Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

10 nejčtenějších testů ojetin v roce 2020

Foto: Dalibor Žák
28. 12. 2020

Asi už to pravděpodobně víte, ale kdyby náhodou ne, tak v Česku se každý rok prodá zhruba čtyřikrát víc ojetých aut než nových. Je to obrovský trh a i když spousta lidí stále dělá tu chybu, že si před koupí o jednotlivých ojetých autech nic nezjistí, tak to naštěstí vypadá, že většina kupujících si aspoň základní informace o autech shání.

Článek

Trh ojetin se průběžně kultivuje. I když stále někteří obchodníci používají trochu agresivní praktiky (kšeft je prostě kšeft) a samozřejmě je stále několik podvodníků, kteří se na neznalých zájemcích o ojetinu snaží obohatit, celkově se stav trhu zlepšuje a koupit dnes ojeté auto je poměrně bezpečný počin. Zejména, když si dopředu o možných kandidátech na vaše další auto něco zjistíte. Snad jsou právě naše články o ojetinách pro vás, když ne zcela vyčerpávající, tak alespoň užitečnou pomůckou.

A nás těší, že naším testům ojetin a článkům o ojetých autech obecně věnujete pozornost. Je to pro nás motivace je dělat dál, zlepšovat se, hledat nové informace a seznamovat vás se zajímavostmi, dobrými auty, ale také s těmi horšími či rizikovými. To, které články o ojetinách čtete nejvíce, nám také pomáhá vybírat, která auta nebo verze k testům a podrobnějšímu zkoumání zvolit.

Tím samozřejmě neříkáme, že čas od času nepřineseme nějakou okrajovou kuriozitu. Ale jak můžete sami vidět, i taková auta vás zajímají. Dali jsme tak dohromady desítku nejčtenějších testů ojetin v roce 2020 a zcela upřímně nás tento žebříček docela překvapil. Pár kousků bychom v TOP 10 rozhodně nečekali. Tak si pojďme tyto nejčtenější testy připomenout.

1. Toyota Auris Hybrid

Foto: Dalibor Žák

Praktická karoserie kombi, spotřeba do 5 l/100 km a téměř nekonečná spolehlivost. Ne, tohle není „oktávka v dieselu“, tohle je hybrid od Toyoty

Tohle jsme nečekali. Mezi nejčtenějšími a nejvyhledávanějšími články o ojetinách jsou vždycky hlavně škodovky a auta koncernu VW obecně, ale že jste vyšvihli na první místo hybridní Toyotu, na našem trhu spíše okrajový model? No, doba se evidentně mění a vás všechny asi zajímalo, jestli je opravdu ojetý hybrid lepší než ojetý diesel.

Toyota Auris je velmi slušné auto, a i když si na dost věcí kolem hybridního pohonu člověk musí zvyknout, je vlastně tenhle hybrid zajímavý, dynamicky zcela dostatečný a hlavně spolehlivý pohon. Podrobnosti najdete v článku, ale nejlepší je tohle auto vyzkoušet na vlastní kůži, aby poznal, že reálná dynamika v provozu je výrazně lepší než tabulkové údaje.

2. Škoda Octavia 1.4 TSI po 209 000 km

Foto: Dalibor Žák

Škoda Octavia s nájezdem přes 200 000 km? Bylo nám jasné, že se takový článek číst bude. Na první místo to ale přesto nestačilo

Na první místo ve čtenosti to tentokrát nebylo, ale i tak se Octavia, nejprodávanější nové i ojeté auto u nás, dostala hodně vysoko. Zajímal vás nejvíc článek o Octavii 1.4 TSI s nájezdem přes 209 000 km, které jsme se věnovali velmi podrobně. Také jsme ji vzali do válcové zkušebny a změřili její výkon, jak na tom diskutovaný motor po takové porci kilometrů je.

Třetí generace Octavie se začíná v bazarech dostávat na pozici nejžádanějšího auta. Ukazuje se, že hlavně v základních specifikacích bez drahé a komplikované výbavy je to vlastně jednoduché, spolehlivé a zcela dostatečné auto. V našich testech ojetin jste se ale už určitě dozvěděli všechny detaily (a víte, že právě benzinové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou v téhle Octavii asi nejlepší).

3. Ford Mondeo

Foto: Dalibor Žák

Ford Mondeo třetí generace (kterou mnozí označují jako čtvrtou) už stárne, ale pořád se dá najít ještě slušný kus. Povedené jsou dvoulitrové diesely

Minulé Mondeo už se dá koupit i za méně než sto tisíc korun, i když realistická nabídka slušných kusů po modernizaci stejně startuje až někde u dvou set tisíc. Nás spíše zajímalo, jak si tohle auto stojí po letech. Zajímavé totiž je, že i když je to tabulkově konkurence k Passatu či Superbu, tak v bazarech hraje roli alternativy k Octavii II. generace.

No a když se podíváme na techniku, motory a podvozek, tak se zdá, že Mondeo je dnes už lepší volba než právě „dvojková“ Octavia. Pro oba modely ale platí jedno společné: spousta ojetin má falšovanou historii a příšerně stočený tachometr. A těch hezkých kusů v rukou pečlivých majitelů je už velmi málo.

4. Opel Vectra Caravan 1.9 CDTI

Foto: Dalibor Žák

Kdo by to byl řekl, že se dá takovýhle praktický rodinný kombík se silným dieselem koupit za osmdesát tisíc korun. Skvělé auto, pokud máte hubený rozpočet

V rámci testů ojetin do 100 000 Kč vás nejvíce zajímala poslední Vectra. Testovali jsme populární kombi s dieselem 1.9 CDTI. A vlastně nás překvapilo, jak tak slušné, dostatečně silné, pohodlné a prostorné auto se spolehlivým motorem může být tak levné. Potřebovat nutně podobné auto, vůbec neváháme a vysázíme v bazaru za tuhle Vectru vše, co za ní chtějí. Do poslední koruny.

Důvod, proč jsou poslední Vectry tak levné, je prostý. Mají dost pokaženou pověst, za kterou mohou i předešlé modely. Ono se to postupem času zlepšilo a Opel na kvalitě zapracoval, ale reputace se napravuje špatně (Laguna od Renaultu by mohla vyprávět). Opel dokonce musel nástupce v podobě Insignie přejmenovat. Na druhou stranu jsou ale díky tomu Vectry z posledních let výroby slušná a levná auta.

5. Mercedes-Benz S 350 (W220) po íránské ambasádě

Foto: Dalibor Žák

V kolébavém, klidném a tichém luxusním Mercedesu opravdu prchlivost vaším majestátem nezacloumá. Ovšem tohle je vůz pro nadšence, který účty za opravy moc neřeší

Tohle byla taková bazarová kuriozita, kterou jsme nemohli jen tak nechat být. Mercedes třídy S, který sloužil na íránské ambasádě (dokonce jsme v měniči CD našli disk s kázáním nebo co to bylo), je prostě zajímavý materiál. Tyhle Mercedesy, které ve své době stály klidně přes tři miliony, se dnes dají koupit velice levně a mohou lákat zájemce o luxusní vůz s omezeným rozpočtem.

Jenže u těchto luxusních aut platí, že nákup je jedna věc a následná údržba druhá. Takové auto se prostě levně provozovat nedá a i na trhu ojetin je to záležitost spíše pro movitější nadšence, kterým není líto čas od času sáhnout do kapsy a vypláznout větší sumu peněz za opravy. Na co si dát u třídy S generace W220 pozor se dozvíte v článku. I to, jaká motorizace je nejlepší.

6. BMW 525d E60 za 100 000 Kč

Foto: Dalibor Žák

BMW řady 5 generace E60 v karoserii kombi s naftovým šestiválcem a luxusní výbavou se dá koupit za stejné peníze jako Octavia v holotě. Jenže to není všechno...

Tady máme další případ ojetiny do 100 000 Kč a nedivíme se, že vás zajímalo, jak na tom ojetý bavorák s moderní a poměrně složitou technikou (a naftovým šestiválcem a automatem pod kapotou) za takové peníze bude. Samozřejmě jsme takové auto vzali ke specialistovi na značku BMW, aby ho pořádně prověřil a provedl odhad nutných investic.

Detaily prozrazovat nebudeme – ajdete je samozřejmě v článku. Asi je vám ale jasné, že když ojeté a relativně moderní BMW stojí v bazaru jen sto tisíc, tak to má asi nějaký důvod. Záležitost pro někoho s omezeným rozpočtem? To rozhodně ne. Jestli nechcete nic řešit, kupte si za ty peníze raději dvojkovou Fabii.

7. Peugeot 5008

Foto: Dalibor Žák

Možná to není takový skleník jako Espace nebo Grand Picasso, ale MPV 5008 má pořád co nabídnout rodině, která potřebuje pět plnohodnotných sedaček a velký kufr

Kategorie vozů MPV je na ústupu a nedivíme se, že vás testy takových aut zajímají, protože dnes už si vlastně můžete pořádně vybírat jen na trhu ojetin. Nová MPV jsou totiž extrémně drahá a zcela mimo dostřel i trochu bohatší české domácnosti se třemi dětmi. Peugeot 5008 první generace je navíc poslední od této značky, který si ještě nechal klasické rozvržení interiéru bez toho nepochopitelného prťavého volantu, takže se v něm konzervativně založený řidič bude cítit lépe.

U ojetiny je ale důležitá technika a spolehlivost, takže se v článku samozřejmě dočtete, který motor je pro tohle francouzské MPV nejlepš na které pohonné jednotky si naopak máte dát pozor a které nemáte raději kupovat vůbec. Dozvíte se také, jak jsou na tom tahle auta s antikorozní ochranou. Nikdo přece nechce, aby se mu za pár let auto rozpadlo pod rukama.

8. Smart ForFour

Foto: Dalibor Žák

Tohle měla být původně také spíše bazarová kuriozita, ale vy jste Smarta vyšvihli do TOP 10 nejčtenějších testů ojetin. Alespoň teď víte, že díky technice od Renaultu je to vlastně spolehlivé a jednoduché auto

Že se malý Smart dostal do TOP 10 nás docela překvapuje. Ale zas to ukazuje, že lidé se chtějí odlišit a ne všichni musí mít nutně nějaké obrovské SUV, aby s ním jezdili po městě a k nákupnímu centru. Právě malý Smart s naprosto bezkonkurenčním poloměrem otáčení je do města ideální auto. Zajímavá je i jeho koncepce s motorem vzadu.

Asi víte, že tohle auto je příbuzné s Renaultem Twingo a těch rozdílů je jen pár. V testu ojetiny najdete podrobnosti o motorech, který je nejlepší a co se na nich může pokazit (pokud tedy vůbec něco). Pro značku Smart je tento model po kvalitativní stránce rozhodně zlepšení. Kdo by to byl řekl, že až spojení s Renaultem přinese německé automobilce lepší techniku...

9. Suzuki SX4

Foto: Dalibor Žák

Soutěž krásy SX4 nevyhraje a závody ve sprintu také ne. Ale pokud potřebujete univerzální nezničitelné auto s levným provozem, už nemusíte hledat jinde

Tohle Suzuki má trochu důchodcovskou image, jenže to je k němu dost nefér. Je to totiž velmi spolehlivé a i docela bytelné auto (tedy pokud si ho nekoupíte s tím nešťastným dieselem, o kterém více píšeme v testu). Navíc díky funkčnímu pohonu všech kol některých verzí najde velmi široké uplatnění. Když nechcete drahé, velké a rizikové SUV, ale potřebujete čtyřkolku, je právě SX4 jedna z mála dobrých možností na trhu ojetin.

Na rozdíl od kdejakých crossoverů tohle SX4 opravdu funguje ve všech podmínkách, snese s přehledem zablácenou polní cestu, nemá zvýšené servisní nároky a pokud se o něj staráte, vydrží toho opravdu hodně. Ani s korozí nejsou takové problémy, jak se o japonských autech traduje. Nedivíme se, že vás tenhle model zajímá, značce Suzuki se opravdu povedl.

10. Volkswagen Golf 1.4 TSI

Foto: Dalibor Žák

Proti Octavii nabídne Golf „prémiovější“ techniku i u běžnějších motorizací. Je to ale u ojetiny výhoda, nebo to znamená spíše zvýšené riziko a větší účty v servisu?

Je zajímavé, že mezi nejčtenějšími testy ojetin jsou jen dvě koncernová auta. Vedle Octavie je tím druhým Golf, a znovu jde o verzi s motorem 1.4 TSI. Takže žádný passat v tédéíčku nebo supír ve čtyřkolce. Evidentně vás nejvíce zajímají tyhle sice lidové, ale dynamicky už trochu atraktivnější verze. A nedivíme se, nám se motor 1.4 TSI generace EA211 líbí také a asi bychom mu dali přednost před dieselem.

Golfů je na trhu dost, ale nejvíce ojetin k nám míří z dovozu z flotil firem a operativních leasingů. To znamená, že musíte při výběru auta sledovat dost podrobností hlavně v historii auta. Ale ono to platí pro každou ojetinu. Protože je ojetých Golfů na trhu hodně, je vždycky lepší si připlatit za zcela transparentní auto, ideálně českého původu. Více podrobností se ale dozvíte v článku.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.