Hlavní obsah

Abarth slaví 70 let touto (další) speciální edicí modelu 500

Foto: Abarth

Abarth slaví 70 let – jak jinak, než další speciální edicí jejich zdivočelé motokáry!

11. 10. 2019

Abarth – v našich končinách je to značka zavedená spíš mezi znalci, což nic nemění na tom, že má poměrně bohatou závodní historii, a to zejména s vozy automobilky Fiat. Z roztomilého „fiátku“ 500 dokázali v 60. letech udělat rozzuřenou motokáru, jejíž evoluce pak vygradovala verzí 695 SS, u které se zjistilo, že se vzhledem k tehdy vzadu uloženému motoru lépe chladí a lépe jede s otevřeným víkem kufru, respektive v tomto případě kapotou. Nakonec se tak 695 SS běžně prodávala…

Článek

Avšak léta plynou a moderní „cinquecento“ už spoléhá na osvědčenou a „bezpečnou“ koncepci „všechno vpředu“ – tedy jak pohonná jednotka, tak poháněná kola. V tomto případě samozřejmě jízda s otevřenou kapotou nepřipadá v úvahu, jak koneckonců kdysi potvrdil v testu Jeremy Clarkson ve „starém Top Gearu“. Z nějakého důvodu si stěžoval na nedostatečný výhled z auta…

I tak ale Abarth nepřišel o své kouzlo, ostatně drží si je i „pětistovka“ jako taková, a to i přesto, že „moderní“ Fiat 500 se vyrábí už od roku 2007. Letí to, co? A teď, 70 let od založení věhlasného italského úpravce, tu je tento Abarth 695 70 Anniversario. Bystré oko si všimne, že nejmarkantnější změnou oproti „běžnému“ Abarthu tu je výrazné zadní křídlo s velkým sklonem – trochu připomíná páva, když rozhrne svoji, ehm, chloubu. Svým způsobem.

Foto: Abarth

Pro auto s poháněnou přední nápravou se může zdát zadní křídlo zbytečné, ale pomáhá zvýšit stabilitu ve vysokých rychlostech

Ale podle všeho to křídlo na autě má své opodstatnění, o čemž se nás Fiat snaží přesvědčit krásnými snímky z větrného tunelu – křídlo je nastavitelné do celkem 12 poloh v rozmezí náklonu 0 až 60 stupňů. V maximálním „pavím“ nastavení pak zadní nápravu tlačí k zemi silou až 42 kg při rychlosti 200 km/h, a výrazně tak zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech. Otázkou je, jak často člověk s Abarthem 695 pojede těch 200 km/h. Nebo s kterýmkoliv jiným autem obecně…

Nicméně pořád je tu rozšiřující bodykit, nyní zvýrazněný kontrastním zbarvením, doplněný o macatá kola s ráfky od OZ Racing. Velkou výhodou verze 70 Anniversario potom je, že všechno skvělé na Abarthu 695 – laděný výfuk Monza Record, již zmíněná 17palcová kola, brzdy Brembo a sportovní diferenciál s omezenou svorností – je ve standardu. Je fakt věčná škoda, že 1,4l turbomotor zůstal mechanicky beze změn, takže na přední nápravu stále putuje výkon 180 koní a 250 Nm.

Abarth 695 70 Anniversario vznikne v příhodném počtu 1 949 kusů, což odkazuje na rok založení značky Abarth.  téměř „brčálově“ zelený lak nese jméno Monza 1958 a odkazuje na původní Fiat 500 Abarth, který na vyhlášeném italském okruhu stanovil ve své době hned šest rekordů – a nesl přesně takové zbarvení. V případě, že vás známí nazývají jakkoliv, jen ne nostalgikem, je tu na výběr ještě z dalších čtyř barevných provedení, a tak žádný strach, že byste si snad nevybrali.

Musíme poznamenat, že na těchto rozzuřených nákupních taškách prostě něco je – nevadí jim, když jim takříkajíc šlapete na krk, právě tak totiž fungují nejlépe a ještě vás za to štědře odmění. Je to čistá, nefalšovaná zábava. Trochu jako na motokáře. Jen počítejte s tím, že tahle konkrétní „motokára“ od Abarthu není zrovna levná záležitost – cena Abarthu 695 70 Anniversario po přepočtu atakuje hranici 850 tisíc korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb