Hlavní obsah

Audi e-tron GT je krásný a rychlý elektrický cestovatel

Foto: Audi
9. 2. 2021

Druhým modelem elektrické rodiny Audi e-tron je elegantní čtyřdveřové kupé přímo stvořené pro rychlé a pohodlné cestování. Ověřenou techniku veleúspěšného Porsche Taycan přináší v mírně odlišně pojatém a dostupnějším balení.

Článek

Nejkrásnější elektromobil? Nové Audi e-tron GT se svou nízkou, ladně načrtnutou siluetou připomínající kupé, výraznou, ale ne okázalou přídí, svalnatými boky s vytaženými blatníky vyplněnými koly o rozměru až 21“ a vkusně řešenou zádí s nepřehlédnutelným světelným pruhem přes celou její šířku by se o takový titul – kdyby skutečně existoval – mohlo hrdě hlásit. Elegantní sportovnost, to je ten nejlepší popis pro vkusné, ale dynamické tvary e-tronu GT.

Foto: Audi

Audi e-tron GT vypadá jako atletický sprinter v dobře střiženém obleku

Design exteriéru je v souladu s názvem a naladěním celého auta v duchu „gran turismo“ – pohodlné při dálkových cestách a každodenně použitelné, přitom s vrozeným nadšením z pohybu. Jeho technika je totiž založená na populárním Porsche Taycan, ve srovnání s ním však má být poklidnější, komfortnější, uvolněnější. To ale neznamená, že bude pomalé…

Už základní verze e-tron GT quattro s výkonem 476 koní (při použití launch controlu pro co nejostřejší rozjezd dokonce až 530 koní po dobu 2,5 sekundy) zvládne sprint na stovku za pouhých 4,1 sekundy a poletí až 245 km/h. Jenže pak je tu ještě ostřeji nabroušená varianta RS e-tron GT nabízející výkon 598 koní (646 koní s launch controlem), jež vystřelí na stovku za brutálních 3,3 sekundy (nejrychlejší Taycan Turbo S pak tuto disciplínu zvládá za těžko uvěřitelných 2,8 sekundy) a uhání až 250 km/h.

Foto: Audi

Nenechte se zmást, e-tron GT bude balisticky rychlé auto!

e-tron GT svlečený do naha

Obě verze e-tronu GT pohání dva synchronní elektromotory s permanentními magnety – každý na jedné nápravě. Díky tomu vzniká elektrický pohon všech kol, který je efektivnější, výkonnější (aktivuje se až pětkrát rychleji než konvenční quattro) a umožňuje preciznější distribuci točivého momentu mezi nápravami. Přední elektromotor pohání kola přes redukční převod, zadní prostřednictvím dvoustupňové převodovky kvůli nižší spotřebě ve vysokých rychlostech a větší zásobě točivého momentu.

Slabší verze e-tron GT quattro má přední elektromotor o výkonu 238 koní a zadní produkující 435 koní, oba si ponechávají výkonovou rezervu, a maximální kombinovaný výkon je tak 476 koní (a 630 Nm) s možností dočasného zvýšením na 530 koní. Motory RS e-tron GT produkují 238, resp. 456 koní, dohromady pak nabízejí 598 koní (a 830 Nm) s dočasným zvýšením na 646 koní. Celé pohonné ústrojí využívá 800V architekturu, která umožňuje rychlodobíjení extrémně vysokým výkonem až 270 kW, což přináší krátké nabíjecí časy.

Foto: Audi

Audi e-tron GT se může pochlubit učebnicovou koncepcí: Skateboardové šasi s dlouhým rozvorem a bateriemi v podlaze a dvěma elektromotory po jednom na každé nápravě

Dynamiku e-tronu GT na rovinkách podpoří v zatáčkách dokonalé rozložení váhy 50:50 a přirozeně nízké těžiště (na výšku měří jen 1,4 metru a těžké baterie jsou uložené v podlaze). A pochopitelně také technické vychytávky v podobě vektorování točivého momentu, podvozku s adaptivními tlumiči (za příplatek vzduchovými, verze RS je má standardně), aktivního natáčení zadní nápravy (až o 2,8°) nebo výkonného brzdového systému (desetipístové třmeny), který může mít na přání karbon-keramické kotouče (o průměru 420 mm vpředu). Audi e-tron GT tak nebude mít problém řezat zatáčky jako dokonale přesný laser, ale přepnutím tlačítka voliče jízdních režimů z něj uděláte pohodového parťáka pro dálkové cesty.

Dojezd by totiž měl činit až 488 km (pro slabší verzi e-tron GT quattro), přičemž baterii o využitelné kapacitě 85 kWh (celkem 93 kWh) nabijete u výkonné rychlodobíječky (DC až 270 kW) za slabou půlhodinku (AC nabíjení výkonem až 22 kW zabere zhruba čtyři hodiny). Na získání 100 km dojezdu by vám přitom mělo stačit pouhých pět minut. Energii však budete generovat i při jízdě každým povolením akcelerátoru – a to výkonem až 265 kW při nejsilnějším režimu rekuperace (zpomalení až 0,3 G).

Foto: Audi

Rychlonabíjení je možné výkonem až 270 kW

Za volantem e-tronu GT byste si kromě mixu rychlosti a komfortu měli užívat také krásné a funkční prostředí v moderním duchu značky Audi. Můžete si hovět v příplatkových sportovních sedačkách s 18 směry nastavení a budete hledět na přístrojový panel s 12,3palcovým displejem, který může být na přání doplněný průhledovým displejem, standardně dodávaný 10,1palcový infotainment zvládá všechny triky mobilní (indukční nabíjení, podpora Apple CarPlay a Android Auto) a online konektivity (LTE připojení, wi-fi hotspot, online služby, vzdálený přístup) včetně hlasového ovládání, příplatkové 710wattové audio Bang & Olufsen s 16 reproduktory ozvučí jinak tichý interiér (tedy pokud nebudete mít zapnutý umělý sportovní zvuk). Paradoxně tu chybí další dotykový displej ovládající klimatizaci (ta má samostatný panel) a další kontextové funkce, Audi také nepřejalo koncept Porsche s dalším displejem infotainmentu před spolujezdcem.

Foto: Audi

Kabina pojatá v nejlepším stylu značky Audi

Co tu ale chybět nesmí, je dlouhý zástup jízdních asistentů počínaje nouzovým brzděním přes monitorování mrtvých úhlů až po adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu. Hodit se bude i asistent efektivní jízdy, který vám bude radit, kdy je rozumné dát nohu z plynu, panoramatický kamerový parkovací asistent nebo systém nočního vidění doplňující výkonné laserové světlomety (už v základu však mají techniku LED Matrix).

Výroba modelu e-tron GT již začala v továrně Böllinger Höfe v samém srdci Audi v německém Neckarsulmu (na stejné lince vzniká supersport R8) a na českém trhu bude v prodeji od druhé poloviny února. Jeho český ceník začíná na částce 2 774 900 Kč za e-tron GT quattro (srovnatelný Taycan 4S je o čtvrt milionu dražší), výkonnější RS e-tron GT pak pořídíte za 3 756 900 Kč. V obou případech je zahrnutá prodloužená záruka na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček na 5 let / 120 000 kilometrů.

Reklama

Sdílejte článek