Hlavní obsah

EU k automobilkám: Neděláte dost pro snížení emisí

Foto: Shutterstock / XXLPhoto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropská unie tvrdě tlačí na výrobce automobilů kvůli snižování emisí CO2, což automobilkám dělá těžkou hlavu. Ukazuje se však, že i přes všechnu jejich snahu průměrné emise rostou – EU tak znovu hrozí tučnými pokutami, které by automobilkám mohly zlomit vaz. Jak z toho ven?

Článek

Neustále přísnější emisní normy nutí automobilky dělat svá auta čistší a čistší. Právě kvůli tomu zažíváme v posledních letech ústup konvenčních pohonů a velký rozmach elektrifikace v podobě všech možných nízkoemisních hybridů a elektromobilů. Jenže se ukazuje, že to vůbec nestačí.

Evropská agentura pro životní prostředí totiž zveřejnila data průměrných emisí CO2 u nově prodaných aut za rok 2018 v celé EU a ty činily 120,8 g/km, což místo očekávaného snížení představuje ve srovnání s předchozím rokem naopak růst o 2 g/km. Evropská komise pochopitelně není příliš nadšená.

Foto: Škoda Auto

Loni představila Škoda hned dva elektrifikované modely (plug-in hybridní Superb iV a elektrické Citigo-e iV), letos to budou další dva (plug-in hybridní Octavia iV a elektrické SUV Enyaq) a v roce 2022 jich plánuje mít v nabídce celkem 10. Ostatní automobilky to mají velmi podobně

Důvody nárůstu jsou však logické. Jednak za ně může stále rostoucí obliba SUV a crossoverů všech velikostí, které (ač se jejich konstruktéři snaží sebevíc) žerou víc než konvenční modely. Druhým důvodem je pokles obliby úspornějších naftových motorů (po skandálu Dieselgate) – v roce 2018 bylo 60 % prodaných aut poháněno benzinovým motorem a jen 36 % byly diesely. Ve srovnání s tím je dvouprocentní podíl nízkoemisních a bezemisních aut stále mizivý, i tak ale představuje nárůst oproti 1,5 % roku 2017. Zbylá dvě procenta tvoří alternativní paliva jako LPG a CNG.

To nejdůležitější ale je, že letos už by automobilky v rámci flotilových emisí CO2 (tedy celkových emisí všech svých prodaných aut) měly plnit limit 95 g/km (byť konkrétní číslo pro jednotlivé automobilky je počítáno koeficientem podle velikosti/hmotnosti aut, která vyrábějí) – tomu je těch 120 g/km z roku 2018 na hony vzdálených. Pokud plnit nebudou, čekají je tvrdé pokuty, které snadno mohou jít do stovek milionů euro. Jediným řešením je tak ještě větší tlak na prodeje plug-in hybridů a elektromobilů, takže rozhodně nečekejte, že vlna elektrifikace poleví.

Reklama

Načítám