Hlavní obsah

Americký plnokrevník si poradil s bolestí plug-in hybridů. Ford Explorer stačí nabít jen jednou

Foto: Tomáš Kopečný

Americký plnokrevník má sil na rozdávání prakticky neustále

7. 12. 2022

Píšeme to velice často, ovšem je nutné si tento fakt o plug-in hybridech pokaždé uvědomit – přestože slibují oslnivý výkon a nízkou spotřebu, bez nabité baterie prostě nefungují tak, jak mají. Ford Explorer ovšem přešel na osvědčený recept, který tuto bolístku v podstatě eliminuje. Velké americké SUV totiž stačí nabít jen jednou.

Článek

Ford Explorer je něco, čemu se na starém kontinentu dá říkat plnotučné SUV. Jde o velký sedmimístný koráb, určený pro každodenní provoz i dlouhé cestování. Ale protože jsme v Evropě, musel kvůli své pohonné soustavě dostat emisní berličku ve formě plug-in hybridu.

Foto: Tomáš Kopečný

Explorer je dost rozměrný na to, abyste ho na cestě nepřehlédli

V tuto chvíli by řadu kupců jistojistě přestal zajímat, nicméně u modrého oválu vzali rozum do hrsti a vůz zkonstruovali trochu jinak. Výsledkem je, že auto funguje naplno i tehdy, když jeho indikátor stavu baterie ukazuje nulu.

Víte, bez dostatku šťávy nemají plug-iny takový zátah, dynamiku, zrychlení nebo třeba nízký palivový apetit. Jenže pro Explorer s baterkou na nule je velmi svižné zrychlení (statické i letmé) či předjíždění snadné jako malá násobilka pro úspěšného absolventa Matfyzu. Tak kde je to kouzlo? A proč SUV potřebuje nabít pouze jednou?

Foto: Tomáš Kopečný

Velká fordka má síly na rozdávání, k čemuž jí pomáhá i benzinový šestiválec

Jednak hraje velkou roli jeho třílitrový přeplňovaný zážehový šestiválec, který sám o sobě bývá u neprémiových značek spíše zázrakem. Do toho tu máme elektromotor, který čerpá energii z akumulátoru o celkové kapacitě 13,6 kWh. Systémový výkon tedy činí 457 koňských sil a točivý moment dosahuje monstrózních 825 Nm!

A to znamená, že na kola putuje obrovská síla, již pobírá primárně zadní hnaná náprava, která ovšem může sáhnout po asistenci předního pohonu. Mluvíme tedy o nadupané čtyřkolce, co neztrácí dech do doby, dokud má v 70litrové nádrži dostatek paliva.

Foto: Tomáš Kopečný

Zejména krouťák 825 Nm je něco, co stojí za hřích

Už vás nebudeme s tou magií napínat. Explorer potřebuje nabít pouze jednou, jelikož poté si cirka 30 % kapacity akumulátoru uchovává právě na dynamické zrychlení. Z toho důvodu máte plný výkon k dispozici prakticky neustále.

Sluší se dodat, že na tomto principu funguje i Mitsubishi Outlander PHEV/Eclipse Cross PHEV. U těchto modelů je to však ještě kvůli pohonu zadní nápravy, kterou roztáčí výhradně počítačem řízený elektromotor (žádný kardan ani spojka).

Foto: Tomáš Kopečný

Modrý ovál zvolil u Exploreru obdobnou cestu jako Mitsubishi u Outlanderu/Eclipse Cross

Toto řešení pochopitelně ovlivňuje dojezd tohoto takřka 2,5 tuny těžkého mastodonta od Fordu. Čistě na elektřinu totiž vůz reálně ujede okolo 30 km. Navíc jej nelze označit ani za dobrého elektrického hospodáře, protože i v hybridním módu zbytečně vyšťavuje baterku i na dálnici při 130 km/h. No a tehdy je spotřeba proudu naprosto šílená.

Energetický management se dle nás snaží zbavit „přebytečné energie“ co nejdříve, aby byl stav akumulátoru zpátky na výchozích (udržovaných) cca 30 %. A to platí nejen pro nabíjení ze sítě či ze stanice – jakmile totiž nastřádáte nějaké extra volty rekuperací, při prvních alespoň trochu vhodných podmínkách je kára spotřebuje.

Foto: Tomáš Kopečný

Oněch 30 % kapacity si vůz udržuje samonabíjením, například rekuperací

Řekli byste si „to je ale špatný hospodář“, jenže… Jenže ono to v praxi funguje. Fordka s šestiválcem a bateriovým pomocníkem rovněž sází na jízdu setrvačností doplněnou slabou rekuperací, takže ono těžké SUV pak s chutíplachtí. A navíc u toho nespotřebovává energii, naopak ji vyrábí.

EL si nezaslouží

Jak takový výsledek vypadá v reálu? Ukážeme si na konečných hodnotách našeho testu. Celkově jsme s Explorerem za 19 hodin a 4 minuty čistého jízdního času urazili 1 398,4 km, z toho 408,7 km na elektřinu (+plachtění).

Foto: Tomáš Kopečný

Jízda setrvačností je mocná zbraň tohoto těžkého SUV

A to není vše, jelikož jsme do plna nabíjeli na wallboxu pouze dvakrát, jednou jsme nechali motor stojícího vozu nejvýše 30 minut běžet v režimu vynuceného nabíjení při focení a jedenkrát jsme jej na necelou hodinu připojili do klasické zásuvky v garáži.

Potenciál plug-in hybridní soustavy jsme tedy příliš nepodpořili, nicméně i tak jsme 29,2 % z celkového nájezdu (převážně dálnice) absolvovali na baterky/setrvačností bez spotřeby energie. Výsledná průměrná spotřeba pak činila 8,6 litru na sto kilometrů, což na plnotučné severoamerické SUV není zas tak špatné, ale ani skvělé.

Foto: Tomáš Kopečný

Testovaná specifikace obouvala 20palcová litá kola a pneu 255/55 R20

Jestliže bychom nabíjeli pravidelně, pak by byl palivový apetit ještě nižší, jenomže o tom Explorer patrně úplně není. Dle nás jeho gró a potenciální důvod pro koupi tvoří právě třílitrový zážehový šestiválec, jemuž jízdní výpomoc a emisní berličku zajišťuje právě elektropohon.

Nejspíš si říkáte, že automobil nemá speciální registrační značku začínající písmeny EL? Nemá, jelikož nesplňuje legislativní povinnost a nedosahuje toxicity Copod 50 g na 1 km, protože jeho kombinované emise činí 71 g na 1 km.

Malý a vertikální

Nahlédneme-li do kabiny, pak poznáváme klasické fordí digitální budíky i hojně rozšířený infosystém SYNC, zabudovaný do vertikálně orientovaného displeje. Na poměry auta je však obrazovka malá, nikoli výškou, nýbrž šířkou.

Foto: Tomáš Kopečný

Vůči proporcím vozu i kabiny je středová obrazovka poněkud úzká

Pustit si tovární navigaci, případně kabelové rozhraní Apple CarPlay/Android Auto tak znamená určitý diskomfort. Ne snad kvůli svižnosti rozhraní či orientaci mapy v horní polovině obrazovky, ale zkrátka kvůli velikosti.

Přestože auťák chválíme za přítomnost fyzických ovladačů pro drtivou většinu komfortních funkcí, zároveň voláme po širším displeji, případně po možnosti jej orientovat i horizontálně. Ostatně tak to plánuje dělat ve svých budoucích modelech tuzemská Škodovka.

Foto: Tomáš Kopečný

Digitální budíky se nesou v duchu tradičního designu Fordu

I když si uvědomujeme, že jde o auto primárně pro USA, kde se mnozí orientují dle kompasu, popřípadě tamním řidičům na jejich souměrné křižovatky malý náhled postačí. Jestliže pak „Amíci“ vyrazí někam dál, jistojistě na několika set kilometrovou jízdu rovně nepotřebují tablet o velikosti 27 palců. Tedy pokud nejde o Teslu a nejsou v něm nahrané úplně všechny ovládací prvky.

Z praktického hlediska poté nelze vozu nic moc vyčítat, snad jen středová loketní opěrka by mohla být stavitelná. Vzadu navíc potěší ručně posuvná a jednotlivě sklopná sedadla druhé řady, doplněná elektricky sklopnou/výklopnou třetí řadou.

Foto: Tomáš Kopečný

Žádná řadicí páka, převodovku ovládáte otočným voličem

Do kufru v pětimístném uspořádání (635 l) naložíte klidně celé jízdní kolo, zásoby krmiva pro mini zoo nebo bagáž pro pět osob razících na dovolenou. Zkrátka co očekáváte z hlediska prostoru a komfortu od full-size SUV, to zde dostanete.

Dvě mega v plné palbě

Ford Explorer se v Česku prodává prakticky v plné výbavě, zahrnující stupně ST-Line nebo Platinum. V rámci příplatků posléze vybíráte jen z barev (pokud vám nevoní standard), drobností nebo příslušenství.

Foto: Tomáš Kopečný

Zadní sedadla jsou ovládaná elektricky

Cenově auto stojí od 2 086 900 Kč ve sportovnějším hávu ST-Line, zatímco elegantnější trim Platinum začíná na 2 106 900 Kč. Sluší se dodat, že za tyto peníze jste schopni koupit třeba šestiválcové BMX X5, Audi Q7, případně Dodge Durango s motorem V8.

SUV Explorer sice občasně potkáváme v provozu i na našich cestách, nicméně jeho tuzemské prodeje nejsou dle statistik SDA nikterak zajímavé. Za předloňský a loňský rok ukazují data celkem 13 (2020) a 78 (2021) prvních registrací v Česku.

Tak či onak jde o velkou ameriku, která se sice v EU musí opírat o podporu elektrosoustavy, avšak nezapomíná na přítomnost pořádného spalovacího motoru či notnou dávku komfortu. Dalším plusem je fakt, že si vozidlo chytře poradilo s obvyklou bolístkou vybitých plug-in hybridů. Tedy nabijte Explorer jednou a bude plnohodnotně fungovat, nabíjejte jej pravidelně, což doporučujeme, a přidá k tomu i nižší spotřebu.

Technické údajeFord Explorer
Karoseriepětidveřová, SUV
Míst k sezení7
Motorzážehový vidlicový šestiválec
Přeplňováníturbodmychadlo
Zdvihový objem2 959 ccm
Typplug-in hybrid
Palivobenzin + elektřina
Systémový max. výkon336 kW (457 k) při 5 750 ot./min.
Systémový max. točivý moment825 Nm
Kapacita akumulátoru13,6 kWh
Převodovkadesetirychlostní, automatická
Pohon4x4
Max. rychlost230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h6,0 s
komb. spotřeba (nabitá baterie)3,1 l/100 km (WLTP)
komb. spotřeba (nenabitá baterie)10,4 l/100 km (WLTP)
Naměřená komb. spotřeba8,6 l/100 km
Objem palivové nádrže70 l
Dojezd v el. režimu45 km (WLTP)
Délka5 049 mm
Šířka2 004 mm
Výška1 778 mm
Rozvor náprav3 025 mm
Hmotnost nebrzděného přívěsu750 kg
Hmotnost brzděného přívěsu2 500 kg
Provozní hmotnostmin. 2 466 kg
Objem kufru635/2 274 l
Disky a pneu20", 255/55 R20
Světlá výška167–204 mm
SpecifikaceCena
ST-Line2 086 900 Kč
Platinum2 106 900 Kč

Reklama