Hlavní obsah

Zrušení neomezené rychlosti na dálnicích se nekoná. Naštěstí

Foto: Shutterstock
29. 1. 2019

Všichni ti, kteří někdy chtěli vyzkoušet, jaké je vlastně jejich auto v opravdu vysoké rychlosti, mířili vždy na uzavřené okruhy nebo na německé dálnice. Právě ty se už řadu let chlubí úseky, na kterých není nijak omezená maximální rychlost. Ale před pár dny to s takovými dálnicemi začínalo vypadat hodně špatně.

Článek

Jednou nás ta zběsilá honba za čistým ovzduším a nulovými emisemi zničí. Evropská unie tlačí na všechny členské státy, aby se o své ovzduší lépe staraly. Ovšem jde na to poměrně tvrdě, takže jednotlivým vládám nezbývá nic jiného, než přistupovat k velmi tvrdým krokům. Ať už jsou to omezení vjezdu nebo třeba i výroby naftových aut nebo různá omezení, budeme si na to muset zvyknout. Ovšem vypadá to, že jedno velmi propírané omezení, které plánovala německá vláda, nakonec snad přece jen nehrozí.

Nedávno jsme vám o něm říkali. Šlo o to, že jednou z možností, jak snížit emise v ovzduší je podle německých úřadů zrušení neomezené rychlosti na dálnicích. Důvod je prostý. Rychle jedoucí auta produkují více CO2, ale když pojedou maximálně 130 km/h, emise z nich vycházející budou mnohem nižší. Jenomže poté, co úřady tuto informaci vypustily do světa, vzedmula se vlna reakcí, a to jak ze strany samotných řidičů, tak profesionálů věnujících se dopravě.

Přišli totiž s tím, že zavedení rychlostních limitů v praxi k žádnému snížení emisí ve vzduchu nepomůže. Navíc podle expertů, a jsme moc rádi, že to někdo konečně řekl nahlas, si novými rychlostními omezeními Německo zadělá na velkou spoustu nehod, protože řidiči se budou více než provozu věnovat tachometru. Konkrétní číslo nakonec přinesl německý ministr dopravy Andreas Scheuer, který zavedení rychlostních limitů od začátku odmítá. Podle něj by maximálních 130 km/h přineslo snížení emisí o méně než 0,5 %. A to je směšné. A sám k tomu dodal, že i přes úseky dálnic s neomezenou rychlostí patří německé dálnice mezi ty nejbezpečnější na světě. A nehodlá na tom nic měnit.

Problém totiž není v rychlosti, ale v soustředěnosti řidičů. Respektive v tom, na co se soustředí. Když řidič nemá dána omezení, věnuje se dopravě a tomu, co se kolem něj děje. Ví, že nejede pomalu, a dává si proto dobrý pozor na to, aby měl dokonalý přehled o všech okolo. Jakmile ale na řidiče vyrukují úřady s omezením, a ještě se strašákem v podobě radarů, začnou se věnovat spíše svému tachometru a tomu, aby pečlivě dodrželi rychlost. Pak se ale tolik nevěnují tomu, co se děje kolem. Jak rádi bychom byli, aby si toto uvědomily i naše úřady, které zatím jen instalují nové a nové radary a nová rychlostní omezení.

A ještě jedna zajímavost k neomezeným úsekům německých dálnic. Podle průzkumů německého ADAC totiž až 26 % řidičů, kteří po takovém úseku jedou, dodržuje maximálně 130 km/h. Ví, že se nic nestane, když pojedou rychleji, a věnují se jízdě. Dalších 36 % řidičů pak udržuje rychlost kolem 150 km/h a jen 7 % přišlápne plynový pedál ke 170 km/h a více. Navzdory tomu se na německých dálnicích v roce 2017 stalo jen 6,9 % dopravních nehod se zraněním. Bohužel ani to není pro některé zastánce omezené rychlosti dostatečný argument. Můžeme jen doufat, že se to někdy změní.

autowebAUTOWEBaUtOwEb