Hlavní obsah

Pozor na kvalitu filtrů: Ty špatné klidně zničí motor!

Foto: Dalibor Žák

Každý chce na servisu auta ušetřit nebo aspoň nechce utrácet zbytečně moc. Jenže ono to šetření „za každou cenu“ může klidně skončit příšerně drahým problémem. Jednou věcí, na které se často šetří, jsou různé filtry. Přitom ale právě tyhle díly bývají nesmírně důležité pro to, aby auto spolehlivě fungovalo.

Článek

Na nejrozšířenější značky aut je na trhu nejen dostatek doplňků, ale také náhradních dílů. Je celkem jedno, jestli se jedná o karosářské díly, komponenty podvozku či díly pro motor a běžnou údržbu. Výběr je opravdu veliký a člověk by si i řekl, že je to přece pro přísně hlídaný automobilový průmysl a že všechno musí být kvalitní a plně funkční.

FiltryVideo: Garáž.cz

Jenže tak tomu bohužel není. A někdy ani nemusí platit, že dražší díl je automaticky ten lepší. Typickým příkladem toho jsou oleje. Výrobci mají velmi specifické požadavky, a ne vždy je pro vaše auto ten nejdražší olej automaticky to nejlepší, co mu můžete dopřát. A podobné je to i u různých filtrů.

Asi víte, že cokoli, co se do auta nebo motoru musí dostat, prochází nějakou filtrací (dnes už vlastně prochází filtrací i to, co se z motoru dostává, ale o DPF si napíšeme jindy). Filtry, ať už ty pro čištění vzduchu nebo provozních kapalin, se samozřejmě také musí pravidelně měnit. Ale vyplatí se na nich šetřit a automaticky kupovat ty nejlevnější?

Na modelovém příkladu ojeté Octavie 2.0 TDI druhé generace si ukážeme ty nejdůležitější filtry, které v autě máte, řekneme si, jak často byste je měli měnit a že byste rozhodně neměli za každou cenu šetřit, protože ty cenové rozdíly jsou mezi nejlevnějšími filtry a těmi originálními skutečně malé. Ale v některých případech i ty nejdražší mohou vašemu autu hodně uškodit.

Olejový filtr

Ačkoli olejový filtr je snad nejméně zanedbávaný z filtrů, protože se zpravidla mění při každé výměně oleje (i když jsou tací, kteří jen vypustí olej a nechají v autě starý filtr), i v jeho případě se dá napáchat docela dost škod, když se použije díl nevhodný, případně se špatně postupuje při jeho montáži.

Více jsme se tomu věnovali v článku o ojeté Fabii 1.9 TDI s 320 000 km na tachometru, a jelikož na Octavii nebylo pro naše potřeby nutné olej a filtr měnit, připomeneme si důležité věci z minula. Hlavní funkcí olejového filtru je zachytávat nečistoty v oleji, a to jak různé kaly a saze, tak i kovové částečky vzniklé přirozeným opotřebením motoru.

Foto: Dalibor Žák

Některé neznačkové olejové filtry se při montáži klidně i zbortí a pak vůbec neplní svou funkci. Také mohou kvůli nevyhovujícím rozměrům špatně těsnit

Ačkoli se požadavky jednotlivých automobilek na kvalitu filtrů mohou lišit, zpravidla vždy chtějí dostatečnou propustnost s účinnou filtrací. Originální olejové filtry mají takové vlastnosti, které vyhovují požadavkům výrobce, a automobilka za jejich kvalitu ručí. Prošly náročným schvalovacím procesem. Naopak některé neznačkové olejové filtry nemusí přísné požadavky na filtraci splňovat. Buď má neznačkový filtr příliš vysoký odpor, nebo naopak propouští příliš velké částice, čímž se zvyšuje opotřebení motoru. To, že skoro stejně vypadá, nemusí znamenat, že také stejně funguje.

„Jedním takovým případem byl pán, který přijel s tím, že po výměně oleje na volnoběh svítí kontrolka mazání. Zde byl na vině neoriginální filtr s nesprávnou průchodností. Drobná finanční úspora za neoriginální díl byla rázem pryč, protože s originálním filtrem šel do vozu i nový olej. Pokud by si zákazník závady nevšiml nebo ji ignoroval, mohlo dojít k fatální škodě na motoru. Vymáhat zpět peníze u neautorizovaného servisu je pak zdlouhavé a náročné,“ popisuje své zkušenosti ze servisu Ondřej Ondrejka, specialista oddělení aftersales značky Škoda.

Neznačkové filtry také často kvůli nevyhovujícím rozměrům pořádně nepasují, nemají kvalitní těsnění a podobně. V dodaném balení také může chybět potřebný materiál k práci, například různé šrouby, podložky, dodatečná těsnění a podobně. Naopak originální filtry či filtry od prvovýrobce, tedy dodavatele automobilek, požadované vlastnosti splňují. Na olejovém filtru ani moc neušetříte, protože cenové rozdíly mezi originálním filtrem či filtrem od prvovýrobce a neznačkovým nejlevnějším „no-name“ se pohybují klidně jen v řádu několika desítek korun, maximálně okolo stovky. Má smysl kvůli tomu riskovat poškození motoru za desítky tisíc korun?

Ještě připomeneme, že olejové filtry se nacházejí také v některých automatických převodovkách a systémech pohonu všech kol. Tady záleží na tom, jaký servisní interval výrobce nastavil. Bohužel právě u převodovek, systémů pohonu všech kol a diferenciálů bývá dnes často náplň považována za doživotní a výrobce výměnu náplně a filtru vůbec nepředepisuje.

Foto: Petr Dorotovič

U některých automatických převodovek není pravidelná výměna oleje vůbec předepsaná. Když se pak mění na přání zákazníka, musí se odmontovat celá vana převodovky a dát na převodovku, včetně šroubů a těsnění, nová. Filtr je totiž integrován do samotné vany. Takový servis je sice drahý, ale zase si můžete vybrat, jestli utratíte jednou za čtyři až šest let odhadem tak 8 až 12 000 korun, nebo si po osmi letech koupíte nový automat za čtvrt milionu

Výměna sice možná je, ale servisně je poměrně obtížná. A proto ji skoro nikdo nedělá. Jestli ale chcete životnost těchto komponent prodloužit, zeptejte se na možnosti a doporučené intervaly. Pokud výrobce výměnu nepředepisuje, obvykle se říká, že je dobré měnit olej a filtr převodovky po 60 000 km nebo 4 letech. Pro systémy pohonu všech kol se používá stejné doporučení. Pozor, některé značky u specifických modelů mohou mít interval ještě kratší (klidně jen 30 000 km). Typicky krátké servisní intervaly mívají americké automobilky a také některé japonské značky.

Intervaly se také liší v rámci automobilky a modelů podle typu převodovky či pohonu všech kol. Například pod označením DSG u koncernu Volkswagen (a tedy i u naší domácí značky Škoda), se skrývá několik různých automatických převodovek pracujících sice na stejném principu, ale lišící se detaily. V závislosti na konkrétní převodovce pak ten interval buď stanovený není, nebo je například 60 či 120 000 km. To si ověřte.

Filtr sání

Zatímco olejový filtr snad všichni mění automaticky s každou výměnou oleje, o sacích filtrech, tedy těch, které filtrují vzduch pro motor, se názory na interval výměny různí. Výrobci mají také různé intervaly výměn, mohou se lišit i lokálně (automobilky třeba pro specifické trhy s vyšší prašností stanovují kratší intervaly, takže běžný interval třeba na 90 000 km a 6 let může být zkrácen na 30 000 km a dva roky). Pokud není uvedeno jinak, značkové servisy mění filtry sání podle standardního plánu.

Foto: Dalibor Žák

Stačí srovnat nový filtr a ten, který byl v autě zhruba rok. Ačkoli by ještě měněn být nemusel, už je vidět, kolik nečistot zachytil

Pokud samozřejmě chcete, servis vám filtr sání vymění i dříve. Nic tím nezkazíte. Co naopak ale zkazit můžete, je použití neschváleného dílu koupeného kdo ví kde. Čistota vzduchu přiváděného do motoru je nesmírně důležitá a neotestované neoriginální filtry mohou do motoru propustit větší prachové částice, které pak zanášejí sání a především poškozují motor. Nekvalitní filtry mohou kvůli nevyhovujícím rozměrům špatně těsnit, nebo naopak budou mít omezenou průchodnost vzduchu.

„Neoriginální a špatně usazené filtry mohou způsobit celou řadu nepříjemností. Pozorný řidič si obvykle všimne, že je něco v nepořádku dříve, než dojde k větší škodě. Jednou za námi do servisu přijela dáma s tím, že auto má po návštěvě neautorizovaného servisu na volnoběh hrubý chod a v nízkých otáčkách neběží správně. Příčinou byl neoriginální filtr vzduchu, jehož struktura byla příliš hustá a nedovolovala průchod dostatečného množství vzduchu,“ doplňuje Ondrejka ze Škody.

Foto: od čtenáře

Tohle nám poslal jeden čtenář, kterak k údržbě jeho auta přistupoval značkový servis automobilky Land Rover. Filtr sání podle všeho nevyměnili za těch více než 100 000 km nikdy

Ani tady to šetření nemá smysl, protože v závislosti na modelu a motorizaci se rozdíly mezi cenami originálních či prvovýrobních sacích filtrů a těch nejlevnějších pohybují maximálně kolem pár stovek. Naše doporučení, jestli chcete šetřit: než měnit každý rok nejlevnější vložku filtru pochybného původu a kvality, to raději používejte originální filtr a měňte ho v předepsaném intervalu (například 60 000 km nebo 3 roky).

Pozor také na montáže různých sportovních vložek filtrů sice s vyšší slibovanou propustností vzduchu, ale zároveň schopností propouštět větší částice. U závodního auta, u kterého se dělá generálka motoru několikrát za sezonu, je to asi jedno, ale u běžného auta takový filtr nemá co dělat. Tyto filtry jsou také o dost dražší, klidně i v řádu tisíců korun. Vyžadují také velmi pečlivou údržbu pomocí speciální chemie (perou se, suší, napouštějí speciálními oleji). Jejich určení je opravdu jen pro závodní auta, kde se s vyšším opotřebením motoru počítá. Na své běžné auto je nedávejte, protože očekávaného výsledku, tedy zvýšení výkonu, stejně většinou nedosáhnou, aspoň tedy ne tak, abyste to poznali.

Kabinový filtr

Velice opomíjený je kabinový filtr, který čistí vzduch, který dýcháte, přicházející do interiéru. Filtr má především zachytávat nečistoty a prach, které mohou také poškodit okruh ventilace (různé lopatky, motorky a podobně). Ale určité typy filtrů mají rovněž antibakteriální a antialergický účinek.

Foto: Dalibor Žák

V kabinovém filtru se usazují i velké nečistoty, listí a větve. Dostává se do něj také vzdušná vlhkost a daří se tady mikrobům. Měňte filtr ideálně každý rok, ať dýcháte v autě čistý vzduch

Ačkoli servisní plán může říkat něco jiného, my doporučujeme měnit kabinový filtr každý rok nebo nejpozději po 30 000 km (obvyklý interval je 60 000 km nebo 2 roky, v prašném prostředí pak poloviční, tedy právě 30 000 km nebo jeden rok). Bohužel některá auta mají přístup ke kabinovému filtru mimořádně obtížný (třeba u Fordu Focus se musí dokonce odmontovat plynový pedál), takže pak není divu, že některé servisy takový úkon vynechávají. Když se tam „blbě leze“ jim, těžko se v tom bude vrtat majitel.

Pokud jste si někdy měnili kabinový filtr sami, určitě jste si všimli, že už i po jedné sezóně bývá plný listí, prachu a jiné špíny. I to je důvod, proč chcete používat jen kvalitní díly z prvovýroby či přímo originální produkt, který vždy přesně těsní.

Tady už se ceny mohou lišit. Nejlevnější filtry, které stojí do dvou stovek, většinou nemají vrstvu z aktivního uhlí a nemají antibakteriální a antialergický účinek. Značkové filtry s těmito vlastnostmi bývají o zhruba 200 až 400 korun dražší, ale fungují samozřejmě lépe. A také lépe pasují a nebortí se.

Foto: Dalibor Žák

Srovnání s novým filtrem ukazuje, kolik se toho za jednu sezónu na tom starém filtru usadilo. Doporučujeme používat filtry s aktivním uhlím a s antibakteriálním účinkem

V souvislosti s kabinovým filtrem ale myslete ještě na čistotu ventilace a klimatizace. Pravidelným čištěním klimatizace zamezíte tvorbě bakterií a doplňováním chladicího média zajistíte její správnou funkci. Můžete mít sice nastokrát krásný originální kabinový filtr, ale když pak máte ve výměníku klimatizace plíseň a bakterie, je takový filtr k ničemu a v autě vám to bude smrdět jako v zatuchlém sklepě.

Palivový filtr

Na výměny palivového filtru se také zapomíná, přitom především u dieselů je to poměrně důležitá součást celého systému. Diesely mívají filtry větší, často umístěné v samostatném „domečku“. Podobně jako u olejových filtrů se používá buď zapouzdřený typ, nebo papírová vložka. U většiny benzinových motorů je filtr přímo připevněn na palivové potrubí, nachází se obvykle pod autem. I u nich jsou různé typy, některé jsou vybaveny i výpustním ventilkem pro jeho odkalení.

Foto: Dalibor Žák

Diesely jsou na čistotu paliva náročnější, respektive se nafta více kontaminuje a musí se pořádně čistit. Používají se takovéto filtry, v případě Octavie II. generace je to papírová válcová vložka

Foto: Dalibor Žák

U dieselů se výměny provádějí mnohem častěji (klidně každý rok, pokud toho najedete více). Značkový filtr bude vždy dobře těsnit a nepropustí do citlivých a drahých vstřikovačů něco, co tam být nemá

Palivový filtr má především bránit průniku nečistot z nádrže do palivového vedení, ale také čistí samotné palivo, které může být kontaminováno. Drobné částečky kovu, prach a jiné nečistoty mohou ochromit velice citlivé vstřikovače. Kdo někdy opravoval dieselové vstřiky, určitě ví, kolik taková „sranda“ stojí.

Proto i u palivového filtru je velice důležitá jeho kvalita, musí přesně pasovat, být těsný a zároveň dostatečně propustný. Takové vlastnosti zaručí jen přesně ten typ schváleného filtru pro konkrétní vozidlo a motor. A pozor, mohou se lišit typy filtrů i podle typu motoru. Každý díl je tak potřeba objednávat ideálně přesně na konkrétní typ auta a motoru.

Reklama

Související témata:
Načítám