Hlavní obsah

Jak udělat z auta atraktivní ojetinu, aby se dobře prodalo

Foto: Dalibor Žák

Prodáváte auto přes inzerát? Dodržujte těchto pár základních pravidel a zájemci se budou jen hemžit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud své auto celé měsíce a roky zanedbáváte, těžko to pak hodinu před prodejem zachráníte. Ale když si pohlídáte pár důležitých věcí a vytvoříte normální inzerát bez pohádek, bude vaše auto atraktivní a prodáte ho dobře.

Článek

Někteří z nás neustále říkají, že tohle je už naše poslední auto, které nám bude stačit do konce života. Ale časem stejně přijdeme na to, že zase chceme něco lepšího, silnějšího, prostornějšího, pohodlnějšího… A hlavně modernějšího. Takže co dělat (a co nedělat), abychom auto dobře prodali?

Udržovat auto v pěkném stavu je dlouhodobý proces, a pokud se mu nevěnujete, neudržujete ho a kašlete na servis, na autě to bude vidět a případný zájemce to určitě pozná.

Udržujte servisní historii

To, že jste koupili auto bez servisní historie, neznamená, že ji nemůžete začít tvořit a udržovat. I když si běžnou údržbu na autě děláte svépomocí, tak to vždycky zapište a založte. Jedny desky se vám snad do šuplíku ještě vejdou. V nedávném článku o ojeté Fabii 1.9 TDI s 320 000 km jsme si ukázali, jak by měla servisní historie auta vypadat.

Foto: Dalibor Žák

Na vedení kompletní historie vašeho auta vám stačí jedny desky, do kterých můžete dát úplně všechno, i postradatelné dokumenty. Navíc dnes lze všechno ukládat snadno i v digitální podobě

Hlavně si schovávejte záznamy o větších opravách a důležitých věcech, jako je třeba výměna rozvodů, výměna oleje v automatické převodovce, seřízení geometrie a podobně. Schovávejte si faktury ze servisů, účtenky… Ono se to pak bude hodit, až auto budete prodávat.

Není nic horšího než auto, které má jednou propiskou, jedním stejným razítkem a jedním stylem písma náhodně vyškrtanou servisku, ale ani jeden účetní doklad. To pak působí zhruba stejně věrohodně jako e-maily nabízející 25 000 eur jen jedním kliknutím.

Používejte buď originální, nebo aspoň prvovýrobní díly

Velice dobrý dojem udělá to, když jsou na autě kvalitní díly, které tam patří. Originální brzdy či filtr sání naznačuje, že bývalý majitel nešetřil, kde se dalo. Navíc v dnešní době e-shopů není zas takový problém sehnat kvalitní díly jen s malým příplatkem proti tomu nejlevnějšímu univerzálnímu šuntu původem kdoví kde.

Foto: Dalibor Žák

Třeba olejový filtr je nezbytná a velice důležitá věc. Cenový rozdíl mezi originálním dílem a nějakým univerzálním „no name“ je zanedbatelný a rozhodně se nevyplatí to riziko poškození motoru podstupovat

Nechceme jmenovat konkrétní značky, ale některé díly jsou kvalitativně opravdu nedostatečné a nevydrží na autě dlouho (navíc mnohdy ani neplní pořádně svoji funkci, třeba pokud jde o brzdy nebo díly podvozku, pneumatiky…). Ty nejlevnější díly pochybných značek a kvality obvykle slouží jen k tomu, aby to vypadalo, že je o auto postaráno, ale pozorné oko mechanika tyhle šunty pozná.

Odstraňte naprosto zřejmé vady

Auto, kterému mlátí dvouhmota, vibrují kola, kolísá volnoběh nebo nesvítí přístrojová deska za rozumné peníze a snadno neprodáte. Každý kupec bude hned zjišťovat, kolik bude oprava takových problémů stát a to se pak promítne do vyjednávání o ceně auta. Zcela zjevné vady, které mají vliv na provoz vozu, tak odstraňte. Nepůsobí důvěryhodně, když do inzerátu napíšete „TOP STAV“ s deseti vykřičníky a pak se při jízdě auto klepe jako drahý pes, škube mu po přidání plynu motor a kopou zkroucené brzdové kotouče.

Každý soudný kupec ojetiny je smířený s tím, že bude muset do auta vložit nějaké vstupní investice. Pokud ale prokážete (například fakturou ze servisu), že má auto za sebou v nedávné době velký servis a třeba výměnu rozvodů a další věci, je to vítaný bonus a vaše auto bude atraktivnější. Nové brzdy a pneumatiky se vám sice nikdy nevrátí, ale spíše pak své auto rychle prodáte, než když ho budete nabízet na sjeté stlačené tmě z Číny o nevyhovujícím rozměru a sedřených ráfcích.

Nepouštějte se do tuningu

Především se nepouštějte do individuálních úprav, protože výsledek nebude odpovídat vkusu každého a značně tím omezíte okruh případných zájemců o vaše auto. Snažte se vůz nechat sériový. Navíc některé úpravy mohou působit značně podezřele. Dali jste dopředu jiný nárazník a světla? A proč? Protože jste to auto nabourali, i když tvrdíte, že nebylo bourané? Tak se klidně může případný zájemce ptát.

Foto: Eva Raidová

Ztuněné auto se vždycky prodává dlouho a špatně. To, že majiteli se líbí, ještě neznamená, že se bude líbit i ostatním. Tuningem (či spíše tuzingem) akorát značně omezíte okruh potenciálních zájemců

Stejně tak mohou být podezřelé úpravy v interiéru? Měníte sedačky, volant a řadicí páku? Protože byly tak ošoupané jako po půl milionu kilometrů? Nebo že ze sedaček vystřelily airbagy? Když už, nechte si aspoň původní originální díly, což platí třeba i pro původní kola.

Vyhněte se ale také technickým zásahům. Oblíbený čiptuning nemá u mnoha lidí pochopení a upravené auto ve strachu o životnost a stav motoru chtít nebudou. Stejně tak úpravy podvozku a brzd nebudou každému po chuti. Znovu platí, že když už, tak si aspoň nechte původní díly, aby kupující viděl, že důvodem změny nebylo nějaké vážné poškození, ale prostě jen vaše chuť.

Vytvořte aktuální fotky

Asi není úplně potřeba dělat akční záběry někde na pobřeží jižního Španělska, ale vyfoťte ojetinu tak, aby byly viditelné všechny panely karoserie a části interiéru, případně i detaily jako třeba brzdy a pneumatiky. Klidně udělejte fotky detailů (rohy a spodky nárazníků), přiznaná drobná vnější poškození působí věrohodně. Inspirací by vám mohly být fotky, které dávají do svých inzerátů zavedené bazary. Auto bývá vyfocené ze všech úhlů pod stejným světlem.

Foto: Dalibor Žák

Chápeme, že chcete svým sportovním autem udělat dojem, ale vyhněte se akčním fotkám ze závodního okruhu a podobně. Spíše tím ukážete, že vaše auto dostávalo pořádně za uši

Pokud možno ale dávejte do inzerátu fotky aktuální, vyfocené nedávno. Není nic horšího než prodávat na podzim auto focené vloni na jaře. Působí to dojmem, že jste ten svůj pekáč ještě neprodali a každý, kdo se na něj přijel podívat, vám zase zamával a vzal rychle nohy na ramena. Pokud se prodej protahuje, pravidelně fotky aktualizujte, ať to aspoň vypadá, že jste ho fotili v aktuálním ročním období.

Auto umyjte

Příprava auta na focení nemusí být extrémně důkladná, ale stačí, když ho důkladně umyjete, vypucujete interiér a vyndáte z něj nepořádek. Tak byste měli auto také prezentovat případnému zájemci, ať ukážete, že nejste prase.

Foto: Dalibor Žák

Myslíte si, že na někoho udělá dojem auto, ve kterém je svinčík, nakydáno a podběhy jsou obalené bahnem? „A stejně jste přistupoval i k servisu?“ bude se ptát případný zájemce

Leštidlo sice neopraví pískající řemen pohonu příslušenství, ale hezké a čisté auto vždycky udělá lepší dojem. Zvláště, když si dáte trochu práce navíc a důkladně umyjete (nebo necháte umýt) všechna zákoutí a místa, kde se drží špína. Stačí se inspirovat naším nedávným článkem o mytí auta po zimě. O vašem přístupu k autu hodně prozradí také stav interiéru a právě jeho čistota.

Nepište do inzerátu jako hlupák

Nic o prodávajícím nevypoví tolik jako způsob, kterým tvoří inzerát. Je snad takový problém napsat větu „Prodám Octavii 1.9 TDI“ bez sedmi pravopisných chyb a pěti překlepů? Napište, o který model a verzi se jedná, a hlavně napište pravdivé údaje o roce výroby. Uvedením pravdivého VIN kódu auta nic nezkazíte, působí to věrohodně. Případný zájemce si navíc může auto hned prověřit.

Není úplně potřeba vypisovat do detailu všechnu výbavu, ale při vkládání inzerátu zaškrtněte pravdivě nabízené možnosti. Hlavně správně uveďte označení motorizace, paliva, převodovky, typu pohonu a podobně. Nepište do inzerátu pohádky typu „jezděno jen o nedělích do kostela švýcarským důchodcem“ a podobné pitomosti. Přečtěte si to pak po sobě celé, ať tam nemáte chyby, a hotovo.

Reklama

Související témata:
Načítám