Hlavní obsah

Vzácná Škoda 645 Tudor se šestiválcem SV, pedálem plynu uprostřed a hodně těžkým řízením je velmi neobvyklým zážitkem

Foto: Ondřej Kroutil

Se šestiválcovou Škodou 645 se vrátíme skoro o sto let zpět a připomeneme úplně jiný řidičský styl, než na který jsme dneska zvyklí. Zatímco s poválečnými auty se povětšinou jezdí vlastně dobře a nabízejí kromě výkonu sem tam i nějaký ten komfort, řídit Škodu z roku 1929 je ve všech ohledech jiná disciplína.

Článek

Automobilka Škoda, potažmo Laurin & Klement, patří jistě k rodinnému stříbru naší krásné země. Historie je skutečně dlouhá a zasahuje až do předminulého století. V minulosti jsem měl čest s různými hodně starými automobily Škoda i Laurin & Klement, a to hlavně díky báječným lidem z muzea Škoda Auto. Vzpomínám na zelený, ale i žlutý Tudor, na majestátní černý Superb OHV či na otevřený „závodní“ Laurin & Klement, který jsme proháněli kolem Mladé Boleslavi. A bylo toho samozřejmě víc, mnoho poválečných aut, z nichž je mým favoritem rozhodně elegantní Felicie z 50. let, nebo o něco starší, ale smyslně přitažlivý Popular Monte Carlo. Co se týče 20. let a „běžnějších“ modelů, k nim jsem zabrousil jen se Škodou 430, ale to už je tak dávno, že si zážitek musím připomínat na stránkách dávno neexistujícího časopisu Auto Motor a Sport Classic.

Utopit se ve vzpomínkách je velmi snadné, ale cílem tohoto materiálu není ani tak přehnaná nostalgie, jako spíš představení vzácného auta z domácí produkce. Ačkoliv internet umí být užitečným zdrojem informací, někdy je lepší sáhnout do knihovny a vzít do ruky skutečnou knihu jakožto nositele vědomostí, často dávno zapadaných prachem. Pro dobré přiblížení vývoje významných domácích automobilek, jako byl zmíněný Laurin & Klement a samozřejmě také Škoda, jsem sáhnul do druhého dílu knihy L&K – Škoda od autorů P. Kožíška a J. Králíka, která nabízí nejen technické popisy, ale i dobové souvislosti.

Foto: Ondřej Kroutil

Stav Škody 645 Tudor, která se bude nabízet v aukci, je předrenovační.

Rok plný novinek

Škoda 645 byla součástí celé nové řady vozidel domácí automobilky, představené v Praze na podzim roku 1929. Tedy v době, kdy se na svět řítila velké hospodářská krize, odstartovaná krachem na newyorské burze a také pár měsíců předtím, než se automobilový průmysl firmy Škoda vyčlenil do samostatné společnosti s názvem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).

Nová auta byla potřeba, protože osobní modely 4R a 6R už se na konci 20. let moc dobře neprodávaly. Čtyřválcový dvoulitrový model 4R byl v tehdejším Československu považován za auto pro vyšší třídu a třílitrový model 6R byl jakožto luxusní vůz určen pro smetánku. A takové vozy si logicky nekupovaly masy, na které automobilka potřebovala cílit.

Foto: Ondřej Kroutil

Tudor má pod kapotou šestiválec.

Právě proto, jak již bylo zmíněno, se v Praze na podzim roku 1929 veřejnosti představila celá řada nových osobních aut, vyvinutých ve spolupráci s italskou společností Pellegati. Stejně jako u tehdejších nákladních automobilů se i mezi osobní modely rozšířilo označení třemi číslicemi - první označovala počet válců, zbylá dvě výkon vyjádření v koňských silách. Konstrukce byla podobná jako v případě většiny evropských aut té doby - podélný rám, tuhé nápravy, mechanické brzdy, vpředu motor SV a pohon zadních kol. Zatím tedy žádná revoluce, ta přišla až s další vlnou nových aut v roce 1933, kdy byla představena Škoda 420 Standard a následně také Rapid, Popular a další, které jako základ využívaly nový páteřový rám.

Foto: Ondřej Kroutil

Už chápete, proč se zavazadlovému prostoru říká kufr?

Zpět na pražský autosalon roku 1929 – nejvíc pozornosti si logicky vysloužila osmiválcová Škoda 860, představená dokonce i jako kabriolet. Jelikož se ale během tří let prodalo jen 49 těchto čtyřlitrových luxusních automobilů, zájem byl spíš sporadický.

Šestiválec byl úspěšnější

Mnohem větší šance na úspěch měl jistě druhý předvedený model, Škoda 645. Šestiválcový vůz byl sice také považován za luxusní, ale ukázalo se, že si jej zákazníci oblíbili, neboť do roku 1934 jich vzniklo celkem 758 kusů, a to s různými druhy karoserie. Doplníme, že třetí novinkou v oblasti osobních aut, byla již zmíněná čtyřválcová Škoda 430, určená pro ty, kteří si svá auta řídili sami. Správně tušíte, že tato „lidová“ škodovka se stala hitem – jen do konce roku jich bylo vyrobeno 500 kusů!

Ještě přidáme informaci, že v létě 1930 nabídku doplnil ještě model 422 se čtyřválcem 1,2 litru (Škoda 430 měla objem motoru 1661 cm3), a těch během následujících dvou let vzniklo dokonce 3435 kusů. Kolik taková auta v roce 1930 stála? Základní Škoda 422 Touring ve standardní výbavě 35 000 Kč, nejlevnější 430 Touring pak 44 750 Kč, šestiválcová Škoda 645 Tudor 78 150 Kč a vrcholná osmiválcová Škoda 860 Limousina celých 127 000 Kč (a kabriolet dokonce 140 000 Kč!).

Foto: Ondřej Kroutil

Řízení je pochopitelně pravostranné.

Tolik k tehdejší nabídce, zpět k modelu Škoda 645, poháněným šestiválcem SV o objemu 2492 cm3, jež nabízí svůj výkon 45 koní při 3 000 otáčkách. Během jednoho z krásných podzimních dní se pomalu soukám do interiéru na tradičním místě v Křenovicích, a mechanik Patrik mi ukazuje jednoduché zapalování s originálním klíčkem, kterým se vůz i startuje. Motor chytá hned a vibruje rámem i oplechovanou karoserií s výdřevou. Posaz za volantem není úplně komfortní, ale skutečná práce přichází, když s blízko umístěným volantem otáčím a snažím se tenhle „trakař“ na rámu s tuhými nápravami a půleliptickými listovými pery rozhýbat. Doplním, že vůz má hmotnost kolem 1,2 tuny, rozvor 3 375 mm a celkovou délku 4 750 mm. Maximální rychlost 90 km/h si neumím představit, stačí mi projíždění po vesnici. Největší nezvyk? Řazení třístupňové převodovky levou rukou je kupodivu docela v pohodě, daří se mi měnit rychlosti dokonce bez nepříjemných pazvuků (většinou). Volant už jsem zmiňoval, řidič tehdy tvrdý chleba měl. Ale tou největší zákeřností jsou přehozené pedály plynu a brzdy, zvykal bych si asi dlouho. Vzhledem k tomu, že mechanické bubny stejně moc nebrzdí, nevymýšlím žádné extrémy. Zato se při zatáčení několikrát praštím do loktů a z nepřirozeného posazu mě začíná bolet levé koleno. Na delším úseku řadím dokonce trojku a vůz jakžtakž zrychluje, jak se karburátor snaží do šestiválce pustit víc benzinu se vzduchem.

Foto: Ondřej Kroutil

Pedál plynu je uprostřed…

Detaily jsou zajímavější

Víc než samotná jízda (kterou jsem rád vyzkoušel a poděkoval) mě baví jednotlivé detaily, ozdoby a všudypřítomná patina. Však se podívejte sami – dvoudveřový Tudor předvádí tolik krásných prvků! Například správné budíky, dřevěné dekory, panty, stahovací roletky zadních oken, původní boční směrovky nebo skleněné vázičky. A je toho víc…

Foto: Ondřej Kroutil

Zadní sedačka připomíná gauč.

Představené auto je navíc extrémně zajímavé tím, že dle archivu muzea Škoda Auto se jedná o druhý vyrobený vůz typu 645 celkově a přímo tento byl vystaven na pražském autosalonu ve zmiňovaném roce 1929! Historii má samozřejmě dlouhou – z té novější zmiňme, že někdy dávno prošel generální opravou. Motor zažil generálku v odborné dílně někdy na přelomu tisíciletí. Na první pohled je vidět neodborný lak, ale zase v hezké kombinaci. Taktéž čalounění bylo vyrobeno se zaměřením na funkčnost, nikoliv estetiku. Škoda byla aktivně provozována zhruba do roku 2007, než byla odstavena v suché garáži. V poslední době proběhl oživovací servis a kontrola, takže auto startuje a za nejrůznějších zvuků se i pohybuje. Mezi další známé informace patří fakt, že vůz je celou dobu ve vlastnictví jedné rodiny, má původní výrobní štítek a přihlášku do evidence motorových vozidel z roku 1946. Technický průkaz chybí, ale takové auto není problém postavit na značky.

Co bude s jedinečným kusem naší historie, se ukáže už 15. 11. 2025. Vůz se totiž bude dražit při tradiční podzimní aukci Retro Garáže na výstavišti v Lysé nad Labem, která je obecně zaměřená hlavně na motocykly a automobily domácí výroby. Vyvolávací cena je nastavena na velmi zajímavých 260 000 Kč s odhadem mezi 370 000 až 450 000 Kč (pro ilustraci - v roce 1930 stálo toto provedení 78 150 Kč). Jaké očekávání má duše celé Retro Garáže, Pavel Kočí? „U této šestiválcové Škody z roku 1929 očekáváme velký zájem a souboj dražitelů, a to z několika důvodů. Taková auta se obecně na trhu skoro nevyskytují, jedná se o vzácné provedení tudor, a i když je stav prakticky předrenovační, tak věřím, že to bude hodně atraktivní podívaná.“

Sami jsme zvědaví, jak aukce dopadne, celé klání budeme na místě sledovat. Nezbývá než tradičně poděkovat klukům z Veteráni na Truc, že nám umožnili krásnou šestiválcovou škodu vyzkoušet a představit vám jí na klasicky parádních fotkách od Ondry Kroutila. Byly to sice krátké a prchavé, ale rozhodně nezapomenutelné společné okamžiky!

Načítám