Hlavní obsah

Audi A1 30 TFSI – za krásu se platí... draze

Foto: Audi ČR

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

K otestování se nám dostala druhá generace nejmenšího hatchbacku ingolstadtského výrobce s kruhy ve znaku - Audi A1. Stojí před námi červený krasavec s paketem S-line a nemůžeme mu odolat. Netrpělivě nasedáme a jsme zvědaví, jestli naše očekávání nezklame. Ale postupně…

Článek

Vzhled? Je to krasavec!

O designu současných vozů Audi se vedou polemiky. Někomu se líbí, jiní jim vyčítají, že jednotlivé modely vypadají všechny unifikovaně a liší se jen velikostí. Podle nás to ale v případě modelu A1 rozhodně neplatí.

Oproti předchozí generaci ušla „á-jednička” kus cesty. Její design je atraktivní a zároveň vyspělý. Nešokuje, ale je líbivý a ve variantě sportovního paketu S-line i dostatečně agresivní. Můžou za to sportovní osmnáctipalcová kola, LED světlomety, černé doplňky, ale i detail v podobě „škvíry” pod kapotou, která dodává už tak povedené přídi ještě více na dravosti. Výsledkem je příjemný celek, který zejména v námi testované červené barvě budí zájem a touhu vyrazit s á-jedničkou na cesty.

Foto: Audi ČR

Po designové stránce si nová A1 oproti první generaci polepšila

Krása není všechno

Není pochyb o tom, že je nová A1 hezké auto. Důležité ale také je, co skrývá uvnitř. Nejmenší hatchback německého výrobce je postaven na platformě MQB (A0), tedy na té samé jako Volkswagen Polo či Seat Ibiza. To dává tušit, že se nejedná o žádného velikána. Uvnitř se ale rozhodně necítíte stísněně, tedy alespoň vpředu ne. Na zadních sedadlech to pro vyšší postavy ale samozřejmě nebude ono, s tím se však dá v této kategorii vozů počítat.

Ačkoliv má auto vizáž sportovního frajera, pod kapotou najdeme jen litrový tříválec. Asi nikdo z automobilových nadšenců není fanouškem tohoto motoru a ani já nejsem výjimkou. Pro malé auto sice výkonově stačí, ale problém je, že převodovka ráda motor podtáčí a jet v rychlosti 60 km/h na sedmičku litrovému motoru zkrátka nesvědčí. Je to slyšet i cítit – motor nepatrně vibruje a odezva na plyn je v takových chvílích pomalá.

Foto: Audi ČR

Litrový tříválec možná do menších aut stačí, tohle Audi si ale zaslouží víc

Mnohem příjemnější je auto v režimu dynamic. Drží motor ve vyšších otáčkách, nechybí mu dynamika a konečně nemá člověk pocit, že se motor dusí. A v neposlední řadě má i mnohem zajímavější zvuk, což je ale jistě zásluha zabudovaných reproduktorů, protože od tohoto motoru nemůže takový zvuk pochopitelně přicházet v úvahu. Nevýhodou pak je samozřejmě vyšší spotřeba, kvůli které bude většina uživatelů stejně jezdit po většinu času v klasickém jízdním režimu Auto.

Námi testovaný automobil byl vybaven příplatkovým sportovním podvozkem. Ten zaslouží pochvalu, je sice o něco tužší než je zvykem, jízda s ním je ale přesto komfortní. V dynamičtěji projetých zatáčkách je pak dobrou oporou a posouvá A1 takřka na úroveň větší a těžší motokáry.

Nadechněte se, nekončíme

Když se to vezme kolem a kolem, je Audi A1 vcelku dobré auto. Nesmíte ho brát jako sportovní hatchback, i když se snaží svým vzhledem vyvolat takový dojem, ale jako příjemné a dobře vypadající auto s vyváženými vlastnostmi pro každodenní použití. Problémem však je, že si u něj za všechno připlatíte. A když říkáme za všechno, myslíme opravdu za všechno. Základní cena Audi A1 30 TFSI je 673 900 korun, námi testovaný kus vyjde však téměř na milion (konkrétně 978 623 Kč).

Podobně, či spíše o něco lépe vybavený Volkswagen Polo vás vyjde zhruba o 300 tisíc levněji. V tomhle případě bychom za cenu blížící se milionu korun čekali o něco víc výbavy. Chyběla nám třeba navigace, zadní parkovací kamera, elektricky sklápěná zrcátka či keyless přístup. Ale tohle auto si zkrátka nekupujete kvůli jednotlivým prvkům výbavy, ale protože chcete kvalitní Audi. A to za ty peníze bezesporu dostanete.

Technické údaje
Motorzážehový tříválcový TFSI
Zdvihový objem999 cm3
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Výkon85 kW (116 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment200 Nm při 2000 - 3 500 ot./min.
Převodovkasedmistupňová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 105 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,5 s
Maximální rychlost203 km/h
Spotřeba (kombinovaná)6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kola a pneumatiky215/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 030/1 740/1 433 mm
Rozvor2 563 mm
Objem zavazadlového prostoru335 l

Reklama