Hlavní obsah

Stylový autostan pro Ford Bronco, který z deseti minut hravě udělá dvě hodiny

Foto: Jan Majurník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zkoušeli jste poslední dobou stanovat? My v rámci testu evropské varianty Fordu Bronco dostali také stylový autostan s návlekem přes zadní část. Abychom netestovali jen hotely a apartmány, jali jsme se jednoho dne přenocovat v kempu. A protože návod na plachtové ubytování hlásal za 10 minut hotovo, pustili jsme se do díla…

Článek

Kdo jste někdy sestavovali nějaký výrobek zakoupený v řetězci IKEA, sami víte, že dvě hodiny švédsky znamenají v reálu týden. A přesně toto jsme nepředpokládali, když jsme dostali zapůjčené originální severoamerické Bronco vyrobené v Michiganu a k němu příslušný autostan s průvlakem na zadní dveře. Jde přece o výrobek pro Američany, tudíž jej musí pochopit každý.

Foto: Jan Majurník

Stan pro Američany přece nebude těžký na složení…

V těchto domněnkách jsme žili ještě při rozbalování stanu chráněného dvěma bytelnými krabicemi. Nejspíš proto, aby přežil hrubé zacházení poštovních kurýrů. V balení jsme našli samotný stan, krycí plachtu, jisticí lanka, kolíky, podpůrné tyče a moskytiéru.

Postupujíce dle návodu jsme nejprve celou soupravu rozbalili a složili podpůrné tyče. Poté následovalo natočení stanu rukávem směrem k zádi vozu a celkové rozložení. Další krok popsaný v návodu už dával smysl pouze jeho autorovi, což nás donutilo zabrousit na internet a najít si videonávod. Hurá, dva usměvaví lidé na snímcích mají hotovo za tři minuty!

Foto: Jan Majurník

Kde není důvtip, tam pomůže video.

Díky videu jsme pochopili první zásadní krok – provléci pružné laminátové tyčky skrze vrchní rukávy stanu a spojit je do čtyřstranné centrální rozbočky. Dále bylo namístě vzít podpůrné tyčky a rozdělit je na ty, které drží stan a které markýzu.

Dalo to práci, ale nakonec jsme i toto téměř zvládli mimo posledního kroku – aretace podpůrných tyčí zakončených kovovým kolíkem k zemi. Onen kolík totiž ještě bylo nutné provléci kovovým kroužkem v rozích stanu a poté zabořit do země, což u tří ze čtyř stran nebyl problém. Kompletace poslední strany nás naučila jednak nenávidět usměvavé lidi na videu a jednak celý proces aretace opakovat od znova. Potili jsme se jako v sauně, ale dosáhli jsme dílčího úspěchu – plachta už začínala dostávat tvary stanu.

Foto: Jan Majurník

Konstrukce postupně začala mít tvary stanu, což nás hnalo kupředu.

Následovala další složitá operace, která mohla skončit požárem. Tedy ne v našem případě, my se v rámci základního postupu prali se stanem tak dlouho, až náš výfuk úspěšně vystydl. Pochopitelně mluvíme o provlečení rukávu stanu zespod auta a přes dveře kufru i střechu.

Samotné jištění horní části byla legrace, jelikož stačilo obří rukáv dostat za hagusy a pásky upevnit za jisticí oka na kapotě – jednoduché jako obehrát krupiéra omámeného prášky na spaní. Spodní část už byla vyšší dívčí, proto bylo nutné se vrátit k videonávodu. Nebudeme vás napínat, vchod do rukávu (spodní část) se musel srolovat a pomocí jisticích popruhů dostat nad úroveň výfuku.

Foto: Jan Majurník

Rukáv obejme zadní část vozu, díky čemuž vznikne přímý průlez dovnitř.

Zbytek rukávu se podvlekl pod nárazníkem a zajistil za vnitřní část karoserie, čímž vznikl krásný voděodolný tunel do kufru vozu, kde po sklopení zadních sedadel mohou přespat dvě osoby na těsno. My však s sebou měli staré matrace, které posloužily jako dostačující podklad spaní ve stanu.

Zbývalo velké finále: Přehodit přes stan krycí plachtu, postavit markýzu a vše zakolíkovat, což se za pár desítek minut povedlo i přesto, že tato sekce už ve videonávodu nebyla. Stačila porce důvtipu, pár nervových úniků, špetka hanlivých slov směrem k výrobci a bylo hotovo.

Foto: Jan Majurník

Ta radost, to štěstí, když stan konečně stál.

Když jsme si otřeli pot z čela, těla a vlastně úplně odevšad naposledy, koukli jsme na čas. Oproti avizovaným deseti minutám jsme na stavbě autostanu strávili necelé dvě hodiny. Tehdy padlo podezření, že by výrobce stanu mohl pocházet ze země losů a Volva, nicméně pohled na štítek nás přesvědčil, že si musíme dát pozor nejen na švédské nesmontované výrobky, ale i na ty, které jsou určeny pro americké vozy a pochází z Bangladéše.

Samotný stan, tedy pokud je postaven, nabídne královský prostor, široké vchody s moskytiérami, úložné kapsy i závěs pro svítilnu na strop. Pro dva lidi ideální, ale vyspí se uvnitř i tři, v nouzi nejvyšší čtyři, ale to už je dost na těsno.

Foto: Jan Majurník

Stan nabídne slušný komfort pro dva dospělé.

Výhodou je výška stanu, kdy se uvnitř můžete postavit, převléci, případně secvičit komorní taneční číslo. Kvalita plachet je solidní, zipy ucházející (mohly by být klidně robustnější). Oproti klasickým stanům ze sportovních potřeb jde o těžký nadstandard, jehož kompletace zabere delší čas, obzvláště napoprvé.

Autostan na zadní dveře koupíte na e-shopu Fordu za 16 803 Kč včetně daně a najdete jej pod názvem Napier. Model je určen rovněž pro vozy Explorer, Focus, Kuga, Mustang Mach-E nebo Puma.

Reklama

Načítám