Hlavní obsah

Test ojetiny Toyota Auris Hybrid: Lepší než všechny diesely

Foto: Dalibor Žák
12. 3. 2020

Zapomeňte na složité moderní diesely s nesmírně choulostivými emisními systémy. Hybridní Toyota je proti tomu vzorem spolehlivosti. Jenom pozor na to, kde a od koho auto kupujete. Bazarová uloženka může být zbytečné riziko.

Článek

Dvouhmotnostní setrvačník, spojka, filtr pevných částic, EGR ventil, turbodmychadlo, piezoelektrické vstřikovače, systém vstřikování AdBlue... Když se opravy těchto částí nasčítají, jste v tom u moderního ojetého turbodieselu za nějakých 100 až 150 tisíc (nebo klidně i za víc) a ještě jste neujeli ani metr. Recenzovanou Toyotu ovšem nic z toho trápit nebude.

Dnes už musíte mít opravdu dobrý důvod k tomu, abyste si koupili ojetinu s naftovým motorem. Především toho musíte najezdit hodně, reálně nějakých 30 000 km za rok, ale radši spíš víc. Jinak hrozí, že se vám diesel vlastně vůbec nevyplatí. Lze ale vůbec na trhu najít nějakou alternativu?

K testu jsme ale dostali auto, které nabízí všechno, co správná ojetina nabízet má: vysokou spolehlivost, nízké provozní a servisní náklady, slušnou dynamiku, dostatečný kufr, prostor pro cestující i vzadu a také velice dobrou zůstatkovou hodnotu. Je to hybridní Toyota Auris ve verzi kombi.

Nabídka ojetých hybridů se zlepšuje

Na test jsme si tohoto hybridního Aurise v kombíku půjčili v Auto ESA. Vůz se sice skromnou, ale naprosto dostatečnou výbavou je v provozu od roku 2014 a ujel zatím jen 59 000 km. Prodejce za něj chtěl v době testu 340 000 Kč. Jediné, co může našincům chybět, jsou u tohoto auta vyhřívané sedačky. Ale to je problém konkrétního testovaného kusu, v příplatcích tato položka byla.

Foto: Dalibor Žák

Toyota Auris v karoserii kombi je dostatečně prostorná a určitě byste ji při úvahách nad dalším rodinným autem neměli přehlížet

V současné době je na trhu už docela dost hybridů. Inzertní portál Sauto.cz aktuálně nabízí skoro tisícovku aut s hybridním pohonem. Toyota inzerátům dominuje, zhruba polovina ojetých hybridů u nás je právě od této japonské značky. Nejlevnější jsou modely Prius první generace, které koupíte klidně i za nějakých 80 000 Kč.

Ceny Toyoty Auris druhé generace začínají u verze s hybridním pohonem na 230 000 Kč, ale obvykle jde o auta s velmi vysokými nájezdy – klidně i přes 200 000 km. Kombíky s nájezdem do 75 000 km stojí minimálně 320 000 korun, za zhruba 350 až 380 tisíc se dá pořídit velmi pěkné auto s nízkým nájezdem a bohatou výbavou.

Jen pro srovnání, podobně starý a ojetý Auris s atmosférickým motorem 1,6 l stojí v průměru o 40 000 korun méně než srovnatelný hybrid, diesely jsou dokonce ještě levnější. Ale u dieselů platí, že mají nejvíce najeto. Hybrid sice vychází ze srovnatelných verzí jako nejdražší, ale ono se to může v dlouhodobém horizontu vrátit. Ale to si ještě všechno vysvětlíme.

Je to vlastně úplně normální auto

Na tomhle hybridním Aurisu je nejlepší to, že je to na první pohled naprosto obyčejné a normální auto. To může být atraktivní pro lidi, kteří nechtějí do okolí křičet svou ekologickou uvědomělost. Třeba takový model Prius je podle mého natolik divný, že by se v něm plno lidí stydělo. Auris ne, ten je naprosto normální.

Foto: Dalibor Žák

Jednou z výhod hybridního Aurisu bude jeho usedlý design. Ne každý musí do světa křičet, že jezdí hybridním autem. To je možná důvod, proč má extravagantní Prius se stejnou technikou tolik odpůrců

Vůz má také klasicky řešenou přístrojovou desku, takže na řidiče nemá žádné specifické nároky. Je to jako každé jiné auto se samočinnou převodovkou. Potěší, že v téhle druhé generaci je akumulátor uložený již tak, že nekrade velkou část kufru. Auris Hybrid je tak i velmi praktické auto. Vzadu je pak dostatek místa. Sice ne jako v Octavii, ale pokud si řidič nepoloží sedačku jako u zubaře, bude za ním dost prostoru pro dospělého. Já jsem si „za sebe“ sedl pohodlně a měl jsem ještě dostatečnou rezervu na kolena.

Foto: Dalibor Žák

Přístrojová deska je, na rozdíl od Priusu, řešená tradičním způsobem. Je tu jen velmi málo zvláštností, jedinou významnější je asi volič převodovky a otravné pípání při zařazení zpátečky. Jde ale servisně odpojit (to určitě udělejte)

Jestli si myslíte, že hybrid je líné a pomalé auto, vyvedeme vás z omylu. Atmosférická osmnáctistovka spojená s elektromotorem má celkový výkon 136 koní a na relativně lehký Auris to opravdu stačí. Navíc systém pohonu zabírá téměř okamžitě a například ve srovnání se Seatem Leon 1.6 TDI, který testujeme v době, kdy čtete tento článek, působí hybridní systém v Toyotě jako vyloženě sportovní pohon.

Jede lépe, než byste čekali

Ono to na papíře nevypadá moc atraktivně, zrychlení 0-100 km/h za 10,9 sekundy (11,2 s u kombi) a nejvyšší rychlost 180 km/h (175 km/h u kombi) nikoho na zadek neposadí. Ale realita každodenního provozu se neměří stopkami na rovné silnici. Realita vyžaduje okamžité zrychlení. A to tady dostanete. Než byste se u jiného auta prokousali převodovkou ke vhodné rychlosti a čekali, až se nadechne turbo, nebo se motor probere, hybridní Auris už letí kupředu, co mu síly stačí.

Foto: Dalibor Žák

Toyotu Auris Hybrid asi nikdo neoznačí za sportovní auto, ale dynamika hybridního ústrojí je zcela dostatečná

Je na druhou stranu potřeba přiznat, že na Aurisu je jedna věc, která umí pěkně otravovat. Při zařazení zpátečky začne auto příšerně otravným způsobem pípat. Nejsou to parkovací senzory, je to signalizace zařazené zpátečky. Naštěstí to jde ale servisně odpojit, takže si tu otravnou věc nechte při první servisní prohlídce vypnout. Pak nebude mít hybridní Auris chybu.

Spolehlivost? Absolutní!

Pokud jde o techniku a její spolehlivost, asi už jste z dřívějších článků poznali, že právě tento typ hybridního pohonu se vyznačuje mimořádnou trvanlivostí. Dnes se budeme věnovat hlavně tomuto hybridu, ostatní motorizace jsme si podrobněji představili již dříve v testu ojetého Aurisu 1.2 Turbo.

Foto: Dalibor Žák

Tenhle pohon je to nejspolehlivější, co můžete v ojetině dnes koupit. Absence třecí spojky a složitých emisních systémů zaručuje, že tu vlastně není nic zbytečného, co by se mohlo a mělo rozbít

Ačkoli se může hybridní pohon zdát jako nesmírně složitý, tohle je vlastně velice jednoduché auto a co tu není, nemůže se rozbít. Toyota navíc stanovila na zážehové motorizace, včetně hybridu, přísný servisní plán, takže většina aut, která nevypadla z oficiálního servisního plánu, bude mít za sebou poctivou údržbu. Ona je tím podmíněna i až desetiletá záruka na akumulátor, takže majitelé měli a stále mají motivaci do servisu jezdit.

Zážehový spalovací motor má atmosférické sání a nepřímé vstřikování, takže nemá zvýšené nároky na palivo a vlastně ani na servis. K němu je připojena patentovaná hybridní převodovka, což je vlastně planetové soukolí bez třecí spojky a dvouhmotnostního setrvačníku. A na elektromotoru se vážně nemá co rozbít. Tenhle systém pohonu nemá slabý článek a majitelé Priusů z USA hlásí spolehlivé nájezdy přes 500 000 mil (800 tisíc km) a podobně. Internetem také už proběhly příběhy taxikářských priusů a aurisů s nájezdem přes milion kilometrů.

Foto: Dalibor Žák

V hybridní Toyotě Auris v kombíku by mohly najít svého favorita rodiny, které chtějí dostatečně prostorné a hlavně spolehlivé auto s dlouhodobě nízkými provozními náklady

Hodně dotazů se týká pomocné trakční baterie. Její životnost samozřejmě není nekonečná, ale i bez ní by auto mohlo jezdit. Jen s klesající kapacitou akumulátoru nebude ta hybridní asistence taková, což poznáte na rostoucí spotřebě paliva. Akumulátoru ale spíše než najížděné kilometry vadí dlouhodobé odstavení ve vybitém stavu, typicky někde u bazarníka. Takže pozor na takové ty půlroční uloženky.

Pokud ale hybridní Toyota jezdí, obvykle má ještě po 300 000 km akumulátor slušnou a dostatečnou kapacitu. Stav baterie se pozná podle toho, jak je schopná auto tahat jen na elektřinu při popojíždění. Ve městě by měla vydržet tak dva až čtyři kilometry elektrického režimu.

Toyota spolehlivé baterie Ni-MH obvykle nemění, leda by došlo k mechanickému poškození. Ale to se bavíme o situaci, kdy auto dostane takovou ránu, že stejně nebude ekonomicky smysluplné ho opravovat. Jinak nová trakční baterie stojí 42 000 korun (někteří šikulové se je už učí repasovat za zhruba poloviční cenu) a ve srovnání s investicemi do oprav ojetých dieselů je to vlastně akceptovatelný servisní výdaj.

Jak už bylo naznačeno, na servisní prohlídky musí hybridní Auris poměrně často – konkrétně každý rok nebo 15 000 km, kdy dostane nový olej. Roční prohlídka stojí zhruba 4 000 korun, servis jednou za dva roky přijde na necelých 6 100 korun. Jen v 90 000 km se dělá větší servis s výměnou svíček celkem za asi 8 400 korun, doporučujeme také v 90 000 km vyměnit olej v planetové převodovce hybridního systému.

Servis na hybrid stojí jen o pár stovek víc než na atmosférickou šestnáctistovku, například diesel 1.6 D4D má malý roční servis o dost dražší (5 700 korun). Dvouletá prohlídka stojí na diesel 6 300 korun, ale po třech letech, kdy u hybridu platíte zase zhruba čtyři tisíce, stojí servis na diesel 8 400 korun. I to začíná mluvit spíše ve prospěch hybridu ve srovnání s naftou, pokud neřešíte jen spotřebu, ale kalkulujete i s dlouhodobými servisními náklady.

Celkové hodnocení: Ojetá Toyota Auris Hybrid

Jestli chcete ojeté auto, které má slušný kufr, vysokou spolehlivost, nízkou spotřebu, rozumné dlouhodobé náklady a udrží si dobře svou hodnotu, právě jste ho našli. Vážně. Zapomeňte na všechny ojeté diesely a na českou modlu ve formě Octavie TDI. Nejlepší a hlavně nejspolehlivější ojeté rodinné auto na trhu je v současné době hybridní Toyota Auris v kombíku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama