu z nejnebezpečnějších silnic světa, potkali trabanty Dana Přibáně nebo tankovali benzin z lahví od whisky. Bylo to neskutečné, vůbec jsem nečekal, že to indická „lada“ zvládne,“ vzpomíná Macháček.

Mladý nadšenec měl původně vyrazit se Slováky do Jižní Ameriky, ale plány zhatila současná krizová situace. Projekt Lada Svetom však nekončí a už 9. června 2020 nabídne online přednášku s dobrovolným vstupným o cestě indickým Premierem do výšin. Honza Macháček teď jen vymýšlí, jak se letos dostane do pouště. Nechce totiž přerušit každoroční tradici.

Reklama

Načítám