Hlavní obsah

Automobilový východ vs. západ: Že měli na západě vždycky navrch? V jednom segmentu byly síly překvapivě vyrovnané

Foto: archiv automobilek
6:23
6:23

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Jestli ruské automobilky něco umí, jsou to auta do náročných podmínek. Dokazuje to i Lada Niva, která je dodnes v některých aspektech nepřekonatelná. Někdejší britská konkurence už je ale dnes jinde.

Článek

Automobilový průmysl na západě a východě Evropy se po válce vydal každý jiným směrem. Zatímco na západě se díky široké konkurenci čile inovovalo, na východě kvůli centrálně plánovanému hospodářství začal vývoj v jednu chvíli stagnovat, až se staly automobily beznadějně zastaralými. Existovala však oblast, v níž východ západu zdatně sekundoval. Řeč je o kategorii terénních automobilů.

Šikovná Niva

Když se totiž v roce 1977 začal vyrábět VAZ-2121, známější spíše jako Lada Niva, svět žasl, a to jak ten východoevropský, tak západoevropský. Šlo o teréňák moderního střihu, který se díky své koncepci někdy nazývá první SUV. Místo rámové konstrukce klasických offroadů s připojitelným pohonem všech kol totiž vůz využil samonosnou karoserii s nezávislým zavěšením přední nápravy a stálým pohonem všech kol.

Myšlenkou bylo postavit robustní automobil pro venkovské silnice Sovětského svazu, vůz měl navíc zvládat i tuhé zimy.

Automobil debutoval s třídveřovou karoserií, která byla dlouhá 3,72 metru, s rozvorem 2,2 metru, což mělo pomáhat mrštnosti v terénu. Schopnosti zvyšoval uzamykatelný mezinápravový diferenciál a redukční převodovka. Pod kapotou pracoval podélně uložený zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru naladěný na 56 kW, kombinovaný se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Foto: archiv automobilek

Původně byla Niva výhradně třídveřová, později dorazilo i pětidveřové provedení, které později nahradila Niva Travel s modernějším vzhledem.

Vůz se tak rychle zalíbil jak na východě, tak na západě. Niva se dokonce jako jediný sovětský model prodávala i v Japonsku, úspěšná byla také třeba v západním Německu. Není tak vlastně divu, že exportní verze dostávaly ve výrobě přednost, a tak se ve výsledku na domácím trhu na Nivu dlouho čekalo.

Foto: archiv automobilek

Pohled do interiéru Lady Niva.

Britský soupeř

Niva si na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ukrojila velký kus koláče západoevropského trhu s terénními automobily. Jedním z konkurentů na tomto poli byl i vůz jednoduše nabízený jako Land Rover, předchůdce dnes známějšího Defenderu.

Land Rover se původně vyráběl od roku 1948 jakožto automobil pro britské zemědělce, inspirovaný americkým „Jeepem“ Willys. Vozidlo bylo v průběhu let postupně modernizováno, a tak od roku 1971 byla na trhu tzv. Series III. Ta se ve výsledku navzdory konkurenci nejen Nivy stala vůbec nejprodávanější sérií tohoto automobilu, s 440 000 vyrobenými kusy.

Foto: archiv automobilek

Land Rover Series III ve verzi 88 s krátkou karoserií.

Series III si uchovala konstrukci dosavadní verze, prakticky zachován byl i vnější design. Světlomety tedy byly umístěny v blatnících, kovovou mřížku chladiče však nahradila plastová. Tento materiál se objevil i v kabině, kde kovovou palubní desku nahradila právě plastová. Přístrojový štít se pak posunul k řidiči.

K dispozici byly nadále dvě verze, dvoudveřová s délkou 3,6 metru a rozvorem 2,24 metru (88 palců), respektive čtyřdveřová dlouhá 4,4 metru s rozvorem 2,8 metru (109 palců).

Měnila se však technika v útrobách, zážehový čtyřválec o objemu 2,25 litru dostal zvýšenou kompresi a převodovku s plně synchronizovanými převody.

Jiné cesty Nivy a Defenderu

Pokračující léta na trhu obou soupeřů nicméně dokazovala, jak se východoevropský automobilový průmysl od toho západoevropského lišil. Land Rover postupně inovoval, místo Series III dorazil v roce 1983 Defender (zprvu One Ten, respektive Ninety, respektive One Two Seven dle verze), který byl také postupně modernizován a nakonec vydržel ve výrobě až do roku 2016. V průběhu let byl přitom nabídnut i s osmiválcem, tedy agregátem, na který si Niva ani netroufla pomyslet.

Foto: archiv automobilek

Různé karosářské verze někdejšího Land Roveru.

V roce 2016 daly Defenderu definitivně stopku emisní a hlavně bezpečnostní standardy, kdy už nadále nezvládl splnit nejnovější pravidla o ochraně chodců. V roce 2020 se nicméně Defender po několika odkladech vrátil, tentokrát však se zcela novým technickým základem a koncepcí. Z pravověrného offroadu se stalo rodinné (byť v terénu superschopné) SUV.

To Lada Niva se vyráběla s několika změnami dále, tou největší byl příchod prodloužené, pětidveřové verze v roce 1995. Tehdy už se řešilo, že Nivu čeká konec a pracovalo se na nástupci, který se rodil právě na bázi pětidveřového modelu. Jenže ruský AvtoVAZ v devadesátých letech řešil finanční problémy, a tak se krátce vyráběný VAZ-2123 v roce 2003 rebrandoval na Chevrolet Niva. Americká automobilka tehdy investovala do společného podniku s AvtoVAZem a zároveň získala práva na užívání jména Niva. I proto se slavný offroad v následujících letech prodával jako Lada 4×4.

Původní Niva - teď už 4×4, pokračovala dále a přestože se hned několikrát mluvilo o jejím konci, vyrábí se dodnes a na domácím ruském trhu pořád patří mezi žádané vozy. Jednoduchá technika a terénní schopnosti se zkrátka určitému typu zákazníků hodí.

A dnes už je jasné, že Lada Niva má zajištěnou další budoucnost, loni totiž vedení výrobce avizovalo nasazení nové osmnáctistovky místo dosavadní sedmnáctistovky. Auto se přitom dnes prodává jako Niva Legend, to když se v roce 2020 vrátila práva na užívání tohoto jména zpět ruské automobilce. Dřívější Chevrolet Niva se nyní prodává jako Niva Travel.

Lada Niva se aktuálně zdá jako nesmrtelná. Jestli totiž nějaká Niva skončí, bude to spíše právě Niva Travel, jak naznačují snímky projektu T-134, což je vize moderního SUV inspirovaného tvary původní Nivy. A to je spíše SUV ve stylu moderního Defenderu než pravověrný offroad, který díky svým specifickým a nenahraditelným vlastnostem bude patrně ještě pokračovat.

Načítám