Hlavní obsah

První dojmy: Jaguar F-Pace SVR se proměnil na postrach supersportů

Foto: Jaguar
23. 4. 2019

Většině lidí přišel 380koňový F-Pace dost rychlý, ale specialistům sportovní divize Jaguaru ne. Proto do něj vrazili 550koňový osmiválec, upravili podvozek, brzdy a vlastně veškerou mechaniku, kterou doplnili agresivním bodykitem, a z elegantně-sportovního SUV F-Pace se tak stal rozdivočelý postrach supersportů!

Článek

Klidným údolím francouzského venkova se rozléhá hlasité burácení, práskání a frkání odrážející se od skal a nabírající na síle. Ptáci opouštějí koruny stromů, zvířata se plaší a lidé ustrašeně zavírají okenice svých domů. Zní to totiž, jako by se krajinou hnala rovnou celá pekelná jízda. Ale ne, to se jen po silnici žene letka rozdivočelých Jaguarů F-Pace SVR, které jedou velice, velice rychle!

Foto: Jaguar

Zezadu ho uvidíte nejčastěji, snadno ho poznáte podle čtyř koncovek výfuku a zvuku, při kterém vám přeběhne mráz po zádech

F-Pace SVR je nejnovějším mistrovským dílem sportovní divize Jaguar SVO (Special Vehicle Operations), která z hbitých šelem dělá rozlícené bestie toužící po krvi. Všechny úpravy začínají tím, že šestiválec ze sériové, už tak dost rychlé verze vymění na kompresorem dopovaný masivní pětilitrový osmiválec, který nebere zajatce. Výkon F-Pace SVR tak poskočil na 550 koní, což představuje 44% nárůst oproti dosud nejsilnější 380koňové V6!

Foto: Jaguar

550 koní a 680 Nm kompresorového 5,0 V8 je zárukou dobré a hodně rychlé zábavy

Proto mu inženýři SVO nadělili upravené adaptivní tlumiče, tužší pružiny (vpředu o 30 % a vzadu o 10 %) a robustnější stabilizátor (kvůli omezení náklonů), nová kovaná kola mají průměr 21“ (na přání dokonce 22“) a vzadu jsou o 25 mm širší než vpředu, za nimi jsou pak obrovské talíře dvoudílných brzdových kotoučů o průměru 395 mm (vpředu) a 396 mm (vzadu), které krotí jeho macatých 2 070 kg.

Masivních 680 Nm zátahu se přenáší na všechna kola, přičemž silně preferovaná je zadní náprava, na předek jde maximálně 50 % točivého momentu a jen za velmi nízké trakce (sníh, déšť). Vzadu mezi koly má SVR elektronicky řízený diferenciál doplněný vektorováním točivého momentu (formou přibrzďování vnitřního kola), takže auto vyrazí ze zatáčky s ničivou efektivitou.

O tom jsem se mohl přesvědčit na vlastní kůži na slavné Route Napoléon a dalších klikatých silničkách, kde se jezdí Rallye Monte Carlo (kde jsme o den dříve také proháněli faceliftovaný Jaguar XE). Prý mají malebné okolí s drsnými skálami a dech beroucími údolími. Nevím, já z něj měl jen jednu dlouhou čmouhu, to jak se mé oči vpily do pruhu asfaltu klikatícího se přede mnou. Na nic jiného jsem se v tom kalupu nedokázal soustředit než na precizní ovládání vozu, volbu ideální stopy, odhadování brzdných bodů a zatajování dechu pod plným plynem na rovinkách – F-Pace SVR je totiž vážně pekelně rychlý.

Jak přesně rychlý? Suchá čísla akcelerace na stovku za 4,3 sekundy a maximální rychlost 283 km/h neřeknou plnou pravdu, realita je daleko barvitější a intenzivnější. Pružné zrychlení je brutální a odezva na plyn díky kompresoru ostrá jako břitva, takže výjezdy ze zatáček připomínají spíš vystřelení z děla. Famózní je i kontrola podvozku v zatáčkách a na hrbolech, asfaltu se drží jako klíště, a přitom ladně přenáší váhu (více než dvě tuny!) ze strany na stranu. Dech vám ale vyrazí brzdy – doslova. Neustále se tak zapíráte o volant nebo visíte v pásech, protože koušou vážně skvěle a neúnavně, zvlášť s přihlédnutím k hmotnosti auta a velmi nezákonným rychlostem, kterých tak hravě dosahuje.

V reálném světě je F-Pace SVR tak rychlý, že běžnou dopravu předjíždíte na lusknutí plynu a motorkáři se pro vás stávají brzdou. Je tak rychlý, že i otrlí spolujezdci ztichnou, zaryjí prsty do madla dveří a postupně víc a víc zelenají. Je tak rychlý, že se začnete bát sami sebe…

To je ale jen váš problém, protože F-Pace SVR působí za každé situace neochvějně jistě, jako by tohle mohl dělat celý den. Brzdy nevadnou, podvozek neměkne a motor se nezadýchává. Věřte mi, dřív to vzdáte vy než on.

Upřímně, od Jaguaru bylo přímo troufalé vypustit novináře v F-Pace SVR právě na tyhle úzké a točité silnice, které jsou jako vystřižené z dokonalého petrolheadského snu. Jsou totiž extrémně náročné nejen na řidičské schopnosti, ale kladou také velký důraz na hbitost, absolutní kontrolu a naprostou koncentrovanost auta. Jsou jako dělané na ostrý hot hatch nebo hbitý sporťák, ale velké, přemotorované SUV? To by tu prostě nemělo obstát!

A přesto tu F-Pace SVR zazářil jako hvězda. Ukázal šíři svého talentu a sebejistou kompetenci pro balisticky rychlé zdolávání jakkoliv náročných silnic. Na dálnici se přitom umí vyklidnit, výfuk s aktivní klapkou, který v kopcích radostně burácel, práskal a bublal, se najednou spořádaně ztiší, kabina vás zahrne prostorem a komfortem velkého prémiového SUV, a podvozek… No, ten úplně měkký není, ale co byste taky chtěli od auta s 550 koni a dynamikou supersportu? Je rozhodně snesitelný. Jo, s F-Pace SVR můžete každý den dojíždět desítky kilometrů do práce a o víkendu dávat na okreskách zabrat rozeným sporťákům. Něco takového by nemělo být u SUV možné, ale nadšení experti z Jaguaru SVO to zvládli. Smekám!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama