Článek
Panoramatické střešní okno je zvláštní věc. Lidem se v autě líbí, že mohou v noci pozorovat hvězdy, nicméně často tohle bývá jedna z nejproblematičtějších částí auta. V létě jde dovnitř větší vedro, v zimě zase zima, panoramatické střechy dále často povrzávají, jsou těžké a při převrácení auta to také není zrovna nejlepší věc na světě. Nyní se navíc objevil další, trochu nečekaný problém.
Tedy on se vlastně neobjevil nyní, podle Global News lidé podobnou věc registrují již od roku 2000, přičemž doposud bylo napočítáno minimálně 351 případů. Jde o to, že střecha v jednu chvíli praskne, či spíše jako by vybouchla, a sklo se vysype na posádku. Zajímavé na tom je, že přesné důvody proč se tak děje, vlastně nikdo neví. Můžou za to torzní kmity a kroucení karoserie? Anebo nějaké nepatrné poškození skleněné plochy, které se najednou projeví? Těžko říci. Máme zde však statistiku, která ukazuje, u kterých modelů k tomuto jevu docházelo nejčastěji.
- Hyundai Santa Fe, 37
- Nissan Murano, 19
- BMW 3 Series, 13
- Kia Sorento, 10
- Mazda3, 9
- Toyota RAV4, 9
- Nissan Rogue, 9
- Ford Focus, 8
- Ford Edge, 6
- Hyundai Elantra, 6
Společnost National Highway Traffic Safety Administration pak eviduje dokonce 859 stížností od roku 1995. Většina případů se shoduje - sklo se najednou roztříštilo bez zjevné příčiny. To pořád ale pravděpodobně není vše. Mnozí lidé podobnou věc vůbec nenahlásí úřadům či pojišťovně, takže se o těchto případech neví. Důkazem budiž interní statistika Kie, která říká, že jen u modelu Sorento evidují 156 podobných událostí, u Optimy je to pak 173! Vlastní statistiky poskytl i Ford, ten hovoří o 88 explodujících panoramatických střechách u modelu Edge.

Objevují se samozřejmě teorie, proč se to všechno děje. Někteří říkají, že může jít o drobné výrobní vady ve skle, které se projeví až časem vlivem vysokých teplot a torzních kmitů. Sklo tak stárne, až jednoho dne nátlak nevydrží. Může to být i téměř neviditelným vnějším opotřebením, kupříkladu od kamínku. Panoramatická střešní okna jsou dnes holt opravdu velká, s geometrickým tvarem a střecha není ideálním místem z hlediska kroucení karoserie a různých vnějších vlivů. Zdá se tedy, že tohle je další nemalý problém automobilek. V Evropě jsme však o ničem podobném ještě neslyšeli.