Hlavní obsah

V Číně poslali nový elektromobil proti osmitunovému náklaďáku. Nedopadlo to ani zdaleka podle předpokladů

Foto: Li Auto

Čelní střet osobního vozu s velkým nákladním končí obvykle hůře pro osobák, jenže poslední crash test čínského elektromobilu Li Auto i8 ukazuje pravý opak. A to budí rozpaky i doma.

Článek

Čínské automobilky se snaží v Evropě zaujmout hlavně technologiemi a leckdy cenou, nicméně neopomínají ani tolik důležitou bezpečnost. Nedávné nárazové testy organizace EuroNCAP potvrdily, že někteří asijští výrobci v tomto odvětví uspěli.

Jenže to, co se ukázalo při crash testu elektrického Li Auto i8 se třemi řadami sedadel, nechápou ani doma. Čelní srážka s těžkým nákladním autem totiž vyšla podstatně hůř pro náklaďák. Jen se sami podívejte na přiložené video.

Kontroverzní crash test modelu Li Auto i8.Video: Li Auto

Záběry ukazují čelní náraz i8 o hmotnosti 2,6 tuny v rychlosti 60 km/h s nákladním autem Dongfeng Chenglong o hmotnosti 8 tun jedoucím 40 km/h. Výsledek? MPV zůstalo strukturálně celé, většinu síly absorbovala přední část, sloupky zůstaly bez porušení, dveře se odemkly a kliky vysunuly, plus vyletělo všech devět airbagů. Baterie, zastavěná v podlaze, také nezahořela.

Foto: Li Auto

Podívejte se na tu kabinu, skoro odletěla od podvozku.

Jenže u osmitunového nákladního auta tomu bylo jinak. Jeho kabina se dramaticky naklonila dopředu, až se skoro oddělila od podvozku, načež se celé auto odlepilo od země. A to je zvláštní, viďte? Nemyslíme si to jen my. Ihned po zveřejnění testu přispěchal Dongfeng s obviněním, že automobilka Li Auto závažně porušila předpisy.

Dále zástupci Dongfengu zpochybnili důvěryhodnost videa, protože vykresluje zavádějící obraz a neodráží skutečné jízdní podmínky. Prý bylo testovací nastavení náklaďáku odlišné proti tomu, které se běžně používá na silnicích.

Automobilka Li Auto se začala bránit, že nárazový test provedl Čínský institut pro výzkum automobilového inženýrství (CAERI), což je nezávislá, státem ovládaná společnost. Dále upřesnila, že video nemělo být ukazatelem kvality produktů jiných značek a že šlo o nestandardní srážkový test.

Použitý nákladní vůz byl navíc koupen na trhu s ojetinami a posloužil výhradně jako bariéra. Jedinými úpravami bylo prý přebarvení kabiny z červené na bílou, přidání automatického řízení a zatížení k dosažení hmotnosti 8 tun.

Nikdo údajně nechtěl značku Dongfeng Chenglong dostat do veřejné kontroverze, což se nicméně povedlo. A svezla se s tím i značka Li Auto.

Co myslíte vy, byl crash test opravdový a ukazuje reálnou sílu i bezpečnost elektromobilů, nebo šlo o trik? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem a hlasujte v anketě níže.

Crash test Li Auto i8 byl?
Objektivní a poctivý.
16,4 %
Nevím, co si o tom mám myslet.
31,3 %
Lež a triky.
52,3 %
Celkem hlasovalo 652 čtenářů.
Načítám