Hlavní obsah

Značky, které bychom v Česku rádi viděli: Luxus, japonská superpodivnost nebo italská elegance

Foto: archiv automobilek

Český trh letos obohatila řada nových značek. Stále se však najdou takové, které nám u nás chybí.

Článek

Hlavní událostí roku 2025 byla na českém automobilovém trhu bezesporu čínská expanze. Byly měsíce, kdy snad neuplynul týden, během něhož by nějaká čínská značka neoznámila vstup na český trh. Díky tomu je tak tuzemský trh s novými automobily bohatší než kdy jindy. Přestože šlo doslova o záplavu novinek, pořád se najdou značky, které nám u nás v prodeji chybí. A nemusí to být zrovna ty z Číny, i jinde ve světě vyrábí auta, která se u nás neprodávají, bohužel. Vybrali jsme čtyři takové značky, které bychom na českém trhu rádi viděli.

Genesis: Korejská prémie

Na evropských trzích včetně toho českého mají silné postavení německé prémiové značky Audi, BMW a Mercedes-Benz, mezi nimiž je hodně složité se prosadit. Dlouhodobě se to daří vlastně jen Volvu, díky svému osobitému stylu a vysoké úrovni bezpečnosti. A Lexusu, díky sázce na hybridní pohon a spolehlivosti. Jiné značky naopak po nízkých prodejích své úsilí vzdaly (Infiniti), jiné to ani zatím nezkoušejí (Genesis).

Přitom ještě před pár lety se mluvilo o tom, že v rámci další expanze na evropských trzích tento prémiový člen skupiny Hyundai-Kia vstoupí i na český trh. To se však stále nestalo, tuzemští zájemci o Genesis se tak musí spolehnout na šedé dovozce.

Foto: archiv automobilek

Vlajková loď Genesisu, luxusní sedan G90.

Nabídka Genesisu přitom není vůbec nezajímavá. Třeba v sousedním Německu lze koupit SUV-kupé GV60, SUV GV70 a GV80, sedany G70, G80 a G90 nebo kombi G70 Shooting Brake, cílené primárně na evropské trhy.

Hummer: Americký drsňák pro novou dobu

Vozy Hummer byly ve své době na českém trhu velice žádané, ať už šlo o drsný offroad H1 s armádním základem nebo velké SUV H2. Pak se ale proti žíznivým modelům s obřími benzinovými agregáty postavila ekologicky smýšlející veřejnost, a tak koncern General Motors v rámci úspor po svém bankrotu a snahy o zlepšení image působení značky ukončil. Výroba Hummerů tak skončila v roce 2010.

Foto: archiv automobilek

Aktuální nabídka karosářských verzí GMC Hummer, pick-up a SUV.

V roce 2020 se však Hummer vrátil na scénu, avšak ve zcela nové podobě, přizpůsobené moderní době. Tentokrát už nejde o samostatnou značkou, ale o součást nabídky GMC. A co víc, v rámci pozitivní image Hummer nově vsadil výhradně na elektrický pohon. Skvělé terénní vlastnosti však zůstaly zachovány, specialitou je třeba tzv. krabí chůze, umožňující jet do strany díky natáčení všech kol. Aktuálně Hummer nabízí dva modely se shodným technickým základem, pick-up a SUV.

Lancia: Italská elegance

Lancia na českém trhu už kdysi působila – stáhla se poté, co značka v roce 2014 oznámila, že omezí nabídku na jediný model (malý Ypsilon) a bude působit jen na domácím italském trhu. Po letech by se ale opět mohla vrátit.

Aktuálně totiž značka prochází renesancí. Nabídka se po letech rozšíří – plánuje se postupný příchod trojice aut. Nová generace modelů se má stát luxusnější než dřívější Ypsilon, který byl spíš cenově dostupný autem. A co víc, Lancia se vrací na další trhy, třeba letos začala svá auta opět prodávat v Beneluxu.

Foto: archiv automobilek

Lancia Ypsilon je dnes dostupná jako hybrid nebo elektromobil.

Lancia přitom může zaujmout nteradičním designem, kterým se pyšní aktuální Ypsilon, nabízený jako elektromobil i hybrid. Do budoucna dorazí i kompaktní Delta a crossover Aurelia.

Mitsuoka: Bláznivé japonské retro

Japonci se umí s automobily vyřádit, ostatně japonská tuningová scéna je legendární. Bláznivá auta ale umí postavit i tamní méně známé značky, což nejvíce platí pro Mitsuoku.

Foto: archiv automobilek

Mitsuoka Buddy je ve skutečně zásadně přepracovaná Toyota RAV4.

Mitsuoka není pravověrný výrobce, většina jeho automobilů jsou přestavěné modely jiných automobilek – od Nissanu, Toyoty, ale i Mazdy. Moderní techniku nicméně firma obléká do retro hávu inspirovaného vozy z padesátých až šedesátých let.

Historicky se Mitsuoka zaměřovala hlavně na styl někdejších Jaguarů (hlavně těch z padesátých let), poslední díla jsou často inspirována americkým stylingem. V roce 2018 uvedená Mitsuoka Rock Star tak svými tvary odkazuje na Corvette C2 z šedesátých let, zatímco Mitsuoka Buddy vzdává hold někdejšímu Chevroletu K5 Blazer. Zatímco v případě Rock Staru za základ posloužila Mazda MX-5, Buddy využívá techniku Toyoty RAV4.

Související témata:
Načítám