Hlavní obsah

Testy: Ford Focus ST – sportovní svezení pro každý den

Foto: Jakub Deml
30. 10. 2019

Snad každá automobilka dnes dělá ostré a ještě ostřejší varianty svých modelů. Jednou je značí písmenka GT, jindy RS, u Fordu také ST. A právě zástupce této skupiny se nám dostal do testu – konkrétně Ford Focus ST. Jaký tenhle nadopovaný Focus je?

Článek

Tak zaprvé, Focus ST hezky vypadá. Už standardní Focus je vzhledově poměrně povedené auto, ve variantě ST dostává ale ještě šťávu navíc. Výrazná oranžová barva Fury, ve které jsme měli auto na test, je přesně ta, v níž chcete mít svůj hothatch. V kombinaci s černými sportovními koly, výraznými výfuky a efektním zadním spojlerem dělá z Focuse opravdu sexy zboží. Zároveň ale Focus ST nijak neprovokuje přehnanou agresivitou – nebýt výrazné oranžové barvy, možná by ho většina lidí na ulici i snadno přehlédla. Což by ale byla škoda.

Usedněte a nechte se vést

Velký posun udělal Ford i v interiéru nového „estéčka“. Oproti předchozí generaci se zde už řidič necítí stísněně a nekomfortně, rozložení tlačítek je přirozené a z kokpitu Focuse ST se tak stalo docela příjemné místo k životu. Volant padne dobře do ruky a jízdu zpříjemní i výborné audio od Bang & Olufsen. Doslova skvělá jsou pak sportovní sedadla Recaro, která jsou dobře tvarovaná, relativně pohodlná, a hlavně s dobrým bočním vedením. Díky tomu všemu člověk Focusu promine i přebytek tvrdých plastů, na které narazí v interiéru, kam se podívá.

Vyráží bez prodlevy

U nového Focusu ST se oproti předchozí generaci navýšil objem motoru z dvoulitru na 2,3 litru. Jedná se o ten samý motor, jaký najdeme i v některých variantách Fordu Mustang nebo v předchozí generaci Focusu RS. Díky „upsizingu” nabízí motor o 30 koní a o 60 Nm točivého momentu víc než jeho předchůdce. A to je znát.

Foto: Jakub Deml

Oranžová barva ostrému Focusu sluší

Novinkou je také systém anti-lag, který v dynamickém režimu udržuje po uvolnění plynového pedálu škrtící klapku turbodmychadla dál otevřenou, což udržuje kompresorové kolo turba v otáčkách, a jakmile znovu šlápneme na plyn, máme k dispozici potřebný plnicí tlak prakticky bez prodlevy.

Díky výše zmíněnému je jistě všem jasné, že tohle auto pojede velmi dobře. A je to tak. Motor je radost vytáčet, ve středním pásmu otáček krásně táhne a vůbec mu nevadí se podívat až k červeným číslům; ani tam zátah nijak výrazně nevadne. Potěší krátký a přesný chod řadicí páky i dobře fungující adaptivní tlumiče.

Jde o vyváženost v zatáčkách

Podvozek je příjemně tuhý, ale ne zase moc, zkrátka ideálně nastavený na sportovní okreskovou jízdu. Na okruh by byl nejspíš až moc měkký, počítá se ale s tím, že Focus ST bude jezdit primárně po silnicích a ne po závodních okruzích. V zatáčkách se chová velmi vyváženě, krásně drží stopu a nedává ani náznak nedotáčivosti. Pomáhá tomu zcela jistě lamelový samosvorný diferenciál BorgWarner, který přenáší až 100 % točivého momentu na kolo s lepší trakcí. Tohle je zkrátka radost řídit!

Foto: Jakub Deml

Když se na okresce chvilku nehlídáte, letíte během momentu zatraceně rychle

Ve sportovním a závodním režimu navíc vydává Focus ST pěkný (i když uměle dotvořený) zvuk a při ubrání plynu efektně střílí do výfuku (tohle už z reproduktorů není). Příjemné jsou také automatické meziplyny při podřazování. Ty se v případě potřeby dají i vypnout, těžko je ale budete sami sázet tak přesně, jako to dokáže elektronika vozu.

Megazměny mávnutím kouzelného proutku

Oproti předchozí generaci přibyly nově jízdní režimy, které je v tomhle autě fajn používat. Můžeme je měnit tlačítky na volantu – jedním z tlačítek vybíráme mezi čtyřmi jízdními režimy (kluzký povrch, normální, sport a okruhový), druhým z tlačítek se můžeme rovnou přepnout jediným stiskem do sportovního režimu. Z krotkého Focusu tak uděláme snadno během chvilky nadopovaného bouřliváka.

Foto: Jakub Deml

Jízdní režimy máme na výběr hned čtyři

Ačkoliv výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,9 litru, reálně jsme s focusovým „estéčkem“ jezdili o litr až litr a půl výš, při svižnější jízdě není problém se přehoupnout i přes deset litrů na sto kilometrů.

Ford nabízí Focus ST i ve variantě kombi nebo s dieselovým motorem, my jsme ale rádi, že jsme měli možnost sedlat právě benzinový hatchback. Proč? Protože to je přece to pravé estéčko! Nejrychlejší, nejzábavnější a nejvíc nekompromisní! Varianty kombi i diesel sice rozšiřují nabídku pro širší okruh zákazníků, my bychom v případě verze ST ale rozhodně sáhli právě po námi testované variantě. A také po té oranžové barvě…

Dva v jednom aneb Jekyll a Hyde

Jak tohle auto na závěr shrnout? Rozhodně jde o vůz, který je radost řídit. Můžete s ním jezdit každý den do práce, cestou vyhodíte dceru ve školce, za rohem přepnete na sportovní režim a užijete si plnohodnotné sportovní jízdy. Samozřejmě v mezích zákona. Tohle auto je zkrátka skvělý univerzál pro ty, kteří chtějí mít jen jeden automobil, který mohou plnohodnotně dennodenně používat, ale zároveň si chtějí za volantem občas užít. Focus ST umí totiž obojí.

Pětidveřový Focus ST s benzinovým motorem začíná na ceně 779 900 Kč. Naftovou variantu s motorem 2,0 EcoBlue (140 kW) pak pořídíte za 751 900 Kč. Kombík začíná na 794 900 korunách v případě dieselu a na 812 900 korunách za benzinovou variantu. Kromě námi testované manuální převodovky je k dispozici už i sedmistupňový automat, ten je nabízen výhradně s benzinovým motorem a pořídíte ho za 847 900 Kč, ve variantě kombi pak o 25 tisíc dráž.

Technické údaje
Motorřadový zážehový čtyřválec 2.3 EcoBoost, uložený vpředu
Zdvihový objem2 261 cm3
Plněnídvoukomorovým turbodmychadlem
Výkon206 kW (280 koní) při 5 500 ot./min.
Točivý moment420 Nm při 3 000-4 000 ot./min.
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 433 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,7 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)9,5 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky235/35 ZR19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 378/1 825/1 471 mm
Rozvor2 700 mm
Objem zavazadlového prostoru301 litrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama