Hlavní obsah

Tohle Lamborghini Miura je ve skutečnosti velmi povedená replika na základě starého Pontiacu Fiero

Foto: V8 Archie

Tato překvapivě povedená replika Lamborghini Miura má dokonce jeden komponent, který pochází z opravdové Miury. Troufnete si tipnout, který to je?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Repliky slavných sportovních vozů jsou tak trochu věčné a částečně i vděčné téma. Není totiž replika jako replika – nad některými člověku nezbývá, než nevěřícně kroutit hlavou (při nejlepším), u jiných je to přesně naopak. Ke druhým jmenovaným se nepochybně řadí tohle Lamborghini Miura, které se zrodilo z Pontiacu Fiero.

Článek

Při vyslovení jména vozu Lamborghini Miura asi není třeba příliš dodávat. Fantastický dvanáctiválcový motor, tuny charakteru a oku lahodící design plný ladných křivek – není tedy divu, že boční silueta Miury byla inspirována siluetou krásné ženy ležící na pláži. Pořídit si však Miuru – máme teď na mysli tu pravou – je dost drahá záležitost. Existuje řešení?

Foto: V8 Archie

Délka předního i zadního převisu odpovídá, dokonce i rozvor je díky prodloužení šasi shodný s originálem. Výsledkem je, že tato replika nepůsobí dojmem, že je slepená z papíru

No, jedním z nich je postavit si svou vlastní Miuru. To se ale obecně příliš nedoporučuje, pokud tedy nemáte opravdu bohaté zkušenosti – jinak to zavání průšvihem, a to jak estetickým, tak finančním. Existuje však americký úpravce V8 Archie, který má ony tolik potřebné zkušenosti – což ostatně dokazuje vůz na obrázcích. Slušné, že?

Jistý Američan C. Archambault, přezdívaný Archie, se specializuje na přestavby (zejména) Pontiaců Fiero na světově uznávané sporťáky – a světe div se, nejde o žádné prznění legend, ale o opravdovou a povedenou poctu sportovním ikonám automobilové historie.

Celý Archieho příběh začal někdy v roce 1982, kdy dnes již zaniklá značka Pontiac představila finální podobu sporťáku jménem Fiero. Archiemu, jak sám píše na svých webových stránkách, se zdál design na svou dobu poměrně povedený – méně už se mu však zamlouvala vidina čtyřválcového motoru.

Foto: V8 Archie

Archie a jeho tým opravdu nic nenechali náhodě – rozvor byl vpředu prodloužen o celých 5 palců (cca 13 centimetrů), tedy tak, aby se shodoval s rozvorem originální Miury. Výsledkem je překvapivě slušná „designová rovnováha“

Asi už všichni tušíme, kam to směřovalo – Archie si jedno Fiero o pár let pořídil a úspěšně do karoserie vozu implantovat osmiválec z Chevroletu Camaro. Později zjistil, že Fiero je vlastně díky svým tvarům a siluetě vhodné nejen pro mechanické, ale i vizuální přestavby, a tak vznikly (v některých případech opravdu povedené) repliky vozů jako Ford GT40, Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa nebo F40.

Když se zpravidla podíváme na nějakou, byť relativně povedenou, repliku, nelze se po odstoupení o pár kroků vzad ubránit dojmu, že tu něco nehraje – zpravidla to bývá rozvor náprav a délka předních a zadních převisů. Jenže Archie ani tento důležitý detail neponechal náhodě.

Další repliky z dílny V8 Archie si můžete prohlédnout v galerii:

Se svým týmem v dílně prodloužil rozvor původního Fiera o celých 5 palců (cca 13 cm) tak, aby se shodoval s rozvorem originální Miury.

Velká část karosářských dílů je buď z plastu, nebo z laminátu, většinou je to však zakázková výroba – uhodli jste, je to proto, aby se co nejvíc podobaly originálu. Zajímavý je i pohled dovnitř – palubní deska, čalounění, budíky jako měřiče teploty vody, tlak oleje apod. jsou opravdu věrnými kopiemi originálu. Dokonce se nezapomnělo ani na přepínače ukotvené ve stropě, tak jako to je u pravé Miury.

Foto: V8 Archie

Velká pozornost byla věnována i interiéru, ten je téměř celý sestaven na zakázku, a to včetně čalounění. Archie a jeho tým si dali záležet na tom, aby odpovídaly veškeré přístroje od měřiče teploty tlaku oleje přes teplotu vody apod. Na stropě jsou dokonce ovladače v tomtéž uspořádání, jako tomu bylo u originálu

Laminátová přední kapota se otevírá směrem dopředu, tedy tak, jak by měla, a je opatřena dokonce ocelovými výztuhami, aby držela požadovaný tvar. Stejně pozoruhodný úkaz jsou přední světla, která se vyklápějí stejně jako u originálu – tedy tak, že se mírně zvednou a poté se nakloní směrem dopředu. Opravdu velmi slušná práce!

Jeden by si řekl, že tu bude určitě nějaký háček a že tento krasavec bude poháněn nějakým dýchavičným motorem – ovšem v tomto jsme se (naštěstí) opět spletli. Pohon tu zajišťuje tzv. „krabicový“ V8 Chevrolet LS3, který je v USA samostatně ke koupi a v tomto případě podává výkon 500 koní. Tato síla pak putuje přes pětistupňový manuál od General Motors na zadní kola.

Zajímavé potom je, že tu ve skutečnosti je jedna součást z opravdové Miury, a sice mechanismus zamykání dveří. I přesto se Archie a jeho kolegové rozhodli systém upravit tak, aby bylo možné jej otevřít dálkově, nikoli klíčkem v zámku.

Dle dostupných informací nejsou ani tyto repliky za hubičku – jejich ceny se pohybují někde okolo 40 tisíc dolarů, což je při aktuálním kurzu cca 940 tisíc korun. Ovšem pořád je to jen kapka v moři oproti desítkám milionů za pravou Miuru.

Reklama

Načítám