Hlavní obsah

Koenigsegg představuje hyperauto se zvláštním jménem a drtivým výkonem. I kdybyste na něj měli, nekoupíte ho

Foto: Koenigsegg

Že Lamborghini pojmenovává svoje auta podle býků, je známá věc, ale že Koenigsegg uvede svůj nejnovější a na okruhy orientovaný hypersport s odkazem na koně? To by čekal málokdo. Za touto na první pohled podivností se nicméně skrývá osobní příběh a hodně, ale hodně neelektrifikovaných hřebců.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Přivítejte nejnovější přírůstek do rodiny švédských hypersportů. Tohle je Koenigsegg Sadair's Spear (v překladu Sadairovo kopí), výkonný, lehký a na okruhy orientovaný vůz silně vázaný na zakladatele Christiana.

Hodí se připomenout, že úspěšný vizionář, na jehož hlavě byste nenašli jediný vlas, už dříve vzdal poctu svému otci Jeskovi tím, že po něm pojmenoval auto. A hodně dobré auto, dokonce nabízené ve dvou variantách.

Sadair's Spear vycházející právě z Jeska dostal své jméno po oblíbeném dostihovém koni Jeska von Koenigsegga (otec Christiana), na kterém žokej jel svůj poslední závod v roce 1976.

Foto: Koenigsegg

Aktivní zadní křídlo je funkční a generuje potřebný přítlak.

Středobodem novinky je důraz na aerodynamiku, jíž se tým Koenigseggu důkladně věnoval a optimalizoval přítlak i chlazení. Zadní aktivní křídlo tak vůz skutečně nemá na parádu, ale proto, aby drželo hypersport přilepený k zemi.

Proudění vzduchu dále ovlivňují přední křidélka, větrací otvory v kapotě, lamely v podbězích kol. Nechybí ani aktivní řízení světlé výšky, odpružení vyrobené na míru, exkluzivní kola nebo karbon-keramické brzdy.

Špičkovou karoserii i podvozek doplňuje pochopitelně srdce, v případě Sadair's Spear osmiválcové, pětilitrové, dvojitě přeplňované, spárované se superrychlým devítirychlostním automatem Light Speed ​​Transmission.

Foto: Koenigsegg

Střechu jde odejmout, ale uložit ji musíte leda do garáže. V autě pro ni není místo.

Jestli do nádrží (kapacita celkem 72 l) nalijete benzin, auto se vám odmění výkonem 1 300 koní, ale pokud použijete biolíh E85, pak očekávejte stádo 1 625 koňských sil. Více koní, méně emisí a bez elektrifikace.

Nejde nechat bez povšimnutí, že koňský hypersport o hmotnosti 1 385 kg je zhruba o 35 kg lehčí než ikonický Koenigsegg One:1 s vynikajícím poměrem výkonu a hmotnosti. Sadair's Spear je na tom ještě lépe.

Lehký, rychlý, vyprodaný

Uvnitř vozu s odnímatelnou střechou (není ji v autě kam uložit, leda do garáže) najdete minimalistickou středovou konzolu, sportovní sedadla z uhlíkových vláken a paměťové pěny, která mohou být vybavena šestibodovými pásy.

Foto: Koenigsegg

Karbonové sedačky mají výplň z paměťové pěny.

Řadicí páku nehledejte, jde o okruhový speciál na značkách, takže řadíte pomocí pádel pod volantem. Interiér pak nabídne třeba klimu, 4 airbagy, bezdrátovou nabíječku mobilů nebo audio s Apple Carplay i Android Auto.

Kvůli šetření hmotnosti výrobce ubral na zvukové izolaci, použil lehké materiály i v kabině a nasadil jinou technologii zpracování uhlíkových vláken. Úplné pohodlí tedy asi neočekávejte, špičkové jízdní vlastnosti ano. Mimochodem Sadair's Spear dokonce o 1,1 sekundy překonal Jesko Attack v čase na kolo na okruhu Gotland Ring ležícím ve Švédsku.

Koenigsegg Sadair's Spear orientovaný na okruhy bude striktně omezen na 30 kusů, ale jestli jdete vybrat kasičku, tak zadržte. Všechny vozy už byly prodány na soukromé prezentaci vybraným klientům. Automobilka nám tak ukazuje něco famózního, co si ale už nemůžeme koupit.

Související témata:
Koenigsegg Sadair's Spear
Načítám