Hlavní obsah

Nejlevnější šestiválcový vůz v Německu: BMW 303 slaví 90 let

Foto: BMW

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaké jsou dva hlavní rysy, co v očích automobilových nadšenců definují opravdová BMW? Jsou jimi hezky vypadající „ledvinky“ a minimálně řadový šestiválec pod kapotou. Jen málokdo si dnes vzpomene, že oba tyto prvky se představily už ve třicátých letech minulého století, a dokonce společně na jediném modelu. Jmenoval se BMW 303 a tehdejším Němcům se moc nelíbil.

Článek

V Československu poprvé odstartoval slavný vytrvalostní závod 1 000 mil československých, v Praze byla zahájena stavba ruzyňského letiště a v Radlické mlékárně na Smíchově vymysleli historicky první ovocný jogurt na světě. V Německu se mezitím Adolf Hilter stal kancléřem, následně se do čela státu postavili národní socialisté a bylo založeno gestapo. Tak vypadal významný rok 1933 u nás i za našimi západními hranicemi. Ještě než se však Evropa začala zahalovat do blížící se temnoty, vznikl v Mnichově jeden z nejdůležitějších německých automobilů vůbec.

V meziválečné éře, kdy už Mercedes-Benz byl respektovaným výrobcem luxusních a soutěžních vozů, se v mnichovském BMW začali o výrobu aut teprve zajímat. Historicky prvním vozem dnes velmi úspěšné značky byla legendární licenční „Dixi“ na základech britského Austinu Seven, na kterou o pět let později navázal první model vyvinutý vlastními silami s označením 3/20 z roku 1932. Jen o rok později automobilka uvedla i malý rodinný vůz 303, který z dnešního pohledu významně ovlivnil to, jak vidíme všechny nové modely značky.

Foto: BMW

Začátkem třicátých let minulého století bylo BMW 303 největším modelem značky. Veřejnost se však na tehdejší nejlevnější šestiválcový vůz v Německu koukala jako na nedostačující.

Revoluční BMW 303 bylo v reálném světě menší než populární jedničková Fabia, jenže v letech výroby 1933 a 1934 bylo největším vozem své značky. A teď to zásadní. Už jste si možná všimli, že nejdůležitější inovaci tohoto modelu najdeme na masce chladiče. Není jí však typické logo značky v tradičních barvách Bavorska. Jsou to ikonické „ledvinky“, jeden z nejosobitějších designových rysů značky všech dob. Z jejich velikosti pochopíte, kam se designéři BMW myšlenkově vrací, když se u nejmodernějších modelů inspirují minulostí.

Historicky první řadový šestiválec od BMW

Atmosférický motor M78 byl historicky prvním řadovým šestiválcem z dílen BMW. Vyráběl se v letech 1933 až 1950 a poprvé se představil v BMW 303, které bylo nejlevnějším šestiválcovým vozem na německém trhu své doby. Technicky vycházel z čtyřválcové jednotky pro BMW 3/20, se kterou sdílel vrtání i zdvih. Postupem evoluce zesílil z původních 30 koní (22 kW) na 55 (40 kW). Zdvihový objem současně vzrostl z 1182 na 1971 ccm.

Foto: BMW

Konstrukce řadového šestiválce M78 vycházela z čtyřválce pro BMW 3/20.

Je tu však ještě jeden technický prvek, s nímž se poprvé představilo už BMW 303. V současnosti si jej připomínáme při přemýšlení o „opravdových bavorácích“. Historicky významný model 303 byl prvním vozem značky s charakteristickým benzinovým řadovým šestiválcem. Tehdy v Mnichově novou šestiválcovou jednotku M78 OHV se dvěma horizontálními karburátory vyvinuli z čtyřválce typu 3/20 a se zdvihovým objemem 1182 cm3 vyvinula 30 koní (22 kW) při 4000 otáčkách za minutu.

Foto: BMW

BMW 303 bylo historicky prvním modelem mnichovské značky s legendárními ledvinkami.

Autentické dobové informace uvádějí, že se základní cenou 3600 říšských marek bylo tehdy nové BMW 303 nejlevnějším šestiválcovým automobilem v Německu. Jenže veřejnost jej měla za nedostačující. Se slaboučkým šestiválcem vyvinulo maximální rychlost jen 90 kilometrů v hodině, a protože mělo měkké pružiny vpředu a tvrdé vzadu, bylo nedotáčivé, nepříjemně se naklánělo a zneklidňovalo své řidiče.

Během pouhých dvou let výroby tak bylo vyrobeno jen přibližně 2300 vozů v různých karosářských variantách. V dnešních dnech je historicky důležité BMW 303 už lehce zapomenutým modelem mnichovské značky, který se viditelně odlišuje od většiny ostatních předválečných klasik. Díky legendárním „ledvinkám“ i laici už z dálky poznají, že tohle je „bavorák“. A je to bavorák, kterým automobilka zahájila svou designovou i motorovou evoluci, díky níž se nesmazatelně zapsala do historie motorismu.

Reklama

Související témata:
Načítám