Hlavní obsah

Tesla, Audi, BMW, Volvo. Znáte původy slavných jmen automobilek? Některé vás určitě překvapí!

Foto: Jakub Misík, Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jejich názvy známe asi všichni, nicméně málokdo tuší, odkud se vzaly. Původy pojmenování populárních automobilek se dosti liší, přičemž někdy v nich je zakomponován zakladatel, zatímco jindy automobilový výrobce zvolil svůj název třeba proto, aby nebyl spojován s německými nacisty.

Článek

Kia, Dacia, Tesla, Nissan, Mercedes-Benz, Mitsubishi… Asi netřeba vysvětlovat, o jaké výrobce jde, zná je pravděpodobně každý, kdo se o auta i jen minimálně zajímá. Zajímavý je ovšem původ názvů těchto automobilek, který je mnohdy až překvapující. Tak se na některé z nich podívejme blíže!

Aston Martin

Původ názvu Aston Martin je třeba rozdělit na Martin, což bylo příjmení spoluzakladatele (Lionel Martin) automobilky, a Aston, což je název závodu do vrchu (Aston Hill Climb), který se do roku 1925 konal poblíž obce Aston Clinton v britském hrabství Buckinghamshire. A právě pro tento závod si zakladatelé automobilky postavili svůj vlastní speciální vůz.

Audi

Roku 1909 August Horch založil společnost August Horch Automobilwerke GmbH krátce poté, co opustil akciovou společnost August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. Jenže to se nelíbilo původním obchodním partnerům, s nimiž byl Horch rozkmotřen, a proto mu soudně zakázali užít pro svoji firmu jeho vlastní příjmení.

Foto: Audi

Spojení čtyř kruhů (Auto Union) je spojení čtyř výrobců – Audi, DKW, Horch a Wanderer.

A protože „horch“ v němčině znamená „poslouchat, slyšet“, tak August se svými přáteli nakonec vymyslel, že použije svoje příjmení, jenom užije jeho latinský překlad „audire“, respektive jeho rozkazovací způsob v jednotném čísle – „audi“.

BMW

BMW nejdříve začínalo s leteckými motory, byť tedy jeho logo prý nepředstavuje vrtuli, ale odkazuje na Bavorsko, nicméně jeden z názvů firmy byl Bayerische Flugzeugwerke (Bavorské letecké závody), později Bayerische Motoren Werke (Bavorské motorové závody). Dnes BMW používá spíše název BMW Group (Skupina BMW).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Žádná vrtule, ale barvy a tvary vlajky Bavorska.

Mimochodem věděli jste, že šprýmaři zkratku BMW napasovali i na trabant? Přece jde o Bakelit Motor Wagen neboli o bakelitové motorové vozidlo!

Dacia

Tam, kde dnes leží Rumunsko, ležela za dob Římské říše oblast Římany nazývaná Dacia.

Ferrari

Ferrari se jmenuje po svém zakladateli, jímž byl Enzo Ferrari. Toto v Itálii hojně užívané příjmení je ovšem odvozené od slova „ferraro“, což znamená „kovář“. Jde tak o italský ekvivalent příjmení „Smith“, které je zejména v Americe rovněž rozšířené.

Foto: Lukáš Kukla

Scuderia Ferrari pak znamená Stáj Ferrari.

Fiat

Fiat je zkratka pro „Fabbrica Italiana Automobili Torino“ neboli „Italská automobilová továrna Turín“. Nicméně „fiat“ lze z latiny přeložit jako „ať se to udělá“ či „ať se tak stane“.

Hyundai

Hrubý význam a překlad jihokorejského „hyundai“ je „modernost“ či „moderní doba“. To má zdůraznit ambice společnosti vyrábět špičkové vozy, což se jí daří čím dál víc.

Jaguar

Původně se automobilka jmenovala Swallow Sidecar Company, a později dokonce SS Cars. Není to přímo potvrzené, ale změna názvu na Jaguar (původně název modelu) proběhla po druhé světové válce nejspíš právě kvůli tomu, aby si lidé nemysleli, že má britská společnost jakoukoli spojitost s nacistickým Německem.

Foto: Tomáš Kopečný

Raději kočku nežli Němce, řekli si nejspíš v SS Cars…

Jeep

Název Jeep pochází z vojenské zkratky GP (dží-pí), což znamená General Purpose Vehicles (vozidla pro všeobecné využití). Stačí si třeba vzpomenout na vojenský Willys a další následné modely, vesměs SUV či off-roady.

KIA

Název automobilky KIA je opět potřeba rozdělit. „KI“ značící „vzestup z“ a „A“, což je označení používané pro Asii. Tedy „KIA“ znamená „povstat z Asie“, čímž automobilka vyjadřuje svůj cíl stát se globálně úspěšnou po celém světě. A daří se jí to…

Mercedes-Benz

Za zrodem automobilky Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) stál Wilhelm Maybach a Gottlieb Daimler, přičemž jejich asi nejvýznamnějším zákazníkem byl podnikatel a diplomat Emil Jellinek, jehož dcera se jmenovala Mercédès Jellinek.

Jellinek měl rád závody a už dříve od DMG auta kupoval, ovšem také firmě dodával návrhy na vylepšení, proto není divu, že v roce 1900 nabídl Daimlerovi a Maybachovi balík peněz za to, že vyrobí jedinečný závodní vůz, který se bude jmenovat po jeho dceři – Mercedes 35hp.

Foto: Tomáš Kopečný

Třícípá hvězda ve znaku má symbolizovat zemi, vzduch a moře.

Ačkoli se ho Daimler kvůli své smrti už nedočkal, volné místo v představenstvu společnosti zaujal po předchozím požádání právě Jellinek a díky úspěchu předmětného vozu pak firma začala pro své modely používat značku Mercedes.

Ve dvacátých letech se pak DMG spojila s firmou Karla Benze (Benz & Cie), čímž vznikla dnes populární značka Mercedes-Benz.

Mitsubishi

Logo Mitsubishi obsahuje tři diamanty, čemuž odpovídá i samotný název. „Mitsu“ totiž znamená „tři“ a „hishi“ zase „vodní kaštan“, nicméně Japonci slovo „hishi“ používají také pro popis tvaru kosočtverce nebo diamantů. Společně se tato dvě slova pak vyslovují „mitsubiši“.

Nissan

Původně firma Jidosha-Seizo vyrábějící datsuny získala 100% investora jménem Yoshisuke Aikawa, který založil holding Nihon Sangyo, z něhož pak vzešla automobilová značka Nissan.

Foto: Nissan

Nissan. Zkrátka jen odvozenina z názvu holdingu…

Subaru

Subaru je japonský překlad hvězdokupy Plejády (známá také jako Kuřátka) v souhvězdí Býka.

Škoda Auto

Když Emil Škoda v rámci svého podnikání pochopil, že rozmach firmy nebude bez masivní investice možný, přetransformoval ji na akciovou společnost zaměřenou na výrobu zbraní i munice, která ovšem po první válce takřka zkrachovala, nicméně zachránil ji kapitálový vstup francouzské zbrojovky Schneider a nová průmyslová odvětví. V polovině 20. let pak akciová společnost odkoupila automobilku Laurin & Klement, což dalo vzniknout automobilové značce Škoda.

Tesla

Automobilka Tesla našla svou inspiraci v srbském vynálezci jménem Nikola Tesla, který konstruoval mimo jiné i elektrické stroje a díky němuž bylo možné vynalézt asynchronní elektromotor.

Foto: Jakub Misík

Ikonické T jako Tesla odkazuje na génia jménem Nikola Tesla.

Toyota

Původně výrobce tkalcovských stavů, posléze i motorů a automobilů. Toyota Motor Corporation byla založena rodinou Toyoda. Pro napsání slova „Toyoda“ se používá deset japonských tahů (štětcem), zatímco slovo „Toyota“ jich vyžaduje pouze osm. Osmička je v japonské kultuře považována za šťastné číslo, proto tedy Toyota. Toto číslo mělo firmě přinést štěstí a prosperitu, což se, jak dnes víme, podařilo.

Volkswagen

Ať chcete, nebo ne, Volkswagen má kořeny v nacistickém Německu, takže jde o Hitlerovo dítě. „Volks“ znamená „lidový“, zatímco „wagen“ pak „vozidlo“. Volkswagen je tedy „lidové vozidlo“, což odráželo tehdejší tlak na německý nacionalismus a slibovalo automobilovou mobilitu pro všechny.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Právě spojení volks a wagen se pak objevuje i v logu značky.

Volvo

Slovo „Volvo“ se stalo registrovanou ochrannou známkou v roce 1911 poté, co manažeři značky převzali infinitiv latinského slovesa „volvere (válcovat)“ a přeměnili (časování slova) jej do „volva“, což znamená „válím“. Než se automobilová divize Volvo vůbec narodila, byl tento název původně použit pro první produkt mateřské společnosti, a to pro železná kuličková ložiska.

A co další automobiloví výrobci a původy názvů, znáte je? Podělte se o své znalosti s ostatními čtenáři do komentářů pod článek. Zajímá vás víc? Tak co zkusit třeba kvíz o původu automobilek?

Související témata:
Latina
Načítám