Hlavní obsah

Historie pneumatik s bílou bočnicí – Jaký je jejich příběh?

Foto: RM Sotheby's

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stylové „běloboké“ pneumatiky jsou téměř povinnou výbavou všech amerických luxusních vozů z padesátých let, a dokonce jsou modely, které si bez nich ani neumíme představit. I když to vypadá, že vznikly pouze jako módní doplněk, ve skutečnosti jsou jedním z výsledků normálního vývoje pneumatik, jak je známe dnes.

Článek

Elegantní pneumatiky s bílou bočnicí jsou oblíbenou stylovou výbavou klasických amerických aut a nejčastěji se objevují na modelech z padesátých let. Historie v současnosti již netradičního automobilového obutí však sahá až k úplným začátkům motorismu, když se průkopníci v nově vznikajícím automobilovém průmyslu snažili zlepšit vlastnosti obyčejných pneumatik.

Pneumatiky jsou absolutním základem dobrých jízdních vlastností libovolného automobilu a procházejí nepřetržitým vývojem od počátků věků motorismu. V dnešních dnech nám černé pneumatiky připadají jako normální, ale tak tomu nebylo vždy a už na začátku našeho krátkého výletu do automobilové historie vám odhalíme zajímavou skutečnost.

Foto: RM Sotheby's

Originální Ford Model T Speedster z roku 1921 s autentickými bílými pneumatikami

Začátkem 20. století se v čerstvě vznikajícím automobilovém průmyslu používaly pneumatiky z čistého přírodního kaučuku a výrobci experimentovali s různými přimíchávanými chemikáliemi, kterými se snažili zlepšit jejich vlastnosti. Nejlepší přísadou byl oxid zinečnatý (bílá látka), jehož použitím se zlepšila trakce pneumatiky a takto vylepšená pneumatika byla rozpoznatelná pouhým okem, protože byla špinavě bílá.

Typicky černá barva se na pneumatikách začala objevovat teprve krátce před první světovou válkou, když výrobci začali přidávat do pneumatik saze, protože s nimi byla guma odolnější a pevnější. Většina nových aut tak brzy začala vyjíždět z továren na černých pneumatikách, ale přidáváním sazí do kaučuku se zvyšovaly výrobní náklady, a proto je výrobci zprvu přidávali pouze do materiálu pro výrobu běhounu.

Foto: RM Sotheby's

V padesátých letech se „běloboké“ pneumatiky používaly zejména na luxusních autech

To byl ten historický moment, kdy se na světě zcela náhodou objevily první pneumatiky s bílou bočnicí. Později byly saze přimíchávány i do bočnic pneumatik, ale pouze jako tenká černá povrchová vrstva, jejímž odřením o obrubník se odhalila bílá guma pod povrchem. V následujících letech se výroba „bělobokých“ pneumatik změnila a v současnosti se vyrábí přidáním pásů bílé gumy na plně černou stěnu pneumatiky.

Nejprve byly pneumatikami pro obyčejnou společnost, později pro smetánku

Status „bílých“ pneumatik se postupem času výrazně změnil, protože výrobně složitější plně černé pneumatiky byly zpočátku považovány za prémiové a do třicátých let 20. století byly standardní výbavou většiny luxusních vozů. Až koncem dvacátých let si lidé začali uvědomovat krásu kontrastu černého běhounu a bílé bočnice a popularita kdysi obyčejných pneumatik začala vzrůstat.

Foto: Mercedes-Benz

Móda pneumatik s bílou bočnicí nebyla pouze americkou záležitostí, protože se objevovaly také na evropských autech

Na tehdejším americkém trhu se z „bělobokých“ pneumatik stal velmi oblíbený stylový a zároveň dostupný doplněk, jakým lidé posouvali vzhled svých nových vozů na vyšší úroveň. Ve srovnání s tehdy běžnými černými pneumatikami byl příplatek za bílé bočnice jen pár dolarů. V roce 1934 se pneumatiky s bílou bočnicí dokonce představily v tovární nabídce Fordu jako příplatková výbava všech nových vozů.

V dobách druhé světové a korejské války se však elegantní pneumatiky s bílou bočnicí staly téměř nedostupným zbožím kvůli nedostatku surovin. To znamenalo, že se od padesátých let objevovaly zejména na luxusních vozech. Nejslavnější éra bílých bočnic se ale postupně blížila ke konci, když návrháři snižovali bílý pruh na pneumatikách, aby opticky zmenšili celé kolo. Často diskutovaným tématem byla i náročnější údržba bočnic, aby zůstaly zářivě bílé.

Foto: Lincoln

Už koncem padesátých let se z celých bílých bočnic začaly stávat decentní proužky, které vydržely i v dalších desetiletích

V šedesátých letech začala móda pneumatik s bílou bočnicí upadat, ale stále byly nabízeny s decentním bílým proužkem jako volitelná výbava většiny luxusních vozů. Americké značky také experimentovaly s kombinací červeného a bílého proužku nebo na pneumatikách používaly pouze jeden z nich. Až v sedmdesátých letech se jednostranná bílá bočnice znovu stala charakteristickým znakem „tradičního luxusu“.

Moderní trendy směřující k minimalističtějším designům a velkým kolům s nízkoprofilovými pneumatikami nedávají „bělobokým“ pneumatikám prostor a jedním z posledních aut s takovou tovární výbavou byl Lincoln Town Car s úzkým bílým pruhem, který si jej ponechal až do ukončení výroby v roce 2011. Dalším z posledních aut s „bělobokou“ pneumatikou byla překvapivě i obyčejná Kia Pride na evropském trhu.

Foto: Lincoln

Lincoln Town Car se pyšnil pneumatikami s bílým proužkem až do definitivního ukončení výroby v roce 2011

V dnešních dnech už ani žádný z amerických výrobců automobilů nenabízí pneumatiky s bílou bočnicí jako tovární výbavu, ale občas se objevují na seznamech příplatků pro motocykly. V současnosti se kdysi velmi populární pneumatiky používají pouze ve světě veteránů nebo tuningových úprav a jsou neodmyslitelnou součástí všech luxusních amerik z padesátých let, některých hot rodů nebo lowriderů.

Reklama

Související témata:
Načítám