Hlavní obsah

V Anglii vzniká unikátní škodovka: Původní Octavia dostává japonskou techniku a turbo, cílem je 200 koní

Foto: Jay Ivey

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Původní Škoda Octavia je dnes tak trochu pozapomenuté auto, které se ukrývá nejen ve stínu jiných historických modelů české značky, ale také moderních „oktávek“. Stále však má svoje fanoušky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

A dokonce nejen v tuzemsku nebo zemích bývalého východního bloku. Nadšence, kteří mají pro originální Octavii jistou slabost, najdeme snad po celém světě. Třeba i ve Velké Británii.

Důkazem budiž Jay Ivey z anglického města Gloucester. Jestli vám je jeho jméno povědomé, chválíme, o tomto pozoruhodném chlapíkovi už jsme totiž psali. Loni v září jsme se věnovali jeho cestě z Anglie do Česka, kterou podnikl ve svérázně upravené Škodě 1000 MB.

Nepřehlédnutelný modrý sedan kromě vzhledu zaujal i technikou: za zadní nápravou měl totiž uložen 1,8litrový čtyřválec Rover K-Series, dopovaný navíc turbodmychadlem. Jeho výkon přesahoval 200 koní. Jay tehdy v Česku prohlašoval, že po návratu do Anglie se pustí do dalších modifikací. „Rád bych se s výkonem dostal na 270 koní. A možná by se mi hodilo topení…,“ smál se.

Nakonec to ale dopadlo jinak a sympatický Angličan „embéčko“ doma prodal. Brzy se ovšem pustil do nového škodováckého projektu. Ano, tím se dostáváme právě k původní Octavii.

Jestli alespoň trochu znáte historii české automobilky Škoda, pak jistě víte, že model Octavia není záležitostí až porevoluční doby. První vůz tohoto jména se objevil už v roce 1959.

Foto: Jay Ivey

S tímhle šasi byste 200 koní krotit fakt nechtěli. Jako technický základ pro přestavbu tak posloužil úplně jiný vůz…

Tehdy se originální Škoda Octavia začala vyrábět jako tudor, tedy dvoudveřový sedan, nižší střední třídy. V roce 1960 dorazil také praktický kombík, který pak v produkci vydržel spoustu let. Zatímco tudor odešel na odpočinek už v roce 1964, kdy ho vystřídala Škoda 1000 MB, kombi skončilo teprve roku 1971.

Jay si pro svůj projekt vybral právě praktický kombík. Z fotek je zřejmé, že jde o exemplář, který má to nejlepší už dávno za sebou. Všimněte si mimochodem zadních světel, ta prozrazují, že jde o vůz z posledních měsíců výroby.

Anglickému nadšenci šlo každopádně hlavně o karoserii. I když by si prý uměl představit renovaci a návrat do původního stavu, jízdní výkony a dynamika starého kombíku ho nelákaly. Proto po chvilce přemýšlení zvolil řešení s použitím podvozku, pohonného ústrojí a interiéru z Mazdy MX-5 druhé generace.

Koupil tedy také jeden japonský roadster a pustil se do jeho odstrojení. Už samotné zkřížení staré škodovky s poměrně moderní Miatou vypadá jako velká výzva, to by ale nebyl Jay, aby nemířil ještě o něco výš. Počítá totiž navíc s přeplňováním turbodmychadlem, cílem je výkon okolo 200 koní. A to je oproti 51 koním sériové Octavie Combi opravdu velký posun.

Jaké má Jay plány s designem, zatím nevíme, nejprve musí vyřešit techniku a mechaniku. Ale tušíme, že výsledek ani tentokrát nebude zrovna „leštěnka“. Uvidíme, stavbu samozřejmě budeme sledovat. A držíme palce.

Jak se vám líbí tahle brutální přestavba?
Je to pecka!
31,8 %
Je to ostuda!
7,6 %
Ať si každý se svým autem dělá, co chce.
60,6 %
Celkem hlasovalo 1576 čtenářů.

Reklama

Načítám