Hlavní obsah

Trabant mohl předběhnout dobu a stát se druhým Fiatem 500. Velkolepý projekt nakonec skončil v propadlišti dějin

Foto: Herpa
5:37
5:37

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Fiat 500, Ford Mustang nebo vozy Mini ukazují, že retro je v módě. Po jejich boku se mohl postavit i Trabant, nadějný projekt nakonec bohužel nevyšel.

Článek

Vozy Trabant byly jedním z důkazů neschopnosti socialistického zřízení. Původně zajímavý automobil s karoserií z duroplastu v průběhu let zastaral, a přesto se musel vyrábět dál v nezměněné podobě, protože v NDR zkrátka nebylo nic lepšího k dispozici. I proto se postupně stal vysmívaným vozem.

Nostalgie je ale nostalgie, a tak se po skončení výroby na Trabant přece jen vzpomínalo, a to nejen v původním východním Německu, ale také v dalších zemích východní Evropy. Různé přestavby byly jeden čas hitem, stejně jako renovace originálů. Vždyť i v Česku dodnes fungují muzea zaměřená na Trabanty, ať už v pražském Motole nebo v Nové Vsi pod Pleší nedaleko Mníšku pod Brdy.

Retro vlna

Není tak divu, že se na začátku nového milénia zrodil projekt, který chtěl Trabant oživit. Stála za ním společnost Herpa, výrobce zmenšených modelů aut nebo letadel. Na svět přišel v době, kdy retro začínalo být v automobilovém světě v módě. Od počátku milénia se úspěšně prodávalo novodobé Mini, které postupně rozšiřovalo nabídku o nová provedení, modely… V roce 2007 debutoval novodobý Fiat 500, který se stal okamžitě hitem. A byl tu třeba i Ford Mustang páté generace, který se svými tvary vracel k originálu. Proč by nemohl uspět i novodobý Trabant?

Foto: Fiat

Znovuživený Fiat 500 zachránil italskou značku.

Společnost Herpa myšlence věřila. Iniciátor a člen vedení společnosti Herpa Klaus Schindler zdůrazňoval, že nejde jen o marketingový tah, ale vážně míněný projekt. A to přestože Herpa neměla vůz vyrábět, ale jen poskytnout licenci a výrobní práva, která na značku Trabant tehdy získala od sdružení majitelů vozů této značky.

V roce 2007 tak na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem Herpa představila model novodobého Trabantu v měřítku 1:10. Model New Trabi svými tvary jasně odkazoval na Trabant 601, byť logicky v moderním střihu, daném jak aktuální módou, tak předpisy.

Foto: Herpa

Původní návrh novodobého Trabantu moc krásy nepobral.

Po modelu studie

O dva roky později Herpa potvrdila, že to s novodobým Trabantem stále myslí vážně. Opět se prezentoval na frankfurtském autosalonu, zmenšený model tentokrát nahradila studie v živé velikosti.

Světle modrá barva studie navazovala na předchozí zmenšený model, výsledné tvary však byly zásadně jiné. A nutno říct, že mnohem pohlednější, stále se zřetelným odkazem na originál. Stál za nimi Nils Poschwatta, který předtím pracoval pro Volkswagen, kde se podílel například na interiéru novodobého Scirocca. Na projektu spolupracovaly i firmy Individual Karosseriebau GmbH (IndiKar) a IAV GmbH.

Foto: Herpa

Trabant nT sázel na třídveřovou karoserii.

Třídveřový hatchback oficiálně pojmenovaný Trabant nT (New Trabi) spadal mezi typické zástupce segmentu B s délkou 3 950 mm, šířkou 1 690 mm a výškou 1 500 mm. Rozvor činil 2 450 mm.

Zajímavostí měl být pohon. Autoři vcelku logicky zavrhli myšlenku dvoutaktu jako u původního auta. Pod kapotou však měl pracovat elektromotor, čímž by Trabant nT předběhl dobu. Tehdy se o elektromobilitě teprve začínalo mluvit.

Konkrétně se zvažoval asynchronní elektromotor s výkonem až 47 kW, který měl vůz rozjet až na rychlost 130 km/h. Energii měl čerpat z lithiové baterie umístěné v podlaze před zadní nápravou, která měla zajistit normovaný dojezd 160 km. Akumulátor se dal dobít z běžné zásuvky za osm hodin, 380V zásuvka tuto dobu uměla zkrátit na dvě hodiny.

Foto: Herpa

Interiér Trabantu nT byl pojat moderně, kulatý přístrojový štít odkazoval na původní model.

Toto řešení souviselo s tím, že Trabant nT byl zamýšlen jako lifestylová záležitost, podobně jako Fiat 500, tedy jako druhé auto do rodiny pro dojíždění do práce a po nákupech. Krátký dojezd tak neměl ničemu vadit, stejně jako v rámci segmentu tehdy spíše vyšší cenovka 20 000 eur.

Návrat se nezdařil

Herpa tehdy plánovala, že se Trabant nT začne vyrábět okolo roku 2012. Na realizaci projektu sháněla další investory, kteří by pomohli se zahájením sériové výroby. Projekt by potřeboval nějakých 100 milionů eur na rozjed produkce, které Herpa neměla. Stejně jako postrádala zkušenosti s výrobou osobních automobilů.

Už rok po premiéře tak vyšlo najevo, že zahájení výroby se do roku 2012 nestihne. Šéf společnosti IndiKar Ronald Gerschewski tehdy uvedl, že do roku 2012 nicméně vyjedou první prototypy.

Ani to se však bohužel nestalo. Projekt totiž ovlivnila tehdejší hospodářská krize. Nadějný Trabant nT tak nakonec skončil v propadlišti dějin. Aktuálně je ale retro opět v módě, jak dokazuje třeba Renault 5, tak se třeba najde někdo, kdo by Trabant chtěl znovu oživit.

Související témata:
Načítám