Hlavní obsah

Ferves Ranger: Roztomilá italská jednohubka od Ferrariho

Foto: RM Sotheby's

Malý terénní Ferves Ranger pro italský venkov měl být dostupný a jednoduchý na údržbu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jméno Ferrari zavazuje, ale to ještě neznamená, že se musíte podepsat jen pod červené placky. Po takovém Carlo Ferrarim nám tu zůstal malý terénní Ferves Ranger – italská obdoba malého, u nás o něco známějšího, Steyru Puch Haflingeru. Ferves byl postaven na technice Fiatu 500.

Článek

Miluji italskou kuchyni, ale nemohu Italům upřít ani některé zásluhy v automobilovém světě. Například malá auta umí skvěle a Fiat 500 si prostě zamilujete už na pohled. A dost podobně jsem to u první fotky měl i s miniautíčkem Ferves Ranger, i když jsem viděl pouhou fotku.

Foto: RM Sotheby's

I přes miniaturní rozměry plnil Ranger skvěle svůj účel

Miniaturní lidovka mimo silnice

Tehdy ještě jméno Ranger neměl v portfoliu evropský Ford, takže si je pro své vozítko vybral Carlo Ferrari. Ten z pochopitelných důvodů nemohl používat své jméno. S velkým pickupem ale malý Ferves pojí i schopnosti v terénu, kde se tenhle Ital věru neztratí. Možná jej dokonce překoná, protože díky miniaturním rozměrům, slušné světlé výšce a nulovým převisům jej hned tak nějaká terénní překážka nezaskočí.

Poprvé si jej naživo prohlédli návštěvníci turínské Motor Show v roce 1966. A hned tam už firma brala první objednávky na verzi s pohonem dvou nebo čtyř nezávisle zavěšených kol. Výkon 18 koní nezní moc nadupaně, ale víc zkrátka malá vzduchem chlazená dvouválcová pětistovka nabídnout nedokázala. Ano, byl to motor z Fiatu a i u Rangeru se nacházel vzadu. Jinak bylo auto celkově směskou dílů z pětistovky i většího modelu 600 (pocházelo z ní např. zavěšení).

Foto: Robin Adams

Motor pocházel z Fiatu 500

Později Ferves uměl nabídnou místo původního čtyřkvaltu i pětistupňovou převodovku, uzávěrky diferenciálů a také nákladní variantu. Konstrukce spoléhala na hliník a ocel, karoserie zároveň měla co nejjednodušší tvar. Přesto vypadá mnohem elegantněji, než například rakouský Steyr Puch Haflinger. Většina z produkce se prodala v domácí Itálii, pár kousků ale zamířilo i do zahraničí, dokonce i za oceán do USA.

Vizí designéra Carla Ferrariho bylo nabídnout Italům terénní alternativu k lidovým malým modelům Fiat a Autobianchi. Ranger měl být stejně dostupný, jen navíc schopný akce i mimo zpevněné komunikace, současně ale schopný a obratný i v úzkých městských uličkách. Přitom se ale do prostého interiéru stále vejdou čtyři dospělí lidé.

Foto: RM Sotheby's

Spartánský interiér tehdy bohatě stačil

O Carlu Ferrarim se toho moc neví navzdory tomu, že nosil jedno z nejslavnějších příjmení v automobilovém průmyslu. Nemožnost použít jej tedy vyřešil složeninou Ferves, která znamenala Ferrari Veicoli Speciali (Speciální vozidla Ferrari). Vozítek Ranger vyrobil jen 600 a prý jen zhruba 50 se dožilo dnešních dnů. I přes nízké počty je prý ale jejich servis bezproblémový, protože dílů na fiaty je všude dost.

Aukční síň RM Sotheby's má nyní jeden exemplář Fervesu v nabídce. Je zářivě žlutý a ve velmi dobrém stavu. Dražit se bude v polovině srpna v Monterey a očekává se, že si nového majitele najde za 40 tisíc dolarů. To není právě málo za původně malý levný teréňák s díly lidového Fiatu, ale druhý na silnici nepotkáte, to vám garantujeme!

Reklama

Související témata:
Načítám