Hlavní obsah

Blog: Abraham končí v Moto GP. Říkejte si, co chcete, je to škoda!

Foto: Karel Abrahám

Abyste mohli závodit v MotoGP, nestačí vám jen peníze, potřebujete i talent. Abraham měl naštěstí obojí

27. 11. 2019

Karel Abraham končí v moto GP a podle reakcí spousty lidí je to to nejlepší, se mohlo stát. Padája, tak mu říkali. Jenže Padája je společně s Františkem Štastným a Lukášem Peškem zatím jediným českým jezdcem, který dokázal vyhrát závod mistrovství světa. A i když v Moto GP ve většině závodů uzavíral startovní pole a i když podle vyjádření mnoha diskutujících na sociálních sítích máme v Česku stovky a možná i tisíce lidí, kteří by byli rychlejší než on, tak jedno je jisté – českou vlajku v Moto GP teď asi dlouho neuvidíme…

Článek

Jede se poslední Velká cena mistrovství světa v roce 2010, Abraham už má podepsanou smlouvu o přestupu z Moto2 do královské třídy MotoGP a Casey Stoner před pár týdny na jeho adresu prohlásil, že „Je to dobrý kluk, který tvrdě pracuje, ale k MotoGP potřebuje mnohem lepší výsledky, než měl doposud“. Závod se koná ve Valencii a Abraham startuje z devátého místa, má bolavý loket a teoreticky už mu vlastně o nic nejde. Jenže on se od poloviny závodu tahá o bednu s dalšími třemi jezdci a pak, při nájezdu do posledního kola, využije souboje mezi Tonim Elíasem a Andreou Iannonem, jde na první místo a to už si drží až do finiše závodu! Ještě pořád si myslíte, že mu chybí rychlost?

O devět let později končí Abrahamova sezóna mnohem smutněji. Mailem dostává výpověď smlouvy, byť má kontrakt i na příští sezónu. Překládá si španělský text od notáře týmu Reale Avintia Ducati a pak na svém facebooku vydává prohlášení, že od roku 2020 už nebude součástí MotoGP. „Moc mě to mrzí a těžko se mi to píše, ale už se bohužel nedá nic dělat. Bylo to skvělých 15 let v mistrovství světa, mám spoustu nádherných vzpomínek, které mi už nikdo nevezme. Děkuji!“ Místo něj nejspíš přichází do týmu dvojnásobný mistr světa třídy Moto2 Francouz Johann Zarco.

Ti, kteří mu nepřáli, říkají, že konečně dostal padáka a že jeho výsledky byly jen ostudou. Že jiní by za peníze, které jeho závodění stálo, zajeli podstatně lepší výsledky. Připomínají, že letos bylo jeho maximem třikrát 14. místo v závodě, že devět bodů je všem pro smích. A že kdyby za sebou neměl bohatého otce, že by nikdy nic nedokázal.

Foto: Karel Abrahám

Karel Abraham závodil v mistrovství světa patnáct let, jen v roce 2016 si odskočil k superbikům. V MotoGP vydržel 8 sezón a odjel tam 122 závodů

Jenže zapomínají, že v roce 2010 ještě v Moto2 dokázal jednou dojet na bedně a poslední závod vyhrát. Že si před dvěma lety v Argentině vyjel v MotoGP senzační druhé místo v kvalifikaci, v závodě jako takovém pak skončil desátý. A že ve dvou sezónách byl v MotoGP na celkovém 14. místě… Za peníze se dá koupit leccos, ale ne talent a rychlost.

Jistě, všichni bychom si přáli, aby pravidelně jezdil minimálně v první desítce nebo aby rovnou vyhrával, ale nebylo náhodou už úspěchem samo o sobě, že v MotoGP svého jezdce vůbec máme? Protože kromě něj jezdí Mistrovství světa motocyklů už jen Filip Salač a Jakub Kornfeil, oba dva v kategorii Moto3. První z nich byl letos v celkovém pořadí 23. a druhému patří 14. místo. To jen pro srovnání. A nezapomínejme, že třeba Rakousko nebo Německo svého jezdce v MotoGP vůbec nemají!

Ti, co Abrahama znají osobně (a že jsem kvůli tomu obvolal hned několik lidí), se shodují, že navzdory tomu, že mu jeho táta neměl problém zaplatit sedačky v MotoGP, tak je Karel pořád úplně v pohodě kluk, který je skromný a přátelský. A že jezdit opravdu umí.

Foto: Karel Abrahám

Otázkou zůstane, jak by byl Abraham rychlý, kdyby měl k dispozici motorku té nejnovější specifikace

No, aby taky neuměl. Je totiž důležité si uvědomit, na jaké technice Abraham jezdil. Měl sice tovární motorku, ale vždy šlo o loňský kus a nikdy to nebyla motorka stoprocentní. Tak to prostě je, to vám řekne každý, kdo se okolo MotoGP motá. A stará motorka je prostě v každé zatáčce o něco pomalejší. Pro příklad - když to bude o pouhou desetinu, tak je to ve dvanácti zatáčkách na okruhu 1,2 vteřiny. Při závodě na 21 kol je to celkem 25,2 vteřiny. A to je celý svět. Je strašně jednoduché to zpochybnit, ale myslím, že je fér, aby to někdo napsal. A kdo někdy závodil, tak vám řekne, jak vyrovnaná je ta špička.

Jen pro srovnání – v MotoGP se objevili jezdci, kteří i na továrních strojích vyhořeli a odjeli jen pár závodů, aby pak zase beze stopy zmizeli.

Ano, Karel Abraham měl to štěstí, že jeho táta mu závodění v MotoGP mohl zaplatit. A že ho tlačil vlastně odmala, když Abraham opustil sjezdové lyžování a začal jezdit na minibiku. Jenže takový je motorsport a já znám spoustu rychlých kluků, co jim chybí peníze, a třeba v českém rallye jezdí spousta lidí, kterým sice peníze nechybí, ale zase jim chybí ten talent. A Abraham pomalý nebyl, to by jinak v MotoGP nejezdil (i na to jsou regule) a navíc měl to štěstí, že měl finanční zázemí. Rozumíme si?

Foto: Karel Abrahám

Tak jo, je konec. Bohužel. A jedno je jisté – na dalšího českého jezdce v MotoGP si pár let počkáme

Pár z těch lidí, co jsem oslovil, se ale taky shodlo na tom, že Abraham nikdy nepatřil k těm jezdcům, pro které by motorky byly úplně všechno. Třeba Rossi, Marquez nebo Dovizioso jezdí na všem, co má řídítka, a kde to jen jde. Pověstné už jsou Rossiho motokrosové kempy, kde trénuje on i spousta jeho konkurentů. Získávají tak balanc a cit. Abraham si při závodění stihl udělal pilotní průkaz na vrtulník, vystudoval vysokou školu, rád se pochlubí, že chodí střílet a skákat s padákem, vede motocyklovou školu… Mohlo to být vítané rozptýlení, ale jde to brát i tak, že závodění v MotoGP nedal všechno.

Jenže tenhle článek nepíšu kvůli tomu, abych hodnotil Karla Abrahama, vždyť já ho osobně ani neznám. Píšu to kvůli tomu, že mě štve, jak spousta lidí Abrahamův konec v mistrovství světa vítá a oslavuje. Navíc většina z nich zná motorky jen z televize nebo z klubových dní. Plácají se po ramenou, že oni zajedou Brno za 2:10 a říkají, že oni by na Abrahamově motorce jeli rychleji než on. Vážně? On jel Brno v kvalifikaci za 1:56, a když pršelo, tak za 2:07. To, že se mu na závodech v Brně ale opakovaně nedařilo, to je fakt. Ale v Česku není o moc rychlejších motocyklových závodníků, jestli vůbec nějaký je. Je důležité si uvědomit, že MotoGP je ten největší motorkový cirkus na světě a že, i kdyby šlo všechno úplně po másle a Filip Salač se tam třeba jednou dostal (ten má podle všeho největší naději), nebude to dřív než za tři roky. A že celou tu dobu budeme jen koukat a čekat, jestli, třeba, někdy, možná…

Foto: Karel Abrahám

V Brně se do první zatáčce brzdí v rychlosti 320 km/h. Tohle umění si za peníze nekoupíte.

Společně s Abrahamem opustil svět MotoGP i Jorge Lorenzo, pětinásobný šampion. Všichni mu tleskali ve stoje. Ale když se podíváte do výsledkových listin, zjistíte, že ho Abraham letos dokázal porážet.

A ještě jedna věc, úplně na závěr… Viděli jste výsledky testů ve Španělsku? Současnou motorku Karla Abrahama dostal na test brazilský závodník Eric Granado, aktuální vítěz MotoE, což je mistrovství světa elektrických motocyklů, takže nejspíš šikovný jezdec, že? A víte co? Dojel na 22. druhém místě, na Viňalese na prvním místě ztrácel 5 vteřin a 925 tisícin. Brad Binder na 21. místě byl pak od Viňalese 2 vteřiny a 849 tisícin! A já se ptám znovu: Ještě pořád si myslíte, že mu chybí rychlost?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama