Hlavní obsah

Testy: Jaguar XE – když se luxus snoubí se sportovním charakterem

Foto: Jakub Deml
14. 11. 2019

Nejmenší sedan od Jaguaru, model XE, byl už dříve hezké a osobité auto. Staré XE ale už bylo po letech přece jen tak trochu okoukané. A že to chce trošku toho svěžího větru si uvědomovali i inženýři v anglickém Coventry. Světlo světa tak spatřil nový, faceliftovaný Jaguar XE. Jaký je?

Článek

Na první pohled se změnily sice jen detaily, ale ty fungují velmi dobře a auto posouvají celkově o dost dál. Nové XE vypadá po faceliftu víc dravě a opticky působí možná širší, než ve skutečnosti je. Za to určitě mohou nová světla, která jsou užší a opticky tak auto rozšiřují, a také maska chladiče, která je o něco širší a níže položená. Velmi dobře vypadají i boční linie vozu, které se naštěstí faceliftem příliš nezměnily. Stále tak platí, že XE má protáhlý tvar s delším rozvorem a krátkými převisy, a to mu sluší. Tohle auto zkrátka mělo pěkné tvary už dříve a drobné omlazení mu na tom nijak neubralo.

Hodnotnější interiér

V interiéru na vás dýchne luxus hodný značky Jaguar. Oproti starším modelům ubylo plastů a přibylo kůže, volant má nově XE totožný s elektromobilem I-Pace a díky novému čelnímu sklu se zlepšilo i odhlučnění. Interiér je celkově jednoduchý a přehledný, ubylo tlačítek, přesto se vše relativně dobře a intuitivně ovládá. A k tomu to dobře vypadá. Zaujme také hezky zpracovaný displej klimatizace a vytápění v dolní části středového panelu, který skvěle doplňuje hlavní displej infotainmentu. Vzhled i odezva samotného infotainmentu je pak na velmi dobré úrovni. Příjemným doplňkem pro někoho může být i elektronické středové zpětné zrcátko, které můžete v případě potřeby přepínat mezi standardním a elektronickým režimem jedním jednoduchým pohybem.

Foto: Jakub Deml

Nevidíte kvůli naloženému nákladu nebo pasažérům na zadních sedadlech středovým zpětným zrcátkem? Nevadí, do zrcátka si můžete nechat promítat živý obraz z kamery umístěné na zádi vozu

Na výbavě se nešetří

Do vozu s divokou kočkou ve znaku patří pochopitelně i slušná výbava. A ta nechybí ani tady – k dispozici máme kromě zmiňovaného elektronického zpětného zrcátka například adaptivní tempomat, parkovací asistent, digitální přístrojovku, vyhřívaný volant, bezdrátové nabíjení telefonu nebo skvělé příplatkové Matrix LED světlomety, které umějí vypínáním jednotlivých segmentů světel perfektně vykrývat protijedoucí i stejně jedoucí auta. Vyzkoušeli jsme to při dlouhé noční jízdě po dálnici a můžeme k tomu říct jediné – na to se tak rychle zvyká!

Zatímco původní XE disponovalo v případě automatické převodovky výsuvným otočným voličem převodovky, v současné generaci najdeme klasickou řadicí páku. Samotná osmistupňová převodovka funguje dobře, v případě potřeby ochotně podřazuje a její chod je příjemně hladký.

Řidič a spolujezdec si vpředu mohou užívat dostatek prostoru, vzadu je to ale už horší, a to jak v oblasti nohou, tak hlavy. Zavazadlový prostor také úplně nenadchne, nabízí 410 litrů a u vyšších předmětů je o něco složitější jejich nakládání kvůli nízké horní hraně kufru.

Foto: Jakub Deml

Přístup do zavazadlového prostoru není v případě rozměrnějších zavazadel ideální

Radost z řízení

Co se týče motorizací, Jaguar se v modelu XE rozloučil s šestiválci, k dispozici tak jsou výhradně čtyřválce. V nabídce je jeden dieselový (132 kW) a dva benzinové (184 kW a 221 kW) dvoulitry, vždy v kombinaci s automatickou převodovkou. My jsme měli na test k dispozici nejsilnější možnou motorizaci P300 v podobě benzinového motoru s výkonem 221 kW (300 koní) a pohonem všech kol. Motor má kultivovaný projev a poskytuje dostatek výkonu, jaguár je díky němu příjemně živý a je opravdu radost ho řídit. Se spotřebou se vejdete při normální jízdě v klidu pod deset litrů na sto kilometrů, při jízdě takzvaně „na spotřebu” nejspíš bez problémů i pod devět.

Podvozek by mohl být o něco víc komfortní, v námi testované verzi R-Dynamic je spíše tvrdší a sportovnější, a to i v režimu komfort, ale jinak je dobře vyvážený. V zatáčkách se auto nijak nenaklání, opora a jistota je fantastická. Na dobrých silnicích ve standardu západních zemí je podvozek skvělý, na našich silnicích bychom ale místy ocenili trochu komfortnější nastavení.

Foto: Jakub Deml

Jaguar XE není jen dobře vypadající luxusní sedan, je radost ho i řídit

Čtyřkolka funguje skvěle, auto je velmi dobře ovladatelné a hezky drží na silnici. Zároveň ale umí být díky preferenci zadních kol i vcelku zábavné. Zejména v režimu dynamic, kdy se elektronická stabilizace nastaví do režimu, který řidiči dovolí lehké sklouznutí zadku v zatáčce. Pokud to řidič přežene, zasáhne stabilizace a auto srovná, nehrozí tak nekontrolovatelný smyk. Docela zábavné na relativně dlouhý sedan.

A konečný verdikt?

Jasně, za ty peníze můžete mít prostornější vůz. Asi i pohodlnější a s nižší spotřebou. Ale proč? Vy přece chcete jaguára! Moc jich tu v Česku nejezdí, je krásný, má osobitý britský styl a moc dobře se řídí. A to je to, o co tu běží. Zapomeňte na praktičnost za každou cenu, tohle auto prostě stojí zato takové, jaké je. Nabízí luxus, emoce i sportovní charakter, a to je kombinace, která zkrátka chytí za srdce.

Základní Jaguar XE začíná na 1 163 536 korunách. Námi testovaná verze nesla označení R-Dynamic, měla pod kapotou nejsilnější benzinový motor P300 a nesla řadu prvků příplatkové výbavy jako je modrá metalíza Caesium Blue (+23 800 Kč) nebo dvacetipalcová kola (+21 394 Kč) se sportovními brzdami s červenými třmeny (+9 895 Kč) a spoustu dalšího. Konečná cena námi testovaného vozu se tak vyšplhala na 1 935 262 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový čtyřválec Ingenium, čtyři ventily na válec, uložený vpředu
Zdvihový objem1 997 cm3
Plněníturbodmychadlem
Výkon221 kW (300 koní) při 5 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 500 až 4 500 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 615 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,7 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)9,3 l/100 km
Objem palivové nádrže63 litrů
Kola a pneumatiky235/35 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 678/2 075/1 425 mm
Rozvor2 835 mm
Objem zavazadlového prostoru410 litrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama